נשיא סין נוקט בגל נוסף של חקירות שחיתות בצבא - בעיקר בחיל הטילים 

החקירות ממוקדות בשחיתות הקשורה לרכש והדלפות מידע 

Photo/Xinhua

שי ג'ינפינג נוקט בקמפיין חדש לאכיפת משמעת מפלגתית ונגד שחיתות בצבא, בעוד ניסיון של המנהיג הסיני במשך עשור האחרון להפעיל שליטה אישית הדוקה על הכוחות המזוינים. עד כה, נראה כי ג'ינפינג משיג הצלחה חלקית בכך. על פי דיווח של ft.com

בשתי פגישות בבייג'ינג החודש, שי אמר למנהיגי הצבא שהם חייבים "להתמקד בפתרון הבעיות הבולטות שנמשכות בארגוני המפלגה בכל הרמות, בכל הקשור לאכיפת ההנהגה המוחלטת של המפלגה על הצבא".

הוועדה הצבאית המרכזית, ההנהגה הצבאית הבכירה של סין בראשותו של שי, קראה החודש להקמת "מנגנון התרעה מוקדמת לסיכוני יושרה בצבא" והכריזה על חקירה של שחיתות ברכש ציוד כמעט שש שנים אחורה. 

הקמפיין המחודש לאכיפת משמעת מפלגתית מגיע כאשר כמה קצינים בכירים בכוח הטילים של צבא השחרור העממי, נעלמו מעיני הציבור - לעתים קרובות אות לחקירה. שר החוץ לשעבר של סין, צ'ין גאנג, נעדר גם הוא במשך חודש לפני שהוחלף על ידי קודמו, וואנג יי, בשבוע שעבר.

לי יוצ'או, מפקד כוח טילים של צבא סין, לא נראה בטקס רשמי עם גנרלים בכירים בסוף החודש שעבר, אירוע בו היה צפוי להיות נוכח. לפי Cercius, חברת ייעוץ מקנדה העוקבת אחר פוליטיקה סינית, מעמדם של כ-10 קציני כוח טילים, נוכחיים וקודמים, אינו ברור. כולל לי וסגנו ליו גואנגבין.

"ייתכן מאוד שחלק אם לא כל האנשים, כולל מפקדים בהווה ובעבר, נעלמו על בסיס משמעת או שחיתות", אמר רוד לי, מנהל מחקר במכון ללימודי תעופה וחלל בסין באוניברסיטה של ​​חיל האוויר האמריקאי ומומחה מוביל בנוגע לכוח הטילים של סין. 

Cercius הצביעו על המעצרים בסוף השנה שעברה של קצינים בדרג נמוך יותר עם קשרים לכוח הטילים כאינדיקציה לחקירה רחבה יותר. מקובל שאחרי החקירה של קצינים זוטרים אחריהם עוקבים חודשים, מגיעים מעצרים של בכירים יותר בגין שחיתות.

בתחילת יוני הודיעה הוועדה המרכזית לפיקוח על משמעת, כלב השמירה הפנימי החזק של המפלגה הקומוניסטית הסינית, כי יותר מ-39 אנשי צבא ופוליטיים בכירים נעצרו מאז הקונגרס ה-20 של המפלגה באוקטובר האחרון, אך היא לא פרסמה את שמות כל אלו העומדים לדין. 

״עדיין לא ברור אם ההתמקדות המחודשת של שי בצבא נבעה ממקרה מסוים או מחששות גדולים יותר לגבי נאמנות פוליטית. כוח הטילים הוא אחד הענפים החשובים ביותר מבחינה אסטרטגית של צבא סין, עם אחריות להרתעה הגרעינית היבשתית, כמו גם למערכות הטילים הקריטיות למתקפה אפשרית נגד טייוואן ומאמצים למנוע מכוחות ארה"ב גישה ותנועה חופשית במערב האוקיינוס ​​השקט״, כותבים בפרסום.

שני בכירי ממשל זרים שתודרכו על מידע מודיעיני בנושא אמרו בפרסום, כי מפקדי כוח הטילים נחקרים בגין הדלפת מידע צבאי. "הטריגר היה העובדה שיש לנו, מחוץ לסין, הבנה די מפורטת של המבנה של כוח הטילים", אמר אחד הגורמים הרשמיים. "מדובר בגילוי סודות."

כמה מומחים אמרו שהחקירה האחרונה הצביעה על כישלון הרפורמות של שי. "ברור שהיו קצוות רופפים בבחירת מפקדים בכוח הטילים. מאחר ששי בחר את האנשים האלה בעצמו, המנהיגות שלו נפגעת", אמר אנדרו יאנג, שר ההגנה לשעבר של טייוואן. "עכשיו הוא צריך לנטרל את ההשפעה השלילית בצבא".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית