אירופה מקדמת חקיקה מסדירה לשימוש ביישומי בינה מלאכותית 

המטרה: יישומי בינה מלאכותית המקיימים את ערכי האיחוד האירופי וזכויות היסוד

Photo by Google DeepMind on Unsplash

הפרלמנט והמועצה האירופית הציעו תקנה חדשה לקביעת כללים מותאמים לבינה מלאכותית (AI), הידועה בשם חוק הבינה המלאכותית. תקנה זו שואפת לאזן בין היתרונות החברתיים-כלכליים של בינה מלאכותית לבין הסיכונים הפוטנציאליים וההשפעות השליליות שיכולות להיות לה על יחידים וחברה, במיוחד במגזרים בעלי השפעה רבה כמו שינויי אקלים, סביבה ובריאות, המגזר הציבורי, פיננסים, ניידות וחקלאות. 

ההצעה מקיימת את המחויבות הפוליטית של הנשיא פון דר ליין, שהכריזה בהנחיות הפוליטיות שלה לוועדה 2019-2024 כי הנציבות תציע חקיקה לגישה אירופית מתואמת על ההשלכות האנושיות והאתיות של AI. ההצעה באה בעקבות התייעצות רחבה של בעלי עניין ומטרתה ליצור מסגרת משפטית לבינה מלאכותית מהימנה, המבוססת על ערכי האיחוד האירופי וזכויות יסוד .

ההצעה עונה לקריאות הן מהפרלמנט האירופי (EP) והן מהמועצה האירופית לפעולת חקיקה כדי להבטיח שוק פנימי מתפקד היטב עבור מערכות בינה מלאכותית, שבו היתרונות והסיכונים של בינה מלאכותית מטופלים כראוי. 

המועצה האירופית קראה בעבר לתחושת דחיפות לטפל במגמות מתעוררות, כולל נושאים כמו בינה מלאכותית, תוך הבטחת רמה גבוהה של הגנה על נתונים, זכויות דיגיטליות ותקנים אתיים..

הפרלמנט האירופי גם לקח על עצמו עבודה ניכרת בתחום הבינה המלאכותית, ואימץ מספר החלטות הקשורות לבינה מלאכותית, כולל בנושא אתיקה, אחריות וזכויות יוצרים. אחריהם הגיעו החלטות בנושא בינה מלאכותית בעניינים פליליים ובחינוך, תרבות והמגזר האודיו-ויזואלי.

ההצעה קובעת מסגרת חוקית עבור בינה מלאכותית באיחוד האירופי ומטרתה לספק כללים מותאמים לפיתוח ופריסה של בינה מלאכותית, תוך הבטחת יישומי בינה מלאכותית המקיימים את ערכי האיחוד האירופי וזכויות היסוד. עם זאת, חלק מהפרטים לגבי יישום ואכיפת הרגולציה עדיין אינם ברורים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית