דעה | נתניהו מתעסק בטפל

מהפכות באפריקה, הסכם עם סעודיה, יוקר מחייה - כל אלו נדחקים הצידה לטובת עיסוק בהחלפת המשטר בישראל ועל חשבון הרס החברה הישראלית

סטילס: חיים צח / לע״מ

בשלב א' ניצחו המחאות את החקיקות, למרות נזקים שנגרמו לצה"ל. החקיקה הואטה, המתקפה הראשונה נבלמה. אפשר ללמוד לקחים ולעשות בקרת נזקים. מותר להרים את העיניים לגובה רחפן ולהבחין בהתפתחויות חשובות בבית ובעולם, בעוד אנו עוסקים בפרות אדומות.

הפיכה צבאית בניז'ר. תוך פחות מיממה מפקד המשמר הנשיאותי מכריז על עצמו "מפקד המועצה הלאומית לשמירה על המולדת", מעתה הוא השליט, וקודמו מודח ועצור (בינתיים) בארמון הנשיאות. לידיעת יריב לוין - ככה עושים הפיכה צבאית. 

המשולש החדש ארה"ב-סעודיה-ישראל בחבילה אחת. יש פה סיכוי לתמונת ניצחון שראש הממשלה נתניהו חולם עליה – הוא עם יורש העצר הסעודי MBS, ואולי גם ביידן יהיה בסלפי, שהרי יש לו בחירות בנובמבר. נשוב בהמשך למשולש הדרמטי הזה. 

הטיק-טוק של חיזבאללה

התרברבויות נסראללה והאוהל: יתכן שבבור של נסראללה בדרום ביירות וגם בטהרן סבורים שישראל נחלשת בגלל המחאות ההמוניות ו/או הימנעות מסילוק בכוח של האוהלים בגבול הצפון. 

בצה"ל יודעים את האמת. גם שני אנשי חיזבאללה שמתקרבים לגדר ומניפים דגלים צהובים במופע לטיק-טוק, אינם מהווים איום ממשי על מדינת ישראל ועל פיקוד הצפון. יותר חשוב לעקוב אם וכיצד איראן מנצלת מצב כדי לתגבר נוכחות צבאית בלבנון.

בסוף השבוע צפויות שיחות בסעודיה לקראת, אולי, השגת הסכם הפסקת אש או שלום באוקראינה. 30 מדינות אמורות להשתתף, כולל ארה"ב ורוסיה. למלחמת אוקראינה יש השלכות גם על ישראל, מה גם ששיחות להשגת שלום באוקראינה אמורות להתקיים בסעודיה OF ALL PLACES.

כל אלו התפתחויות אזוריות וגלובליות מהמעלה הראשונה, ובמה אנו עוסקים? בפרה אדומה, בהצהרת רכבת מקריית שמונה לאילת שלא תיסע לעולם, בעילות סבירות, נבצרות וחוק טבריה.

רפורמה למה? 

שאלה ליזמי ה"רפורמה המשפטית": האם למען סעיפי הצעות החוק הללו כדאי היה לפלג, לשסע, לעורר אלפי לוחמי מילואים מהטובים שבעם, מלח הארץ, טייסים, רופאים, לוחמי מ"מ, למופעי אי התנדבות לשרות מילואים? 

כבר נשמעים קולות התנגדות ואולי סירוב לשרת מכיוון ארגוני ביטחון שאינם צה"ל, אפילו מכיוון הוועדה לאנרגיה אטומית, אם תימשך החקיקה במלוא עוזה אחרי הפגרה, החופשות, חג תשרי. 

יצרו והפיצו את סרטון הטייסים, שמשמעתו הפקרת לוחמים בשדה הקרב. מדאיג לשמוע שהסרטון הופץ בקרב חיילים סדירים, גם טירונים בחטיבת חי"ר. מ"מים צעירים בחטיבה הוכו בהלם ממשמעות הסרטון והשפעתו על מתגייס צעיר ליחידה קרבית. 

האם אין זו כבר חדירת הסיפור הגדול של החקיקה ואי השרות לתוך שורות הצבא הסדיר, שם כידוע אין "התנדבות לשרות". 

אמר לנו השבוע אלוף בצה"ל, מפקד זרוע טכנולוגית: "אנשים מוטרדים. יש מאבק זהות במדינה, בחברה הישראלית. אנו אחראים לביטחון וללכידות. לכידות מחזקת את הצבא, היא הסולידריות האמיתית והעמוקה. אני מקווה שכולם מסכימים על כך. סיכום לרגע זה: ״אין פגיעה בכשירות". כך גם אמר שר הביטחון יואב גלנט.

מבצע המוסד: הסכם עם סעודיה

נשוב למשולש סעודיה-ארה"ב-ישראל שהוא לא פחות מדרמטי וראוי לכותרות ראשיות בעיתונות. ראש המוסד כבר מנהל בשקט שיחות על כך בוושינגטון. 

אלו קודקודי המשולש: ישראל: כדי לשדרג את קשרי סעודיה-ארה"ב ולנרמל את יחסי ישראל-סעודיה תידרש ישראל להפסיק את הרפורמה המשפטית, להוציא מהממשלה שרים המוגדרים קיצוניים ולתת מתנות גדולות לפלשתינים כמו הפסקה או צמצום בנייה בשטחים.

סעודיה: תדרוש מישראל את הנ"ל ורוצה מטוסי F-35 מהאמריקניים, הסכם/חוזה הגנה, והעיקר: יכולת העשרת אורניום וכור גרעיני למטרות אזרחיות.

ארה"ב: הקונגרס האמריקני רחוק מלאשר לסעודיה כור גרעיני ומטוסי F-35 חמקניים. ממשלת ישראל תתנגד נמרצות ליכולת הגרעינית לסעודיה, ותתקשה עוד יותר להפסיק בנייה בשטחים. הדרישות מישראל קשות לעיכול עד בלתי אפשריות לממשלת אורית סטרוק.

ברור שאלו דרישות מקסימום שיצטמצמו ויתכווצו, אם יהיה מו"מ רציני. אבל ברור שהחודשים הבאים יעמידו את ממשלת ישראל בפני הצורך לקבל החלטות ביטחוניות ומדיניות קשות ומכריעות. 

זה בנוסף ל"צרות פנים" כמו יוקר מחייה ומחירים וכיוצא באלו. גבול הצפון לא שקט ולא רגוע. כמות פיגועי הטרור בסימן עלייה. המחאות ברחובות הערים לא יסתיימו, צפוי שיגברו.  

בצה"ל מתייחסים ברצינות למחאות ולתופעות ביטול ההתנדבות. אין פגיעה בכשירות אך יש פגיעה בלכידות. עצם הדיון בתופעה הוא פגיעה בסולידריות של כוחות המילואים כלפי המדינה. 

בצבא מנטרים ובודקים את המצב ביחידות השונות, בכל הזרועות. מקיימים מעקבים מספריים יומיים של מספרי המתגייסים לשרות מילואים. עד סוף שבוע זה מספר סירובי ההתנדבות קטן יחסית. 

ירידה מהארץ

ומה עם רשימות ה'רי-לוקיישן'. מנתח המוח הבכיר ורב המוניטין שנוטל את רעייתו הרופאה וילדיו ועוזב את הארץ בגלל מצב הדמוקרטיה. בקפריסין ובפורטוגל יש שכונות ישראליות, ומספר העוזבים לשם גדל. האם כל אלו לא מדאיגים את ראש הממשלה וממשלתו?

ראש ממשלה אמיץ היה מופיע בפני האומה, ולא בתקשורת האמריקנית, ומכריז - בעברית - על ביטול/הפסקה/דחיית הרפורמה המשפטית (המיותרת). זאת, לטובת עיסוק ממשלתי בכל הרמות והדרגים בעניינים החשובים באמת. 

עניינים שבין האזרח הישראלי לבין רווחת חייו, בינו לבין אויבי גבולות ארצו, בינו לבין אומות העולם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית