קנדה אירחה מדען סורי שאחראי על פיתוח נשק כימי במתקני SSRC בסוריה

אחמד הית'ם אליאפי שיחק "תפקיד משמעותי" בייצור נשק כימי מ-1974 עד 1994 | טרם ברור האם המוסד הישראלי הגיע אליו 

Profile photo from Facebook page of Ahmad Alyafi. Facebook
 

מדען סורי לשעבר שהואשם בסיוע לפיתוח תוכנית הנשק הכימי של סוריה אותר בפרבר של אדמונטון, קנדה. מסמכי ממשלה קנדיים טוענים כי אחמד הית'ם אליאפי שיחק "תפקיד משמעותי" בייצור נשק כימי מ-1974 עד 1994 בעת שעבד במרכז למחקרים מדעיים ומחקרים (SSRC), מרכז בניהול צבאי סוריה האחראי לפיתוח כימי, ביולוגי, וטכנולוגיה הקשור לטילים.

אליאפי מילא תפקידים שונים בעלי חשיבות ב-SSRC, כולל מנהל פרויקטים ומנהל טכני, ולאחר מכן שימש כסגן שר התעשייה של סוריה. על פי רישומים, אליאפי מתגורר בקנדה מאז 2013, אם כי מקום הימצאו הנוכחי אינו ברור. אליאפי הכחיש את ההאשמות על מעורבות בייצור נשק כימי וביקש מגורים קבועים בקנדה, בטענה שחייו התרכזו כעת סביב בנו ונכדיו המתגוררים במדינה.

עם זאת, בקשתו של אליאפי נדחתה בשל תרומתו לתוכנית הנשק הכימי של סוריה. סוכנות שירותי הגבולות של קנדה ראתה בו סיכון ביטחוני, לאור הניסיון והפוטנציאל שלו להעביר ידע לאחרים המעורבים בייצור נשק כימי. 

אליאפי ערער על ההחלטה בבית המשפט הפדרלי והפסיד בשנת 2021. גילוי מקום מגוריו של אליאפי בקנדה מגיע על רקע מאמצים עולמיים מתמשכים לפרק את תוכנית הנשק הכימי של סוריה, שצברה כ-1,000 טונות של חומרי לוחמה כימיים עד 2014.


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית