דעה | השיסוי עבד. תסמנו הצלחה שם למעלה

שיסיתם אותנו אלו באלו, עוררתם פילוג בקנה מידה חסר תקדים, השמצתם את מיטב מערך המילואים של צה"ל - כל זאת בחצי שנה בשלטון | אין ספק, הצלחתם. כל הכבוד 

תמונה: דובר צה״ל 

סטטוס אנשי המילואים המתנגדים לרפורמה המשפטית מול שלטונות צה"ל מבוסס על שני צמדי מילים: לכידות מול כשירות, סרבנות מול השעיית התנדבות. אנשי המילואים טוענים: איננו סרבנים, אנו משעים התנדבות. הצבא משיב: אי התייצבות תפגע בכשירות, והצבא זקוק ללכידות. 

הרמטכ"ל אמר את דברו. בהופעתו בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר ברורות: האתגרים הביטחוניים מחייבים אותנו למוכנות גבוהה, לשילוב של הכשירות והלכידות, גם כשיש מתח ביניהם. ורא"ל הרצי הלוי מוסיף איום מרומז כלפי מארגני מחאות המילואים: "מי שקורא לאי התייצבות פוגע בצה"ל ופוגע בביטחון המדינה".

הפוליטיקה בצה"ל

עד כה הרמטכ"ל עמד במבחן. מבחן קשה, רחוק מעולמו של הרצי הלוי הלוחם, המפקד והרמטכ"ל, מבחן שלא חלם עליו כשהתכונן לדרגת רב אלוף. עד כה הצבא ומפקדו מפגינים איפוק. ניסחו נוסחה: מי שמודיע על השעיית התנדבותו לא יזומן למילואים. מי שלא יעמוד בכללי הגיוס הרגילים לשרות מילואים כמוהו כסרבן, והטיפול בו יהיה פלילי. ואמנם יש כאלו שצה"ל לא מזמן אותם לשרות מילואים.

אין ספק שהמטה הכללי של צה"ל הבין את עומק המעורבות של הפוליטיקה בצה"ל, מה שהקפידו עשרות שנים להתרחק ממנו כמו מאש. היום האש הזאת בוערת. אם כי עד היום אין יחידה בצה"ל, אין טייסת ואין שייטת ואין חטיבה שאנשי המילואים שלה לא מתייצבים לקריאה. 

אבל יש משמעות לאיכות מתנגדי החקיקה ולמספרם: 161 קצינים בכירים בחיל האוויר התריעו באוזני מח"א: "הבור עלול להתרוקן. אתה חייב להעיר את ראש הממשלה". אלוף תומר בר השיב לקציניו ברוח האיפוק המבורך שמשרה הרמטכ"ל: "אני משקף תמונה אוטנטית מול הרמטכ"ל ושר הביטחון. בואו נשמור על חיל האוויר".

150 בוגרי יחידת יהל"ם, היהלום של חיל ההנדסה, אל"מ כ. בעבר סגן מפקד יחידת 8200 (ביטול עילת הסבירות הוא צעד ראשון בדרך לדיקטטורה. משעה התנדבותו). יוצאי מ"מ מאשימים את שר הביטחון: אתה תומך בדיקטטורה ובריסוק מערכת המשפט. 

צה"ל חצוי, והשבוע גדל מספר מתנגדי השעיית ההתנדבות. מאות בוגרי סיירת הצנחנים מצהירים שיתייצבו לכל משימה שיידרשו ומתנגדים חריפות לסרבנות. 130 אנשי חטיבת המחקר באמ"ן ימשיכו לשרת, וקוראים לא להכניס פוליטיקה לצה"ל.

אל"מ מוטי אלמוז, לשעבר דובר צה"ל: "חובה להשאיר את צה"ל מלוכד. נפגעה הלכידות. מה קורה לצבא". מילואי שלדג: "מערך המילואים איננו כלי מאבק פוליטי". מילואי שייטת 13 וסיירת מטכ"ל: "נתייצב ללא תנאי". בוגרי מגלן במכתב לרמטכ"ל: "מאשרים את התחייבותנו להתייצב למילואים. אנשים אחים אנחנו". 

הואיל ואיש איננו יודע כיצד יתפתחו עניין החקיקה וגלי המחאה וההפגנות, נוקט צה"ל בטקטיקה משולבת של איפוק, הכלת גל ההצהרות על השעיית התנדבות, אי-נקיטת צעדים דרסטיים והשמעת אזהרות. "צריך לחזק את ההרתעה ולקיים מציאות טובה לאזרחי מדינת ישראל", אומר הרמטכ"ל, "והאתגרים הביטחוניים מחייבים אותנו למוכנות  גבוהה".

בכך עושה הרמטכ"ל מה שממשלת ישראל שכחה כשהיא מקדישה את כל זמנה לעילת הסבירות נוכח מחירים גבוהים, יוקר מחייה מכביד, טרור פנימי וחיצוני, איומי חיזבאללה, חמאס, איראן, איו"ש ולבנון. הרצי הלוי הוא האחראי לכל ה"תיקים" הללו, ולכך הוא מתכוון כשהוא מדבר על "מוכנות גבוהה".

הצבא נוהג באיפוק מוצדק נוכח גילויי מה שנראה לו כסרבנות, שכן במצב הנוכחי במדינה, בציבור ובצבא איש לא ירצה לראות שוטרים צבאיים שבאים לעצור אל"מ במילואים, מטובי הלוחמים באוויר, ביבשה ובים.

על פי הנחיות מבצעים בבסיסים וביחידות מעקב מוקפד אחר מצבת המילואים של כל יחידה, כדי לדעת מי בדיוק יתייצבו ומי לא יתייצבו, ומה יהיו ההשלכות על תפקוד היחידה.

המטרה: חיל אוויר א-פוליטי

בחיל האוויר המצב יותר קריטי כיוון שיש טייסות שקרוב ל-50 אחוז מאנשי צוות אוויר בהן הם אנשי מילואים, והם גם רוב הטייסים הבכירים ומובילי המבנים. לכן מפקד החיל אלוף תומר בר ערך ביקורים בבסיסים ובטייסות רבות כדי לשוחח עם הטייסים, כשהמסר העיקרי הוא 'הרחיקו את הפוליטיקה הזאת מהחיל'.   

מכוערת במיוחד ההתייחסות של תומכי החקיקה המשפטית ל"מצבת כוח אדם" של אנשי המילואים מתנגדי החקיקה ומשעי התנדבות. התבטאויות על השילוב ה"אשכנזי" של בוגרי 8200 וטייסים ואנשי שייטת 13 ומילואי אמ"ן ושב"כ המוגדרים פריבילגים, אליטות אקדמיות, אשכנזים כמובן, ומעל לכל שמאלנים. אנשי 'סמול', ולעומתם חיילים 'רגילים' בגדודי חטיבות צה"ל.  

התבטאויות מן הסוג הזה הן הבל ורעות רוח  ומדיפות ריח של גזענות. כשם שאין היום שופטי בית המשפט העליון שמתגוררים בשכונת רחביה בירושלים, כך אין אמת שיחידות העילית מבוססות על טהרת תושבי צפון תל אביב, הרצליה ורעננה. להפך, צה"ל משקיע באחרונה מאמצים להכשיר צעירים/ות מוכשרים/ת בפריפריה ליחידות הטכנולוגיות.

מצער מאוד שבשנת 2023 עדיין יש חלק מהעם שמרגיש עד עצם היום הזה רגשי קיפוח, אפילו אם בעבר היו רגשי הקיפוח מוצדקים.

היום אין הצדקה לשמוע ש'הפריבילגים משלמים היום על המעברות, על חטיפת ילדי תימן, על ההתנתקות, על החילוניות ועל האשכנזיות'. וטיעונים מסוג זה מחווירים ומעודנים מול דיבורי זוועה על השמדת ששה מיליון אשכנזים בשואה, אמירה מזעזעת שאין עליה סליחה ומחילה והתנצלות אינה מתקבלת.

השיסוי עבד. תסמנו הצלחה שם למעלה

אנו עדיין רחוקים מסיום פרשת ה"רפורמה המשפטית", קרי ההפיכה המשטרית. אבל יוזמי הסיפור הזה שמתרחש בישראל, והם לא יותר משנים-שלושה-ארבעה אישים בצמרת השלטון, יכולים לערוך סיכום בייניים ולומר לעצמם: 'בראבו, הצלחנו יפה לפלג את העם, להוציא לרחובות ערי ישראל וצמתיו מאות אלפים, מנער ועד דיירי דיור מוגן על כסאות גלגלים.

שיסינו אלו באלו, עוררנו פילוג בקנה מידה חסר תקדים, השמצנו את מיטב מערך המילואים של צה"ל, שהם המשענת והבסיס, יחד עם כוחות הקבע והסדיר, למבנה הצבא הזה'. 

'הבאנו למצב שבו, לראשונה במדינה, קצינים בכירים, רופאים, אנשי עסקים והיי-טקיסטים מוכנים לצאת ולהפגין באלפיהם בעד משטר דמוקרטי. כי זה המשטר שאליו נולדו, התחנכו ותרמו, והם מסרבים לחיות במשטר כלשהו שאיננו דמוקרטיה'. 

 מומלץ לנביאי הרפורמה המשפטית ללחוש לעצמם: "נכון שאנו בשלטון, אבל אולי-אולי הללו קצת צודקים. והעיקר שלא נהיה נביאי חורבן, ובשבוע הבא ט' באב".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית