ארה״ב חוגגת עצמאות: כ-75% מכלל הפציעות הקשורות לזיקוקין בארה"ב בשנה שעברה התרחשו בסמוך לארבעה ביולי

לקט חדשות בנושא זיקוקין בארה״ב חושף את היקף הפציעות הנגרמות כתוצאה משימוש לא אחראי

Photo by Ray Hennessy on Unsplash

ארצות הברית של אמריקה חגגה בשבוע שעבר את יום העצמאות, וכמו בכל שנה בזמן זה חלה עליה דרמטית בשימוש בזיקוקין דינור, ואיתה קפיצה משמעותית בתאונות, שריפות, פצועים והרוגים על רקע זה.

כ-75% מכלל הפציעות הקשורות לזיקוקין בארה"ב בשנה שעברה התרחשו בסמוך לארבעה ביולי. הוועדה האמריקאית לבטיחות מוצרי צריכה פרסמה, ש-11 בני אדם נהרגו בתאונות זיקוקין בשנת 2022, ועוד למעלה מ-10,000 בני אדם בטווח הגילאים 11-43 טופלו באותה שנה בשל פציעות הקשורות לזיקוקין. 

במדינת אילינוי גבר בן 58 נפצע באורח אנוש, כשפגז זיקוקין מסוג commercial-grade המותר לשימוש רק למפעיל מוסמך, התפוצץ לו בפנים פשוטו כמשמעו, כשניסה לברר מדוע הוא לא התפוצץ קודם לכן, כאשר הוא הפעיל אותו.

הוא הדליק זיקוקין, שלא התפוצצו כמצופה, ואז הסתכל לתוך הקנה שבו הם נמצאו. הפגז השתחרר, פגע בפניו ואז התפוצץ. ראיות והצהרות של עדי ראייה הצביעו על כך, שרש"ג (ראש גפרור חשמלי) שחובר לפגז גרם לפיצוץ.

פגז הזיקוקין שהתפוצץ היה רק אחד מבין כ-300 מאותו סוג, שנמצאו ברשותו בערב יום העצמאות. הזיקוקין הנוספים נלקחו מהמקום על ידי חבלני המשטרה להשמדה. 

במדינת טקסס אדם אחד נהרג וארבעה בני אדם נוספים נפצעו בשריפה גדולה, שבמהלכה התפוצצו זיקוקין דינור ביום העצמאות. השריפה פרצה באתר האירועים The Firehouse Nine Farm בסביבות השעה 10:30 בבוקר יום העצמאות. זיקוקין ופריטים דליקים נדיפים אחרים עלו באש, בזמן ההכנות לקראת אירוע שאמור היה להתקיים באותו לילה. סרטון, שצולם מרחפן באזור האירוע, פורסם ביוטיוב.

במדינת מישיגן אישה בת 43 נהרגה ותשעה אחרים נפצעו, לאחר שזיקוקין התפוצצו בתוך בית בערב יום העצמאות. מותה נקבע על ידי צוותי החירום בזירת האירוע. תשעה בני אדם נוספים, שנפצעו בפיצוץ, פונו לבית חולים, כשמצבם נע בין קל לקריטי. מספר בתים וכלי רכב סמוכים ניזוקו גם הם בפיצוץ. תמונות, שפורסמו על ידי WOOD-TV, מראות פסולת וזיקוקין מפוזרים על מדשאה קדמית, ושמשה קדמית שבורה של מכונית.

באותו יום סמוך לשעה 10:30 אירוע נוסף במדינת מישיגן על חוף אגם מישיגן, כאשר פגז זיקוקין שוגר אופקית לעבר קהל צופים ונחת שם. לא פורסם אם היו נפגעים.

במדינת ניו ג'רזי שלושה בני אדם נפצעו, אחד מהם באורח קשה, מפיצוץ זיקוקין על דוברה תוצרת בית.

במדינת אינדיאנה גבר נפצע כאשר זיקוקין שוגרו לתוך רכבו, התפוצצו וגרמו לפציעתו.

במדינת קנזס פרצה שריפה בסככה. הכבאים שהגיעו למקום מצאו זיקוקין מתפוצצים וכמה אנשים שוכבים פצועים על הקרקע. דווח על ארבעה בני אדם שנפצעו, שניים מהם באורח קשה.

במדינת וויסקונסין שני עובדים של חברת פירוטכניקה נפצעו מפיצוץ מוקדם של פגזי זיקוקין בקוטר של ארבעה אינץ' על הקרקע. אחד העובדים סבל מכוויות ונזקק לתפרים, והעובד השני נחבל. אף צופה לא נפגע.

מכבי האש העבירו את העובדים הפצועים לטיפול בבית החולים. דובר מטעם החברה מסר, שרוב הזיקוקין מופעלים באופן אלקטרוני, אך תאונות עדיין יכולות לקרות. הסתבר, שאותה חברת זיקוקין הייתה מעורבת בתקרית בשנת 2018. בתביעה אז נטען, שהזיקוקין התפוצצו בצורה לא תקינה וגרמו לכוויות קשות לשני מתנדבים.

במדינות מיין ומסצ'וסטס 25 פגזי זיקוקין, שלא התפוצצו ושלא הושמדו כנדרש בתום מופע זיקוקין במדינת מיין, נשטפו לחוף Martha's Vineyard באי Chappaquiddick, שבמדינת מסצ'וסטס.

חברת הזיקוקין קיבלה "צו הפסק" ואיסור על פעילות עם זיקוקין עד לשימוע שנקבע לה בסוף החודש. כל האיורים פונו מהחוף על ידי חבלן, הועברו למקום בטוח והושמדו. מחלקת שירותי הכבאות של מסצ'וסטס פרסמה אזהרה, שיש סיכוי שזיקוקין נוספים יישטפו, ושכל מי שרואה אחד מתבקש להתרחק ולהתקשר מיד למשטרה.

חברת פירוטכניקה מפלורידה Magic in the Sky נקנסה בכמעט 110,000 דולר על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (OSHA) לאחר שבפיצוץ מחסן זיקוקין שלה בדצמבר 2022 נהרגו ארבעה מעובדיה. החברה מואשמת ב-12 הפרות של הוראות בטיחות, ביניהן אחסון לא ראוי, העדר נהלים כתובים ותוכנית פעולה לשעת חירום, העדר בדיקה של ציוד חשמלי ועוד.

עיריית אנגלווד, שבמדינת קולורדו, השיקה באתר האינטרנט שלה דף ובו דיווח מקוון על זיקוקין לא חוקיים. בדף מפה אינטראקטיבית המאפשרת לדווח עם מיקום מדויק. מדובר ביוזמה משותפת של העיריה ושל המשטרה המקומית.

עיריית ניו-יורק קראה לתושבים להתקשר למוקד 911 כדי לדווח על שימוש לא חוקי בזיקוקין, על מכירת זיקוקין לא חוקיים בזמן אמיתי או שנעשתה בעבר, על אחסון כמויות גדולות של זיקוקין על ידי אנשים, על זיקוקין המהווים איום מיידי על הבטחון האישי.

בעיר ניו יורק, כל הזיקוקין לרבות זיקוקי עוגה אינם חוקיים לשימוש, לקנייה, למכירה או להובלה. המשטרה בניו-יורק רשאית לתפוס כלי רכב, המשמשים להובלת זיקוקין.

הגרדיאן דיווח לקראת חופשת הארבעה ביולי, שמכירות הזיקוקין צפויות להגיע לשיא של כל הזמנים כשהאמריקאים מוציאים סכום שיא על פירוטכניקה: שוק הזיקוקין אמור לגדול ב-100 מיליון דולר לעומת השנה שעברה. י

וקר המחיה, איכות האוויר הירודה והחששות מפגיעה בסביבה – כל אלו לא גורעים מנכונותם של האמריקאים להוציא סכום שיא על זיקוקין. על פי איגוד הפירוטכניקה האמריקאי (APA), קמעונאים של זיקוקין בארה"ב דיווחו על צפי מכירות זיקוקין מכל הסוגים שגדול בכ-100 מיליון דולר השנה לעומת 2022.

טלייה בלייק מקרן ויקימדיה פרסמה ראיון שקיימה עם מנכ"לית איגוד הפירוטכניקה האמריקאי לקראת יום העצמאות של ארצות הברית. לדבריה זיקוקין הם תעשייה משגשגת ותעשיית הזיקוקין אחראית לצמיחת עסקים. בשנת 2022 הצרכנים האמריקאים הוציאו 2.3 מיליארד דולר על זיקוקין דינור של הארבעה ביולי.

בהשוואה לשנה הקודמת זו עלייה משמעותית. לפני מגפת הקורונה ושנת 2019 הכנסות התעשייה כמיליארד דולר. בשנת 2020 הסכום כמעט והוכפל.

כל הזיקוקין מיוצרים בעבודת יד בתהליך מורכב מאוד, ורובם מיוצרים בסין. הם מועברים בדרך הים לנמלים בארצות הברית ורובם מגיעים לנמלי החוף המערבי. לאחר מכן הם מועמסים על רכבות המשנעות אותם ליעדים השונים, ומשם הם מועברים במשאיות למתקני אחסון הזיקוקין.

יש מחירים לשימוש לא נכון בזיקוקין שאנשים לא חושבים עליהם, כמו: נזק או ביקורים בבתי חולים. ביטוח הוא חלק נכבד מהעלויות בתעשיית התצוגה המקצועית. צריכים להיות זהירים מאוד כאשר משתמשים בזיקוקין, כי לפעמים תביעה על זיקוקין שנחתו על גג בית פרטי לא תהיה מכוסה על ידי ביטוח הבית, כי מדובר שימוש לרעה.

הקרן האמריקאית לבטיחות וחינוך פירוטכניים תוציא סדרה חדשה של סרטוני בטיחות זיקוקין לצרכן כדי לעזור לחנך את הציבור לשימוש נכון בזיקוקין. כל סרטוני הבטיחות זמינים להורדה בחינם www.celebratesafely.org .

מקבץ החדשות מתוף פוסטים, שפורסמו בקבוצת ה-LinkedIn, שאני מנהל Fireworks and Pyrotechnics OSH .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית