פרשנות | ישראל לא תוכל לסכל נשק גרעיני סעודי - עדיף לה לקחת הסכם עם ריאד 

סעודיה מצהירה על רצונה בנשק גרעיני לפחות מ-2018 | ב-2019 ריאד סירבה לחתום על הסכם 123 מול ארה״ב | הסכם עם ריאד יקרב אותה לספירה המערבית ויחשק את איראן 

Credit: Balkis Press/ABACA via Reuters Connect
 

בימים האחרונים התפרסם באתר ניו יורק טיימס כי ממשל ביידן דוחף להסכם ישראל - סעודיה. מטרת העל היא להגיע לבחירות לנשיאות ארה״ב בשנה הבאה עם הישג מדיני כדי שביידן יוכל להבחר שוב. 

המאמצים של ממשל ביידן נעשים על רקע הסכם איראן - סעודיה והסכמות חדשות המתגבשות בין ארה״ב לאיראן. לפי הערכות, מדיניות החוץ של ארה״ב רוצה להתמקד בסין ורוסיה ולצורך כך, צריך להשיג שקט תעשייתי במזרח התיכון. 

אין חדש תחת השמש

ההתקרבות בין סעודיה לאיראן והרצון של סעודיה בייצור נשק גרעיני היו על השולחן כבר שנים. כתבתי על כך עוד ביולי 2021. סעודיה הבינה שאף אחד לא הולך לתקוף באיראן והלכה לשני מהלכים - חידוש יחסים דיפלומטים עם איראן ופיתוח נשק גרעיני. 

הרצון של סעודיה להעשיר אוראניום בשטחה, לטובת דלק לכורים, אינו חדש. ב-2019 פורסם דו״ח לקונגרס האמריקאי על החשש ממהלך כזה, היות וריאד לא רוצה לחתום על הסכם 123. הסכם עם ארה״ב בו היא מתחייבת סעודיה לא להעשיר אוראניום בשטחה. ארה״ב רצתה למכור לסעודים כורים של ווסטינגהאוס לתחנת הכוח ובשביל זה צריך חתימה על 123. 

ב-2018 אמר יורש העצר, היום ראש ממשלת סעודיה, שאם איראן תשיג גרעין, גם סעודיה תשיג. איראן כרגע נוקטת בעמימות בכל הקשור להישגיה בתחום הגרעין הצבאי, וצפויה להשאיר את הנושא עמום, בריאד מבינים רמזים לבד. שמועות שצפו בעבר, טענו כי ריאד מספקת מימון לפקיסטן מתוך מטרה שבאסלאמאבאד ישמרו לסעודיה כמה פצצות בצד. לכל מקרה. עד היום אין שום אישוש גלוי לטענה זו. ייתכן וסעודיה מנסה כמה נתיבים להגיע לגרעין צבאי. 

לבד מול איראן

אחד הכישלונות של ישראל וארה״ב טמון בחוסר שיח על פצצה איראנית. שתי המדינות רצו לבטל את תכנית הגרעין האיראנית ולא סיפקו לסעודים חלופה לפצצה בדמות מטריה גרעינית או הצבת פצצות גרעין אמריקאיות בריאד. כמו שנעשה באירופה או טורקיה מול רוסיה. העדר שיח רציני סביב איראן גרעינית, חוסר בחלופות והעובדה שאף אחד לא מתכוון לתקוף בטהרן, העבירו את המסר לריאד שהיא לבד מול איראן. 

חזרה ל2023. ישראל לא הצליחה לסכל את הגרעין האיראני וגם לא תצליח לסכל את הגרעין הסעודי. הנחה מציאותית היא ששתי המדינות הללו פועלות להשיג גרעין צבאי, תחת מעטה עמימות. עמימות מאפשרת למדינה להתנהל בשני כובעים - יחסים דיפלומטיים ״כרגיל״ ותכנית גרעין שחורה. 

מכיוון שישראל לא תוכל לסכל תכנית גרעין סעודית, רצוי שישראל תקח את הההסכם שריאד מציעה כעת. נרמול יחסים עם סעודיה יחזק את המעגל ״עוטף איראן״ ויקרב את סעודיה לספירה המערבית. זאת, כאשר רק לאחרונה סין הגדילה את השפעתה במזרח התיכון באמצעות תיווך הסכם בין ריאד לטהרן.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית