פרשנות | האם איראן תצליח להפוך את יו״ש ללבנון? 

אם האויב החליט לנקוט באסטרטגיה שתכליתה גידול בכמות ההרוגים הישראלים ביו״ש כדי להוציא את צה״ל מהאזור - עולה שאלה כמה תחזיק שיטת הסבבים של צה״ל בעשור הקרוב 

Credit: Anadolu Agency via Reuters Connect

אירועי היום בג׳נין מעלים תהיות האם מדובר באירוע חד פעמי של הטמנת זירת מטענים נגד כוחות צה״ל, או שמא, מדובר בשינוי מגמה. כזה שיגרום ל״לבנוניזציה״ של יו״ש. קרי, הוצאת צה״ל מיו״ש על ידי גידול בכמות ההרוגים הישראלים.  

צה״ל שהה ולחם בלבנון בין השנים 1982 -2000, בתקופה אותה חילקו בצה״ל לשלוש תקופות שונות. (הרחבה כאן). בשנתיים האחרונות (1999-2000), נהרגו 1.1 חיילים בכל יום, כך לפי אתר צה״ל. 

גם אם נניח שכמות ההרוגים אינה הסיבה היחידה ליציאת צה״ל מדרום לבנון, אם נחבר את הלוגיקה הזו ליציאת האמריקאים מאפגניסטן (כ-2400 הרוגים) או עירק (מעל 4000 הרוגים), נוכל לזהות מגמה. צבא סדיר של מדינה לא שורד בשטח לא שלו כאשר כמות ההרוגים עולה לאורך זמן, בקביעות. הפעולה מאבדת לגיטימציה ציבורית.  

האם יו״ש שלנו או לא? זו ככל הנראה הנקודה שאליה האויב רוצה להביא אותנו. ישראל, מאז 1967, עת כבשה את יו״ש, לא סיפחה אותו כחלק אינטגרלי של המדינה. כן, המדינה עודדה הקמת התנחלויות ועושה זאת עד היום, חלקן הפכו לערים וכיום גרים ביו״ש מאות אלפי יהודים. עם זאת, השטח נמצא תחת שלטון צבאי מתוקף תקנות שעת חירום שהכנסת מאשרת כל תקופה. 

נראה כי האויב, במקרה זה אירן ונספחיה, קרי חיזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים השונים, חושבים שהאפשרות היחידה שישראל תוותר על יו״ש היא דרך כמות ההרוגים. 

כאמור, כפי שהיה בלבנון ואצל האמריקאים באפגניסטן ועירק. בעבר הקרוב, צפו אמירות של בכירים איראנים שרק ככה אפשר להוציא את האמריקאים מעירק או סוריה. זו הסיבה שמליציות נתמכות על ידי איראן, מנסות להרוג חיילים אמריקאים בסוריה. זו האסטרטגיה. 

אם אכן מדובר באסטרטגיה להעלות את כמות ההרוגים בפעילות ביו״ש, אנחנו צפויים לראות מאמצים להטמין זירות מטענים גם בעתיד בצירי תנועה ביו״ש. תתכן אף התפתחות לפגיעה ברכבים אזרחיים וכן בפעולות יזומות (כיפה אדומה) - בהן יטמינו זירה במקום ידוע וימשכו את צה״ל למיקום באמצעות אירוע פתיון. 

אין ספק כי אם אכן כמות ההרוגים תעלה, ישראל תצטרך להחליט האם היא מספחת את יו״ש, על כל התושבים המוסלמים והיהודים ומחלקת למוסלמים תעודות זהות כחולות, כולל אפשרות הצבעה בכנסת, או שהיא ממשיכה בשיטת הסבבים ביו״ש. אם האויב החליט לשנות אסטרטגיה, ולגרום לכמות גדולה של הרוגים ישראלים ביו״ש, עולה שאלה עד כמה תהיה אפקטיבית שיטת הסבבים בעשור הקרוב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית