פרשנות | אירוע הילולת מירון השנה, מראה שאפשר גם אחרת - אם עובדים יחד

ניצב משנה בדימוס, אילן מור, מפקד משטרת התנועה לשעבר ומנכ"ל קונסלטיקה כיום, השתתף באבטחת הילולת מירון השנה - וחזר עם חוויה מתקנת 

צילום: משטרת ישראל

מירון 2023 ״סימנים של שינוי" לא רק בהצלחת ההילולה, אלא בעיקר בדרך. אתחיל בהיסטוריה קצרה. בשנת 2016 שימשתי בתפקיד מפקד משטרת התנועה הארצית. בסיום ההילולה של אותה שנה כתבתי מסמך שכותרתו "מוחקים את הכתובת מהקיר".

המסמך נכתב בתחושת בהילות ובו תיארתי את הפגמים המהותיים שיש בהילולה. לחרדתי, תיארתי את האסון שיתרחש באפריל 2021. המסמך הוביל אותי לעדות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון. בסיומה, יצאתי עם תחושה קשה. דבר לא הולך להשתנות.

בתחילת שנה זו נקראתי לסייע למפיק האירוע "עזריאלי הפקות", תחת הנחיית השר לירושלים ומסורת ישראל, מאיר פורוש והפרויקטור יוסי דייטש. המפגש הראשוני הכה אותי ואת הצוות בתחושת התנשאות של "מה הם מבינים". טעיתי. יצירתיות ושילוביות במשרד לביטחון לאומי, משרד התחבורה, משטרת ישראל, כוחות ההצלה השונים והפקה מקצועיות -  זה מה שהיה צריך ההר המאתגר.

תוך זמן קצר התיישבו סביב שולחן השרטוטים ובשטח חבורה מופלאה שיישמה פרט אחרי פרט את הכללים לאירועים תחת כיפת השמיים. החל מניתוח סיכונים בהיבטי בטיחות וקהל, תכנית בטיחות ויישום, תוך פיזור הקהל במתחם נוסף בגודל 100 דונם. הפעלה של כוח סדרנות חרדי. לצורך הפעלתו נדרשה המשטרה, שפעלה באופן יוצא מהכלל לאשר ולסייע.

זה המקום לציין שכיוצא משטרה התמלאתי תחושת גאווה. לראות את השילוביות בין יחידות המשטרה השונות  וההבנה כי יש לבצע העברה מושכלת של ניהול האירוע להפקה כמקובל באירועים תחת כיפת השמיים.

לראשונה בוצעה ספירת קהל טכנולוגית "במספר מעגלים". החל מהאוטובוסים שיצאו מרחבי הארץ ועד הגעת הקהל למתחמים השונים. מעל, ספירה נוספת באמצעות רחפן. את כל הספירות השונות ריכז מומחה לספירת קהל עופר גרינבויים. ספירה שאפשרה לכלל הכוחות הפועלים להבין את ההקפים ולהערך לשגרה ולחירום .

הילולת מירון הינו האירוע הכי גדול בארץ המתנהל תחת כיפת השמיים. החשיבות של מעקב אחרי כמות הקהל, היכולת לווסת קהל בעת עומס במתחמים, מהווים מרכיבים משמעותיים ביכולת למנוע צפיפות. וצפיפות היא גורם מוביל באסונות בעולם ובארץ. כך קרה באפריל 2021, עת נהרגו באותו אירוע 45 בני אדם ונפצעו כ-100 ברמות פציעות שונות. 

שלא יהיו אי הבנות, גם השנה ליוו את מירון אתגרים תפעוליים. כאילו רצו לבדוק האם "סימנים של שינוי" אמיתיים. החל מגשם שהחל לרדת יום לפני ההילולה ועד התחלת הסבב "עלות השחר" בעזה. לכל אלה יכולנו יחד. 

בימים אלה המלווים בהסתה ופלגנות, כמה שמחה מלאה את לבי לשמוע את הפרוייקטור יוסי דייטש: "אנשים שיושבים ועובדים יחד מנפצים כל סטיגמה. אנשי מופעים וחרדים שיכולים יחד לכל אתגר."

זהו מאמר של תקווה. ביקשתי להדגיש כי בחשיבה יצירתית, שילוביות ומקצועיות, אנו יכולים לכל אתגר. בתנאי שנשתחרר כולנו מסטיגמות וניתן הזדמנות לכוחות המצויניים שבנו לפעול יחד.    

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית