שיטות חדשות לקבלת החלטות מרובות-משתנים בתכנון פיצוץ בכרייה או חציבה

במחקר תוקפו שתי השיטות החדשות למול שבע שיטות ותיקות של MCDM

Photo by Pascal Bullan on Unsplash

קבלת החלטות מרובות-תבחינים (Multi-Criteria Decision-Making - MCDM) היא גישה להערכת ולבחירת חלופות בין תבחינים רבים במגוון תחומים של עסקים ומדע.

הגישה נמצאה שימושית באיתור פתרונות מיטביים (אופטימליים) עבור מגוון רחב של בעיות מורכבות. יתרונות הגישה הם, שהשימוש בה מקל על תהליך הבחירה, ומבטיח שההחלטה תתבסס על פתרון אמין ומיטבי מבין החלופות השונות הקיימות. על הגישה, הנמצאת בשימוש כבר מספר עשורים, ניתן למנות כבר מספר שיטות.

מאמר, שפורסם בשנת 2022 ב- Journal of Mathematics הציג שתי שיטות MCDM חדשות, שפותחו בעשור האחרון ושנבדקו גם בתחום הכרייה/חציבה.

הראשונה (Ranking Alternatives based on Median Similarity - RAMS) מְדָרֶגֶת חלופות על סמך דמיון חציוני בין חלופות מיטביות לבין חלופות אחרות.

השנייה (Ranking Alternatives based on the Trace to Median Index - RATMI) משלבת את שיטת ה-RAMS עם דירוג של תבחינים מרובים לפי מתודולוגיית דירוג חלופות.

במחקר תוקפו שתי השיטות החדשות למול שבע שיטות ותיקות של MCDM. בתהליך התיקוף נעשה שימוש בנתונים של חמש עשרה בעיות אמיתיות, כשטווח התבחינים של חמש עשרה הבעיות היה 4-20 וטווח החלופות היה 4-26. בין חמש עשרה הבעיות היתה גם כזו מתחום שימוש בחומרי נפץ לכרייה/לחציבה.

כרייה/חציבה כרוכה בפעולות קידוח, טעינת הקדחים בחומרי נפץ, סתימת הקדחים וביצוע הפיצוץ. בחירת הפרמטרים המיטביים לביצוע הפיצוץ תוך שמירה על סביבת עבודה בטוחה והגנה על הסביבה הם גורמי מפתח במיטוב (אופטימיזציה) של תכנון פיצוץ.

במחקר ניסו למטב פיצוץ של סלע געשי, שמכיל קוורץ חופשי (Dacite). הבחירה והדירוג היו של שתים עשרה חלופות והתבססו על חמישה תבחינים: חומר הנפץ, פרגמנטציה של הסלע, העפת רגמות (Flyrocks), הדף אוויר ועלויות הפיצוץ.

נמצא, שמבין כל שתים עשרה החלופות, החלופה שבה קוטר הקדח היה 76 מ"מ, גובה הקדח 16.3 מטר, הסתימה בגובה 3 מטרים, העומס (Burden) של 3 מטרים וקידוח הַיֶּתֶר של 0.76 מטר, היא המתאימה ביותר לפיצוץ סלע געשי מסוג Dacite בשקלול כל חמישה התבחינים.

בהקשר זה ראוי להזכיר שלושה מאמרים קודמים, שפורסמו כאן.

האחד: מאמר, שסקר את הכנס הלאומי הראשון לבטיחות בנפיצים של ענף בטיחות בנפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, שבו הרצאתי בנושא "שטח סכנה" כהגדרתו בתקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994.

השני: מודל בינה מלאכותית הצליח לחזות מה ישפיע על העפת רגמות בעת פיצוץ לצורך חציבה. במאמר זה סקרתי מחקר חדש, שעשה שימוש במודל בינה מלאכותית (AI) לחיזוי העפת רגמות כתוצאה משימוש בחומרי נפץ בחציבה ובכריה ושהצליח למפות את ההשפעה של הגורמים המעורבים בפיצוץ.

באותו מחקר נמצא, שקוטר הקדח הוא הגורם מספר אחד, המשפיע על העפת הרגמות. הגורמים הבאים אחריו (בסדר יורד): חומר הנפץ, עומק הקדח, והיחס שבין המיפתח (Spacing) לבין העומס.

והשלישי: פורסם לציבור תיקון לנוסח רישיון חציבה: זה מה שחשוב לדעת. על פי הפירסום יידרש בעל הרישיון, בין היתר, לעמוד בתקנות הבטיחות בעבודה. כמו-כן, יכלול בעל המחצבה בתכנית גם הנחיות למניעת סיכונים לציבור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית