פרשנות | הקולות בעד ונגד הסכם עם סעודיה  - מתחלקים לבעד או נגד סיפוח יו״ש. בהתאמה

סעודיה קידמה הצעה סעודית להסכם שלום עם הפלסטינים הידועה כ״היוזמה הסעודית״ - ניתן להעריך שאלו יהיו חלק מהדרישות גם היום 

Credit: VIA REUTERS
 

נעשה את זה פשוט. ביידן ונתניהו צריכים הישג מדיני. ארה״ב רוצה לחסום את השפעת סין, עמה יש לסעודיה רומן מתפתח. סעודיה רוצה גרעין ונשק אמריקאי (גם F-35). ארה״ב רוצה לחסום את הממשלה הימנית בישראל מלספח את יו״ש דה-פקטו, וריאד יכולה לעזור לה. חיזוק סעודיה בהסכם עם ישראל וארה״ב יכול לתרום לכוח נגד לאיראן. 

אוסף אינטרסים גדול. גיאופוליטיקה משולבת בפוליטיקה פנימית של ישראל וארה״ב. מעל המו״מ שמנהלים האמריקאים בריאד, מתנוסס פרויקט הגרעין האיראני שמתקדם לאיטו וההשפעה הזוחלת של סין לתוך המפרץ, המזרח התיכון ואפריקה. 

בישראל הקולות נעים בין תמיכה בהסכם עם סעודיה לבין הסתייגות. את הקולות בישראל קל לסווג - אלו שבעד סיפוח יו״ש, אלו המחזיקים בגישת ארץ ישראל השלמה - יהיו מסוייגים ואף ידחו את ההסכם. הם מבינים שהסכם עם ריאד יגדע את השאיפות הללו. אלו שנגד סיפוח יו״ש, יתמכו בהסכם עם סעודיה.

אזכיר כי סעודיה קידמה הצעה סעודית להסכם שלום עם הפלסטינים הידועה כ״היוזמה הסעודית״.  הסעודים העלו את היוזמה ב-2002, ישראל דחתה אותה רשמית ב-2008. המסמך בעברית עדיין קיים ברשת

״נסיגה ישראלית מלאה מכל השטחים שנכבשו מאז שנת 1967, לרבות רמת הגולן הסורית לקווי 4 ביוני 1967, וכן את יתר השטחים הלבנוניים הכבושים בדרום לבנון. מציאת פתרון צודק לבעיית הפליטים הפלסטינים שעליו יוסכם תוך התאמה עם החלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם.״, אלו בין היתר הדרישות שעלו אז. 

כמו גם ״הסכמה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית בשטחים הפלסטיניים הכבושים מאז ה-4 ביוני בגדה המערבית וברצועת עזה, עם מזרח ירושלים כבירתה.״ 

אפשר לטעון על הסעודים מה שרוצים, אבל הם שקופים ועקביים ברצונות שלהם. כאשר איראן איימה בגרעין, התייצב יורש העצר, MBS, מול המצלמות בארה״ב ואמר שאם לאיראן תהיה פצצת גרעין - סעודיה לא תשאר מאחור. איך? לא אמר. ניתן להניח שהממלכה תקנה פצצה ואמצעי שיגור מפקיסטן או תייצר בעצמה. 

גם כאשר הסעודים יצאו למכרז סביב לכורים הגרעינים לייצור חשמל, המתנהל עד היום, וטראמפ, אז נשיא ארה״ב, רצה למכור להם כורים של ווסטינגהאוס, בריאד לא הסכימו לחתום על הסכם 123. הסכם מול ארה״ב המחייב את ריאד לא להעשיר אוראניום בשטחה. איך ארה״ב שרוצה למנוע זאת מאיראן, תצדיק זאת מול סעודיה? קשה. 

גם ביוזמה הסעודית, ניתן לצפות מריאד לעקביות. ריאד לא רוצה להזכר בספרי ההיסטוריה כזו שויתרה על שטחים ערבים לטובת ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית