פרשנות | איראן חושפת טיל היפרסוני - יוכל לשאת בעתיד פצצת גרעין 

איראן אינה משקיעה מיליארדי דולרים ועשרות שנות פיתוח בתחום הטילאות בשביל הכיף. טילאות היא רגל הכרחית בפרויקט גרעין צבאי

כפי שהצהיר מפקד משמרות המהפכה האסלאמית לפני כמה ימים, איראן חושפת טיל היפרסוני. לפי פרסומים לא רשמיים, הטיל מסוגל להגיע ל-25 מאך בשלב הביניים, ל-8 מאך בשלב הגלישה, ו-5 מאך בשלב הסופי. הטיל מונע בדלק מוצק (אין צורך בתדלוק טרם שיגור). לפי הפרסום האיראני, הוא מסוגל לחדור גם את מערכת החץ הישראלית. 

בישראל תחום הטילאות נמצא מחוץ לדיון הציבורי הרשמי של משרד הביטחון, כולל מנהלת חומה. לרוב, את הראיונות עם בכירי המערכת ניתן לסכם ב״יהיה בסדר. תסמכו עלינו״. אין דיון ביכולות של איראן או של המערכות הישראליות שאמורות להגן בפני איומים איראנים. 

גם אם נניח שיהיה בסדר בהיבט מערכות הגנה אווירית, וזה נניח גדול, עולה השאלה איפה המוסד הישראלי בסיכול יזום של פיתוחי טילאות? המוסד הצהיר כי יש לו ״עיניים, אוזניים ועוד״ באיראן. עם זאת, נראה כי לפחות בתחום הטילאות, המוסד לא מצליח לסכל פיתוח של אמצעי שיגור נשק גרעיני עתידי איראני. 

עוד הנחה היא כי איראן אינה משקיעה מיליארדי דולרים ועשרות שנות פיתוח בתחום הטילאות בשביל הכיף. טילאות היא רגל הכרחית בפרויקט גרעין צבאי. טילים אמורים לשאת את פצצות הגרעין למטרה. וטיל היפרסוני, אמור להיות חוד החנית בתקיפה גרעינית. טילים היפרסונים מהירים מאד ומתמרנים. בכך הם מקשים על חיזוי המסלול (לעומת מסלול בליסטי), ומהווים אתגר מהותי למערכות הגנה אווירית קיימות. 

משום מה, עד היום, פרט לכמה מסמכים בודדים (אחד מהם מראה סכמה של פצצת גרעין ברש״ק), המוסד לא שחרר מסמכים בנוגע לטילאות מתוך ארכיון הגרעין. אין כאלו? יש. אבל משום מה, המוסד לא רוצה לחשוף אותם. מה בדיוק מסתירים מהציבור בישראל? האם בארכיון נמצאות הוכחות לפיתוח מנוע היפרסוני? לא ברור. 

החשיפה הנוכחית של טיל היפרסוני, שסביר שהיה בפיתוח לפחות עשור או שניים לכל הפחות, מראה כי יכולות המוסד לסכל פיתוח טילאות באיראן - קטנות עד לא קיימות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית