פרשנות | שר הביטחון מבקר באזרבאיג׳ן - וכתב האישום נגד אירונאוטיקס בוטל 

פרשת אירונאוטיקס נסגרת בהודעה מוזרה של פרקליטות המדינה: ״מסיבות ביטחוניות״ 

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

פרסום של גלובס (נטע סרוסי) חושף כי כתב האישום נגד חברת אירונאוטיקס בוטל. 

״כשנה וחצי אחרי שהוגש כתב אישום נגד בכירי חברת אירונאוטיקס בגין אירועים נטענים שעליהם מוטל - עדיין - צו איסור פרסום רחב, ורגע לפני שלב ההוכחות בתיק, ביטל בית משפט השלום בראשון לציון את כתב האישום. הביטול נעשה לאחר שהפרקליטות הודיעה כי היא חוזרת בה מכתב האישום, לטענתה, בשל שיקולים ביטחוניים״, כותבת סרוסי. 

הפרשה החלה עם הגשת תלונה שהוגשה למשרד הביטחון. ״בכיר במשלחת של חברת אירונאוטיקס לאזרבייג'ן דרש הדגמה של "תקיפה חיה" של כלי הטיס. בחברה מכחישים את הטענות״, כתב יוסי מלמן במעריב בחודש אוגוסט 2017.

״משרד הביטחון חוקר חשדות שלפיהם נציגים של החברה הישראלית אירונאוטיקס היו מעורבים בניסיון תקיפה של צבא אזרבייג'ן על עמדה של צבא ארמניה באמצעות מזל"ט מתוצרת החברה. החקירה החלה בעקבות תלונה שהוגשה למשרד הביטחון ושפרטיה הגיעו לידי "מעריב־השבוע". מאז אותו אירוע הרוחות בחברה סוערות וכבר התקיימו כמה דיונים בנושא בשדרת הניהול.״, כותב מלמן. 

באותו חודש, החברה הוציאה הודעה רשמית לבורסה (אז עוד חברה נסחרת). ״פרסומים אודות אירוע חריג המיוחס לחברת אירונאוטיקס בהקשר הדגמת מל"ט תוקף של החברה מסוג 1K באזרבייג'ן הגיעו למשרד הביטחון. בעקבות פרסומים אלו נפתחה חקירה של המשרד, ככל הנראה באפ"י ומלמ"ב״, כתבתי אז.   

בעקבות המקרה, וכנראה בלחץ משרד הביטחון, נמכרה אירונאוטיקס בשנת 2019 לרפאל ואביחי סטולרו. בעסקה שמבקר המדינה הגדיר אותה ככשלון עסקי (רפאל הפסידה עליה הרבה כסף). פרטי העסקה נמצאים בימים אלו תחת חקירה של רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר. על פי הערכות, ישנו חשש כי הרשות לא קיבלה את כל המידע טרם אישור העסקה. 

לפי הערכות בשוק, רפאל רכשה את החברה כדי לזכות במכרז מסווג של מפא״ת תחת השם ״ענני סערה״. מדובר בפיתוח מל״ט תוקף בגודל דומה לזיק, שישמש את צה״ל בעתיד. בינתיים, הפרויקט עולה יותר ולוקח יותר זמן ממה שתכננו במפא״ת. אלביט ותעשייה אווירית פרשו בשלב הצעות המחיר בשל אי כדאיות כלכלית. 

לפי הערכה אחרת, רפאל רכשה את אירונאוטיקס כדי להוציא אותה מהבורסה. ככה משרד הביטחון יוכל לשלוט בנרטיב סביב הפרשה באזרבייג'ן בלי להיות כפוף לחוקי השקיפות של חברה נסחרת. רפאל היא חברה ממשלתית שחצי מהכנסותיה מגיעות ממשרד הביטחון ואינה נסחרת.

למעט דו״ח כלכלי שמפרסמת חברת ״מעלות״ מידי פעם לבורסה סביב הבריאות הפיננסית של רפאל, אין לרפאל חובות דיווח. הדו״חות הרבעוניים והשנתיים מפורסמים על ידי רשות החברות הממשלתיות - בעצמה, חלק מממשלת ישראל. כך שזה מעגל סגור של שליטה במידע שיוצא לציבור. 

באמצע חודש יולי האחרון, ביקר שר הביטחון, יואב גלנט בבאקו, בירת אזרבייג'ן ונפגש עם נשיא המדינה.  גלנט נפגש גם עם שר ההגנה של אזרבייג׳ן הגנרל חסנוב זקיר. יש לזכור כי אזרבייג'ן היא אחת מספקיות הנפט העיקריות לישראל, היא רוכשת נשק במיליארדים והיא גובלת באיראן. שלושה קודקודים של מעגל השתיקה סביב המדינה הזו. 

כאמור, כעשרה ימים לאחר ביקור גלנט באזרבייג'ן, בוטל כתב האישום נגד אירונאוטיקס. כנראה שמדינת ישראל מעדיפה פרקטיקה על מוסר ושלטון חוק, כאשר זה מגיע לאינטרסים חיוניים. עו״ד עמית איסמן הוא פרקליט המדינה וההחלטה להוריד את אירונאוטיקס מהאש, היא שלו, לבקשת שר הביטחון וראש הממשלה. 

מה אזרבייג'ן תתן לישראל בתמורה לסיום הפרשה באופן כפוי ובניגוד להליך המשפטי שהחל בישראל? זו שאלה פתוחה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית