ניו זילנד: כמות גדולה של אמוניום חנקתי מאוחסנת בקירבת צינור גז מרכזי

בעוד שהסבירות להתפוצצות אמוניום חנקתי מוערכת כנמוכה, מאפייני אתר האחסנה עלולים להגביר את הסיכון

Photo by Ries Bosch on Unsplash

זהו מאמר נוסף, שעוסק באמוניום חנקתי, ומסתמך על פוסטים, שפורסמו בקבוצת הלינקדאין Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH שאני מנהל. במאמר זה אסקור אתר אחסנה של אמוניום חנקתי בשכנות לצינור גז מרכזי בניו זילנד, ומפעל דשנים חדש שהוכרז במצרים.

 ניו זילנד: אתר אחסנה של אמוניום חנקתי שכן של צינור גז מרכזי

רדיו ניו זילנד פירסם בחודש שעבר, שרשות הכבאות והחירום של המדינה (FENZ) דיווחה על כמות גדולה של הכימיקל אמוניום חנקתי, שמאוחסן בשטח כפרי ב-Waikato בקירבת צינור גז מרכזי.

נוכחות של אש, חום או חומר אורגני כמו חציר ליד אמוניום חנקתי עלולה לעורר או להאיץ שריפה. כאשר אמוניום חנקתי מגיע לחום של 230 מעלות צלזיוס למשל במקרה של שרפה, הוא מאבד מיציבותו הכימית ועלול להתפוצץ.

ניתוח סיכונים הוא מיצוי תרחישי מאורע מסוכן אפשרי, לאחר זיהוי נוכחותם של גורמי סיכון, וכולל: הערכה של הסבירות להתרחשותו עקב קיומם של גורמי הסיכון, הערכה של תוצאות המאורע המסוכן, אם יתרחש, וחישוב משוקלל של רמת הסיכון הנגזרת מן ההערכות הקודמות (מתוך תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), תשע"ג-2013).

בעוד שהסבירות להתפוצצות אמוניום חנקתי מוערכת כנמוכה, מאפייני אתר האחסנה עלולים להגביר את הסיכון, כך לפי דיווח FENZ. אם יתרחש פיצוץ, שייבקע את צינור הגז המרכזי התת-קרקעי, היקף מצב החירום יגדל משמעותית. מנהל המחוז של FENZ דיווח, שבמרץ השנה ביקשה הרשות מהחברה לשקול מציאת אתר אחסון בטוח יותר לטווח ארוך עבור חומר זה.

החקיקה בניו זילנד מטילה על FENZ לבחון תוכניות תגובה לשעת חירום באתרים המאחסנים חומרים מסוכנים. תוכנית החירום של החברה אכן נבדקה והוגשו המלצות לשינוים בה. החברה פיתחה תוכנית טקטית לכל מצב חירום באתר, הכוללת מודעות מצבית לאתר ולסביבה, תכנון תגובה ספציפית לאש ולמצבי חירום, ואמצעים להגנה על תושבי המקום ועל תושבים בישובים סמוכים, לרבות תוכניות פינוי בחירום.

מ-WorkSafe נמסר, שהעסק המאחסן את האמוניום החנקתי קיבל אישור לאחסון במרץ 2023. אישורי האחסנה הונפקו על-ידי גורם מוסמך, שאינו תלוי ב-WorkSafe. עוד נמסר, שהאחסון עומד בדרישות התקנות לבטיחות ולבריאות בעבודה עם חומרים מסוכנים.

דרישות ניהול החירום כוסו תחת אישור תאימות מיקום. WorkSafe מסרה, שאינה יודעת את כמות האמוניום החנקתי המאוחסנת בפועל, אך האתר אושר לאחסון של עד 349 טון.

מפעל דשנים חדש הוכרז במצרים

אתר האינטרנט World Fertilizer Magazine פירסם בשבוע שעבר, שחברת MAIRE הודיעה על זכייתו של קונסורציום, ש-Integrated E&C Solutions (IE&CS)חברה בת שלה חברה בו, בחוזה לבנייה ורכש הנדסי של מפעל ליצור חומצה חנקתית ואמוניום חנקתי עבור KIMA, חברת תעשיות כימיות מצרית. עוד חברות בקונסורציום Tecnimont S.p.A ו- Orascom Construction S.A.E..

שווי החוזה לקונסורציום הוא כ-300 מיליון דולר, מתוכם כ-220 מיליון דולר ל-Tecnimont. השלמת החוזה כפופה לגיוס המימון הנדרש. תכולת העבודה כוללת הנדסה, אספקת כל החומרים והציוד וכן פעולות בנייה שיבוצעו על ידי Orascom Construction S.A.E..

המפעל, שהשלמתו צפויה במחצית הראשונה של 2026, יפיק חומצה חנקתית בהיקף של 600 טונות ליום, שתשמש במלואה לייצור אמוניום חנקתי מגורען באיכות דשן בהיקף של 800 טונות ליום. הדשן ייועד למכירה לחקלאים מקומיים וליצוא לשווקים בינלאומיים.

מאמרים קודמים בנושא אמוניום חנקתי

מאמר אחד הציג תמונת מצב של הליכי החקירות השונות נכונה לשנתיים וחצי מאוחר יותר מה-4 באוגוסט 2020, אז אירעה סדרה של פיצוצים במחסן בנמל ביירות שבלבנון בו אוחסן מצבור של אמוניום חנקתי.

מאמר שני סקר את טיוטת תיקון תקנות אחסנת אמוניום חנקתי במדינת ניו-סאות'-וויילס, שבאוסטרליה, בעקבות האסון בנמל ביירות; ובעקבותיו.

מאמר שלישי התייחס להתנגדות התעשייה במדינת ניו-סאות'-וויילס לתוכנית להחמיר את הרגולציה על אחסון אמוניום חנקתי.

מאמר רביעי תיאר שריפה גדולה, שפרצה במפעל הדשנים ווינסטון וויבר במדינת צפון קרולינה בארה"ב.

מאמר חמישי סקר ביקורת נוקבת על מחדל הרשויות במדינת טקסס שבארה"ב, שלא פעלו לאחר הפיצוץ, שהתרחש במחסן אמוניום חנקתי במפעל דשנים בעיירה ווסט, לשינוי חוקי ותקנות הבטיחות על מנת למנוע את האסון הבא.

מאמר שישי סקר אירועי פיצוץ אמוניום חנקתי החל משנת 1924 במלאת עשור לפיצוץ בעיירה ווסט שבמדינת טקסס.

מאמר שביעי עסק בפרשת  Takataחברת חלקי רכב יפנית, שהשתמשה בחומרי נפץ אזיד ואמוניום חנקתי כדי ליצור פיצוץ קטן, הממלא את כריות האוויר במהירות במקרה של תאונה, ובריקול לרכבים בשל כשל בכרית אוויר שיכול לפצוע את הנוסעים.

ומאמר שמיני תהה לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי בארה"ב מקרון רכבת שיצא ממפעל יצרנית חומרי הנפץ Dyno Nobel - ושהגיע ליעדו ריק מתוכנו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית