שימוש באמצעים פירוטכניים באצטדיוני כדורגל: סקירה עולמית

שימוש באמצעים פירוטכניים באצטדיוני כדורגל הוא נושא חם תרתי משמע גם בארץ וגם בחו"ל. מאמר זה סוקר את הנושא בחוץ לארץ, ומסתמך על פוסטים, שפורסמו בחודשים מרץ-מאי 2023

מתוך וידאו של משטרת ישראל 

לאחרונה התקיים באצטדיון סמי עופר גמר גביע המדינה בכדורגל בין בית"ר ירושלים ומכבי נתניה. המשחק היה סוער, והופסק שלוש פעמים בעקבות זריקת אבוקות לכר הדשא. במשחק בין מכבי תל אביב ובין מכבי חיפה, שהתקיים בראשית חודש אפריל השנה באצטדיון בלומפילד, אוהדים החזיקו אבוקות בוערות בידיים עם השלט "יש לי אש בעיניים".

בדרבי החיפאי, אוהדי מכבי חיפה הכינו תפאורת פלקטים כמו במשחק מחשב של ספינות מלחמה, שבסופה הספינה האדומה הותקפה על ידי הירוקה וכדי להמחיש איך היא "התפוצצה" ועלתה באש, הודלקו עשרות אבוקות ונורו זיקוקין מהיציע. אוהדי הפועל תל אביב הדליקו אבוקות לא פעם במהלך העונה וירו זיקוקין דינור, וכך גם אוהדים של מכבי בני ריינה ובני סכנין.

שימוש באמצעים פירוטכניים באצטדיוני כדורגל הוא נושא חם תרתי משמע גם בארץ וגם בחו"ל. מאמר זה סוקר את הנושא בחוץ לארץ, ומסתמך על פוסטים, שפורסמו בחודשים מרץ-מאי 2023 בקבוצת הלינקדאין Fireworks and Pyrotechnics OSH, שאני מנהל.

רוב הפוסטים התמקד בשלוש מדינות: סקוטלנד, אנגליה וצרפת. בשתיים מן המדינות הנסקרות - סקוטלנד וצרפת - בוצעו שינויי חקיקה בנושא אבל במגמות הפוכות: בסקוטלנד בכיוון של הקשחה והחמרה ואילו בצרפת בכיוון של הקלה. מעניין יהיה לבחון בעתיד את ההשפעות בכל אחת ממדינות אלו.

סקוטלנד
מבחינה חוקית כבר כיום ועל פי חוק משנת 1995 אדם, המחזיק פריט פירוטכני הנכנס או משתתף באירוע ספורט, עובר עבירה. בנוסף בחודש מרץ השנה הפירוטכניקה בסקוטלנד הוגדרה כ"נשק התקפי". אוהדי הכדורגל הוזהרו, שהם עלולים לעמוד לדין פלילי (חוץ מתביעה אזרחית), אם מישהו ייפגע כתוצאה משימוש שלהם באמצעי פירוטכני.

לבסוף בשנה שעברה העביר הפרלמנט הסקוטי את חוק הזיקוקים והפירוטכניקה החדש, שייכנס לתוקף ביוני 2023 ושיאפשר לשוטרים לערוך חיפוש ללא צו על מי שהם מאמינים שעשוי לשאת פריטים פירוטכניים. החזקת זיקוקין או פירוטכניקה אחרת במקומות או אירועים מסוימים - לרבות משחקי כדורגל - תהווה עבירה פלילית ספציפית בהעדר הסבר סביר.

משטרת סקוטלנד פתחה בחקירה, לאחר שאבוקות הושלכו במהלך המשחק בין St Johnstone לבין Aberdeen . אבוקה שהושלכה נחתה ליד במשפחה בת חמש נפשות ביניהם ילדים בני שש שישבה בשורה הראשונה של אחד היציעים באצטדיון. לא דווח על נפגעים. בבירורים על ידי קצין הבטיחות של המועדון ובדיקה של טלוויזיה במעגל סגור באצטדיון לא זוהה אף אחד כאחראי. באותו משחק נער הואשם בקשר להחזקת פירוטכניקה מחוץ לאצטדיון.

מספר רב של אבוקות, רימוני עשן הוצתו על ידי אוהדי Celtic FC ו-Rangers FC לפני המשחק. שריקת הפתיחה, ששודרה בשידור חי בטלוויזיה, התעכבה בכמה דקות כדי לאפשר לעשן הסמיך בתוך האצטדיון להתפזר. איש לא נפגע. עם זאת, אוהדים רבים השליכו פריטים פירוטכניים דולקים, שנשרפים בטמפרטורות של עד 2,000 מעלות צלזיוס, מהיציעים אל המסלול שמקיף את כר הדשא וכמה מהם פספסו רק במעט את הסדרנים.

ממשלת סקוטלנד גינתה את השימוש הנרחב בפירוטכניקה בחצי גמר הגביע הסקוטי, והדגישה שלמשטרה יוענקו סמכויות מוגברות להתמודד עם עבריינים שיהיו כבר בתוקף ב-3 ביוני במשחק גמר הגביע הסקוטי בין Celtic FC לבין Inverness Caledonian Thistle FC, שאוהדיה גם השליכו פצצות עשן על כר הדשא לפני ובמהלך חצי הגמר מול Falkirk FC.

Matthew Lindsay, כתב הכדורגל הראשי של ה-Herald Scotland, כתב שבהתאם לחוק החדש השוטרים יוכלו לפעול על סמך מידע מודיעיני ולערוך חיפוש יזום על אוהדים שחשודים כנושאים פצצות תאורה, רימוני עשן ורקטות, שהשימוש בהם נמצא במגמת עלייה במשחקי הכדורגל במידה מדאיגה בשנים האחרונות. המשטרה הפעילה לובי בממשלה להעברת החוק החדש, ומאמינה שהוא יאפשר לה לנטרל את הבעיה ולהפחית את הסיכון לפרוץ שריפה, לפציעות חמורות ואף להרוגים באצטדיוני הכדורגל.

Lindsay לעומת המשטרה ספקן לגבי יעילות הסמכויות החדשות. הוא ציין, שלמרות שכבר מזמן קיימת בספר החוקים עבירה פלילית על הכנסת פירוטכניקה לתוך מגרש כדורגל והצתה שלה, זה לא היווה גורם מרתיע לאוהדים, שמאמינים שהם משפרים את האווירה ושלא אכפת להם מההשלכות החמורות האפשריות של התנהגותם.

לדבריו שימוש בקרוסלות בבקרת הכניסה לאצטדיונים היא משימה בלתי אפשרית עבור מועדוני הכדורגל, המשטרה, אנשי הביטחון ורשויות הכדורגל בהתחשב בגודל הקהל שהם מתמודדים איתו. איזה הבדל משמעותי יעשה חיפוש על אנשים מחוץ לאצטדיון, כשמדובר באלפי ולעתים עשרות אלפי אנשים שנוכחים במשחקים של קבוצות מובילות?

בראיון ל-Herald Scotland מוקדם יותר השנה סיפר ראש הפיקוח ברשות לבטיחות במגרשי הספורט על היצירתיות יוצאת הדופן של כמה אוהדים בעבר כדי להבריח פירוטכניקה לאצטדיונים ברחבי בריטניה: הם הסתירו אותם באיבריהם המוצנעים, השתמשו בילדים כנושאי כלים ואף החביאו אותם בתוך... בגטים. הוא מאמין, שהפתרון אינו טמון בצעדי ענישה כמו קנסות וסגירת דוכנים או בשיטור כבד, אלא בחינוך ובשכנוע, ומצביע על כך שנקיטת גישה פחות חמורה חוללה שינוי מוחשי באנגליה.

לאחר כניסתו לתוקף של החוק החדש מה תהיה תגובת האוהדים למעצר ולחיפוש על ידי המשטרה בשבת אחר הצהריים כשהם עושים את דרכם לראות את הגיבורים שלהם בפעולה? לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין את זה: תלונות על הפרת זכויות האדם שלהם. בתחילת העונה התעוררה סערה בכדורגל הגרמני בעקבות היחס הדרקוני, שספגו אוהדי Werder Bremen מהמשטרה המקומית כשהתייצבו ב-Volkswagen Arena למשחק הפתיחה של ה-Bundesliga נגד Volfsburg.

נשיא המועדון קרא אז בפומבי לשים קץ להפללה של האוהדים, וטען ששימוש מבוקר בפירוטכניקה יכול להיות דרך לצאת ממערבולת מחריפה של דיכוי. כיצד יגיבו האוהדים הסקוטים לדיכוי החדש? האם הם ימשכו בכתפיהם וישתמשו בדליי חול להפעלת הפירוטכניקה, או שהם פשוט יכפילו את מאמציהם?

אנגליה
ההתאחדות לכדורגל, ה-Premier League וה-English Football League (EFL) חברו יחד להציג אמצעים חדשים וסנקציות כדי להתמודד עם התגברות ההתנהגויות האנטי-חברתיות והפליליות במגרשי כדורגל ולהדגיש את החשיבות של סביבת משחק בטוחה.

סט הפעולות החדש, שמיושם בכל ליגות הכדורגל האנגליות מתחילת עונת 2022/23 ובגיבוי התאחדות אוהדי הכדורגל, יתמקד, בין היתר, בנשיאה או בשימוש בפירוטכניקה. כל העבריינים, שיזוהו ידווחו על ידי המועדונים למשטרה והעמדתם לדין עלולה לגרום לרישום פלילי קבוע, מה שעלול להשפיע על העסקתם, ואף להסתיים בעונש מאסר. כמו כן, מי שיזוהה נושא או משתמש בפירוטכניקה, יקבל מעתה הרחקה אוטומטית מהמועדון.

איסורים אלה יכולים להיות מורחבים גם להורים-מלווים או אפוטרופוסים של ילדים המשתתפים בפעילויות אלה. ההתאחדות לכדורגל, ה-Premier League וה-EFL משתפות פעולה עם המשטרה, עם יחידת שיטור הכדורגל הבריטית (UKFPU) ועם שירות התביעה של הכתר הבריטי כדי לקבוע עיקרון חדש למקרים הקשורים לפירוטכניקה.

המשמעות היא, ששיתוף פעולה להשגת העמדה לדין במקרים אלה יהפוך לברירת המחדל של רשויות הכדורגל ומערכת המשפט הפלילי, וישלח מסר ברור וחד משמעי לכל מי שעובר על החוק. אמצעים אחרים שייושמו כוללים עבודה עם מועדוני הכדורגל כדי לשפר את משטרי החיפוש, שימוש מוגבר בכלבי גישוש בשטח, ובקשה מהממשלה להתקין תקנות שיגבילו את אספקת הפירוטכניקה.

במקביל הושק קמפיין הסברה "אוהב כדורגל הגן על המשחק", שמבהיר את ההשלכות של התנהגות בלתי חוקית ומסוכנת ואת הסנקציות עליהן.

מועדוני כדורגל ידועים ורבים באנגליה פרסמו גילויי דעת המופנה לקהלי האוהדים שלהם בנושא איסור השימוש בפירוטכניקה באצטדיונים. 

Brentford FC פירסם תזכורת לאוהדים, לפיה כל מי שיימצא ברשותו אמצעי פירוטכני, עשוי להיות מורחק מהמועדון וגם ידווח למשטרה. האזהרה פורסמה לאחר שתי תקריות של השלכת אמצעים פירוטכנים מהיציעים לכר הדשא במשחק מול Fulham.

בהודעה צוין, שפירוטכניקה עלולה לגרום לפציעות חמורות כמו כוויות ובעיות נשימה, לצד פגיעה בידיים, בשמיעה, בריאות ובעיניים, ועלולה גם לגרום נזק לקרקע ולסביבה. השימוש בפירוטכניקה מעכב משחקים, ומייצר הפרעה לצוות, לשחקנים ולקהל הצופים. הכנסת פירוטכניקה לאצטדיון הקהילתי Gtech אינה חוקית, ויהיו לה השלכות על כל מי שיעבור על החוק.

Sutton United הוציא למספר אוהדים צווי הרחקה בגין החזקת פירוטכניקה במשחקי הליגה השנייה נגד הקבוצות Crewe ו-Crawley. המועדון נחקר על ידי ההתאחדות לכדורגל בשל התנהגותם של חלק מהאוהדים, וגם המשטרה הייתה מעורבת כדי לסייע בזיהוי האשמים. בהודעה שפרסם המועדון נמסר, שהוא "מאוכזב מהמיעוט הקטן שמפחית את ההנאה מחוויית יום המשחק עבור אחרים", וכן ש"היה צורך בבדיקה מוגברת ובחיפושים נוספים בשאר משחקי הבית של העונה, מה שלא רק גרע מההנאה לכולם אלא גם הוסיף להוצאות שנגרמו למועדון שאחרת היו יכולות להיות מושקעות בהשקעה בעתידנו".

אוהדי Blackpool FC קיבלו מהנהלת המועדון תזכורת, שהשימוש בפירוטכניקה באצטדיון בלומפילד (מסתבר, שיש יותר אצטדיוני בלומפילד חוץ מזה שביפו...) אסור בהחלט. ההודעה פורסמה, אחרי שאוהדים שחררו פצצות עשן מהיציע הצפוני כמחווה של כבוד לזכרו של טוני ג'ונסון המנוח במשחק מול QPR. הפירוטכניקה שוחררה לפני שריקת הפתיחה ואז שוב בדקה ה-55, בהתאם לגילו של ג'ונסון. אחת או שתיים מפצצות העשן נראו מושלכות גם על המגרש. בהצהרה הוזהרו האוהדים, שהם מסתכנים בקבלת צו הרחקה מהאצטדיון אם תמצא ברשותם פירוטכניקה או אם יתפסו זורקים אותה למגרש.

Luton Town FC פירסם באתר האינטרנט גילוי דעת בנושא ההברחות והשימוש לאחר מכן בפירוטכניקה. מדובר בסוגיה רצינית, שעלולה לעלות למועדון ביוקר, לאנשים המעורבים, וכן לאוהדים תמימים שבריאותם וביטחונם נמצאים בסכנה בגלל התנהגות חסרת אחריות כזו. במשחק מספר ימים טרם הפרסום, שישה אוהדים נזקקו לטיפול רפואי בשל קשיי נשימה שנגרמו כתוצאה מהעשן ממכשירים שהופעלו במספר הזדמנויות. השימוש במכשירי עשן ופירוטכניקה מכל סוג מציב בפני המועדון מספר בעיות חמורות מאוד המסכנות את ביטחונם של אוהדים ושחקנים אחרים, עולות כסף, גורמות נזק לכר הדשא ועלולות להוביל בסופו של דבר לסגירת חלקים מהמגרש.

החשש הרציני ביותר הוא שהם עלולים להתחמם מאוד, מה שבטריבונות העץ (היציע הראשי הוא בן 100 שנים ועשוי עץ) עלול להיות קטלני. העשן עצמו יכול להפעיל אזעקות אש מתחת ליציע, שאם יופעלו, יובילו כמעט בוודאות לפינוי מיידי של האצטדיון. בסופו של דבר הכנסת כל סוג של פירוטכניקה לאצטדיון Kenilworth Road היא עבירה מסוכנת שתגרום נזק, תעלה כסף ותפגע בהתקדמות המשחק על המגרש. למען הסר ספק, כל אוהד מבוגר שאחראי על ילד שייתפס מכניס מכשירי עשן לאצטדיון - כפי שקרה לאחרונה - יורחק יחד עם האוהד הצעיר.

Stockport County FC הודיע, שלאחר התייעצות עם ה-GMP ועם ה-EFL, הוחלט על עריכת בדיקות נקודתיות באצטדיון Edgely Park לקראת המשחק נגד Rochdale, על מנת למנוע הכנסת פירוטכניקה לאצטדיון. כלבי גישוש מאומנים במיוחד הוצבו במהלך היום, כדי לאתר פירוטכניקה מוסתרת עם הכניסה לאצטדיון. המועדון הזכיר לאוהדים, שכל מי שייתפס מנסה להכניס אותם לאצטדיון לאחר שעבר את נקודות הבדיקה, הפירוטכניקה תוחרם והכניסה תיאסר עליו.

Sunderland AFC גינה את התנהגותו של מיעוט קטן של אוהדי חוץ, לאחר שנעשה שימוש במכשיר פירוטכני באצטדיון Stadium of Light. המכשיר הפירוטכני הופעל ביציע הצפוני העליון לאחר ש-Birmingham City הבקיע שער בדקה ה-29. לאחר מכן הפריט הפירוטכני נזרק ליציע הצפוני התחתון. אוהד בן ה-12 סיפר לרדיו ניוקאסל של ה-BBC כי אבוקה פגעה בכיסא הגלגלים שלו והוא כבר לא מרגיש בטוח ללכת למשחקים. האדם האחראי למעשה זוהה על ידי טלוויזיה במעגל סגור וכל המידע הרלוונטי הועבר למשטרה.

אוהדי Everton, שנכחו במשחק ה-Premier League נגד Newcastle United, קיבלו תזכורת לכך שהשימוש בפירוטכניקה, אבוקות, רימוני עשן וכניסה לכר הדשא ב-Goodison Park הוא עבירה. בתחילת העונה הנוכחית, המועדון הצטרף לעמדה הקולקטיבית של ה-Premier League, של ההתאחדות לכדורגל ושל ה-EFL לעניין התמודדות עם התנהגות אנטי-חברתית ופלילית במשחקי כדורגל, לרבות שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים.

אוהדים מסתכנים במעצר ובאיסור על החזקת פירוטכניקה בתוך אצטדיון כדורגל. העמדה לדין עלולה להסתיים ברישום פלילי, אשר עשוי להשפיע על התעסוקה הנוכחית והעתידית, או על הזדמנויות רכישת ההשכלה הנוכחיות או העתידיות של צעירים. במקרים קיצוניים מסוימים, העמדה לדין עלולה להסתיים בעונש מאסר.

York City FC הזכיר לאוהדים את גישת אפס הסובלנות שלו לשימוש בפירוטכניקה בעקבות התנהגות של חלקם במהלך משחק סיום העונה ב-Notts County, כאשר לא פחות מ-11 מכשירים פירוטכנים הופעלו במהלכו. שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים מהווה עבירה פלילית ומי שייתפס כשאלו ברשותו או משליך אותם למגרש, יסתכן בקבלת צו הרחקה מהאצטדיון. השימוש בפירוטכניקה מסוכן ועלול גם להביא להשלכות חמורות על מועדון הכדורגל, שעלולות לגרור קנסות משמעותיים.

צרפת
לצרפת יש היסטוריה של תקריות קשות, שמעורבת בהן פירוטכניקה. למשל כמה מהעימותים האחרונים בין AS Saint Etienne ל-Lyon. אוהדים לא משתמשים רק באבוקות, הם משתמשים במטעני חבלה תוצרת בית. היה מקרה קשה לפני מספר שנים, שבו מאבטח איבד כמה אצבעות כשהרים את אחד הפריטים הפירוטכנים שנזרק לכר הדשא באחד מאותם משחקי דרבי. תקרית חמורה נוספת התרחשה ב-2016, כאשר שוער Lyon סבל מאובדן שמיעה זמני לאחר שאוהדי Metz השליכו זיקוקין לעברו ולעבר רופא המועדון שלו על כר הדשא. עם זאת, קנסות כבדים וניכויי נקודות לקבוצות לא הרתיעו והבעיה הפכה נפוצה ומדאיגה יותר ויותר.

אתר האינטרנט L'EQUIPE דיווח, שממשלת צרפת הכריזה בצו על ניסוי Safe Pyro בן שלוש שנים במסגרתו תתאפשר הפעלת פירוטכניקה באצטדיונים פתוחים (לא מקורים). מטרת הניסוי היא להקל על שימוש בטוח באבוקות ופירוטכניקה אחרת על ידי אוהדים במהלך אירועי ספורט. בהתאם לכך מועדוני ספורט מקצועיים, בשיתוף עם קבוצות אוהדים ורשויות מקומיות, יוכלו לארגן מופעים פירוטכנים במה שמכונה "אזורים קבועים, מבוקרים ומאובטחים מראש".

סוג של ניסיון לתייג את הפירוטכניקה באצטדיונים כפרי-פחות-אסור, אם תרצו. הרציונל מאחורי היוזמה הזו הוא לפעול למיגור השימוש הבלתי חוקי והלא בטוח בפירוטכניקה באצטדיוני ספורט. בעקבות הפיאסקו של לפני, במהלך ואחרי גמר ליגת האלופות בין Liverpool ל-Real Madrid ב-Stade de France במאי 2022, UEFA הורתה על עריכת בירור עצמאי, ובדו"ח שפורסם התנהלות המשטרה באירוע ספגה ביקורת קשה, כולל על שימוש בגז מדמיע ותרסיס פלפל על אוהדים ללא כל הצדקה.

המשך העונה היה מתוח באצטדיונים. משרד הספורט הצרפתי הודיע על רצון בדיאלוג עם קבוצות האוהדים והמשטרה. את הצו ניתן לראות כתוצר של אותו דיאלוג. לאור הצו ניתן לצפות לשימוש מוגבר בפירוטכניקה במשחקי Ligue 1, מה שצפוי להוסיף עוד ממד למשחקים של Paris Saint-Germain, שהם הרועשים והתחרותיים ביותר בשל השתתפותם של Lionel "Leo" Messi ושל Kylian Mbappé Lottin.

המנג'ר לשעבר של קבוצת Lyon וכיום המאמן הראשי של מועדון הכדורגל Rennes (מקום 5 בליגה הראשונה) הביע את תמיכתו במהלך הניסיוני של ממשלת צרפת בעניין שימוש בפירוטכניקה באצטדיונים. במסיבת עיתונאים אמר "אני מאוד אוהב אבוקות. זה יוצר אווירה, אנחנו צריכים את זה בכדורגל, עם האוהדים, הדגלים, האור והפירוטכניקה". אבל, הוא הוסיף, השימוש יצטרך להיות מפוקח ובטוח. ממשלת צרפת פרסמה הודעה רישמית, לפיה בהתאם לצו תתאפשר שימוש ניסיוני בפירוטכניקה בזירות ספורט לא מכוסות למשך שלוש שנים.

מטרת המהלך היא לפעול ל"מיגור השימוש הבלתי חוקי והלא בטוח בפירוטכניקה באצטדיוני ספורט", ולארגן תצוגות פירוטכניות ב"אזורים קבועים, מבוקרים ומאובטחים מראש". הצו מיום 28 במרץ 2023, שפורסם ברשומות הרשמיות ע"י משרד הספורט בשיתוף עם משרד הפנים, אישר את החזרה הרשמית של פירוטכניקה לכל אוהדי הכדורגל המקצוענים. הסיבה לכך היא שלמעשה פצצות עשן ולפידים מעולם לא נעלמו לחלוטין מהיציעים, בנוסף לאלה שהחליטו על דעתם ועל אחריותם (מבחינת השלכות משפטיות) להדליק כמה רק כדי להפגין את האבסורד שהיה קיים באיסור, היו למעשה קבוצות אוהדים של הקבוצות AS Nancy-Lorraine, Toulouse FC, Angers SCO, Le Havre AC, Clermont Foot 63 ואחרות, שכבר עברו את השלב הזה של "ניסויים".

למהלך קדם לובינג בשיתוף האגודה הלאומית של תומכים (ANS). הוא הישווה את המהלך המוצלח הזה בצרפת למהלך דומה, שקדם לו באיטליה, ושלא נשא פירות. על פי הוראות הצו, התנאים יכללו הגשת בקשה לרגולטור לפחות חודש למפרע, למנות אדם בעל הסמכה רלוונטית ולפקח על האנשים החתומים על הבקשה שיורשו לבצע את הכוריאוגרפיה הפירוטכנית. כמו כן תידרש רשימת המכשירים הפירוטכנים המתוכננים לשימוש, מפה של אזור ההפעלה, ביטוח אחריות למקרה של כיסוי נזקים, התחייבות לשימוש נכון ובטוח.

לעומתו מתנגדי Safe Pyro טוענים, שהוא נותן לגיטימציה לשימוש בפירוטכניקה באצטדיונים ולמעשה מגדיל את הסבירות שהם יוצתו באופן בלתי חוקי ביציעים צפופים. הם גם מזהירים מפני סיכוני בריאות גם למפעילים וגם לאנשים עם מצבים רפואיים כגון אסטמה ואפילפסיה בסמיכות לאזורי ההפעלה. ובכל זאת, המהלך הזה התקבל בברכה על ידי רבים בצרפת. בתום שלוש שנות הניסוי תבוצע הערכה מחדש.

לוב
Hannibal Mejbri כוכב Manchester United שיתף ברשתות החברתיות סרטון בו נראים אלפי אוהדים לובים מדליקים ביציעים זיקוקין במשחק מוקדמות הטורניר של נבחרת טוניס נגד נבחרת לוב שנערך באצטדיון הבינלאומי בטריפולי. המחזה המדהים של להבות אדומות וניצוצות האיר את הזירה.

גרמניה
כ-3,000 איש התאספו במרכז דרזדן, לאחר שנענו לקריאה של אוהדי כדורגל להתאסף לרגל חגיגות ה-70 למועדון הכדורגל SG Dynamo Dresden. לפי דיווח המשטרה פירוטכניקה הוצתה בחצות על גדות נהר ה-Elbe בשני הגשרים וב-Theaterplatz. במקום הוחרמו זיקוקין אסורים בשימוש. המשטרה פתחה בחקירה על פגיעה ברכוש ועבירות על חוק חומרי נפץ.

אוסטריה
במשחק גמר הגביע באוסטריה תועד דו-קרב פירוטכני מרהיב בין אוהדי שתי הקבוצות שהתמודדו, יציע מול יציע.

יוון
AEK Athens FC זכתה בגמר אליפות ה-Super League כשהביסה 4:0 את וולוס באצטדיוןOPAP Arena. האוהדים חגגו את הניצחון על Panathinaikos FC ועל Olympiacos FC עם תצוגה מטורפת של פירוטכניקה וכמעט שרפו את האצטדיון שלהם עד היסוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית