ארה״ב: לאן נעלמו 30 טונות של אמוניום חנקתי?

ב-12/04/2023 יצא קרון רכבת ממפעל יצרנית חומרי הנפץ Dyno Nobel - הוא הגיע ליעדו ריק מתוכנו 

Photo by Balazs Busznyak on Unsplash

המאמר מסתמך על פוסטים, שפורסמו בשבוע החולף בקבוצת הלינקדאין Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, שאני מנהל.

ב-12/04/2023 יצא קרון רכבת ממפעל יצרנית חומרי הנפץ Dyno Nobel ב-Cheyenne שבמדינת Wyoming. הקרון נשא כ-30,000 ק"ג אמוניום חנקתי, שהיה בדרכו ל-Saltdale, במדבר Mojave שבמדינת California.

ב-10/05/2023 הגיש נציג Dyno Nobel דו"ח אירוע למרכז התגובה הלאומי הפדרלי (NRC). על פי הדו"ח רק כשבועיים לאחר מכן, כשקרון הרכבת הגיע לנקודת היעד (מרחק של למעלה מ-1,500 ק"מ מנקודת המוצא), הוא התגלה ריק.

החומר "השתחרר מסיבה לא ידועה" "מתישהו במהלך חודש אפריל".   עוד נאמר בדו"ח, שלחברה יש "שליטה מוגבלת" על פעילות הרכבת במהלך השינוע. בזמן הדיווח, הקרון היה ריק ובדרכו חזרה למפעל ממנו יצא לצורך המשך החקירה.

דוברת Union Pacific, חברת הרכבות שהובילה את הכימיקל, אמרה שהיעלמות הכימיקל לא צריכה לאיים על הציבור. היא הסבירה, שהדשן מיועד ליישום קרקע ולספיגת קרקע מהירה, ושאם החסר נבע מדליפה של החומר מהקרון במהלך הנסיעה מהמוצא ליעד, השחרור לא אמור להוות סיכון לבריאות הציבור או לסביבה.

חקירת Dyno Nobel את האירוע בשלבים הראשונים לא העלתה חשד לפעילות פלילית או זדונית. נציג החברה אמר, שהחברה מאמינה שהכימיקל דלף דרך קרון הרכבת בזמן הנסיעה, כיוון שהקרון נאטם בטרם עזב את המתקן בנקודת המוצא, וחותמות האיטום נמצאו שלמות כשהגיע לנקודת היעד.

ההערכה הראשונית היא, שהדליפה היתה דרך פתח שפיכה תחתון (bottom dump gate) בקרון. דובר החברה השיב לשאלות כלי תקשורת שונים במועדים שונים ובין התשובות היו גם אלו:

החברה מאמינה, שהחומר השתחרר מהקרון במרחק של כ-30 ק"מ מ-Mojave. הרכבת ביצעה עצירות מרובות במסלול נסיעתה ואין אינדיקציה לסכנה כלשהי לציבור או לכך שהפרילים נלקחו בכוונה על ידי מישהו. האינדיקציה היא, שהפרילים נשפכו מהקרון על המסילה בכמויות קטנות לאורך הנסיעה הארוכה - ובסופו של דבר השאירו את אחד משלושת הקטעים בקרון ריק. 

החברה מבטיחה בדיקה מקיפה כדי להבין מה הוביל למצב זה, וכשלעצמה, בצורת פרילים, דליפה כזו של כמויות קטנות על פני שטח גדול לא תיצור סיכונים נוספים לציבור או לתחבורה הרכבתית.

נציג מינהל הרכבות הפדרלי אמר, כי החקירה שלהם מצביעה על כך שאחד מפתחי הקרונות לא נסגר כראוי.

מלבד שתי חקירות אלו של האירוע התקיימו שתיים נוספות: של הוועדה לשירותים ציבוריים בקליפורניה, ושל Union Pacific.

2.5 טונות של אמוניום חנקתי שימשו בשנת 1995 בפיצוץ הבניין הפדרלי במרכז אוקלהומה סיטי. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 168 בני אדם וכ-850 נפצעו.

בקבוצת הלינקדאין Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, שאני מנהל, חברים למעלה מ-2,100 אנשי מקצוע מרחבי העולם. בחרתי להביא תגובות של שלושה מהם לפוסטים, שפורסמו בנושא זה בקבוצה.

Bob Morhard הוא עד מומחה לעניין חומרי נפץ לסוגיהם, מומחה לטכנולוגיה ובטיחות בחומרי נפץ בעל 48 שנות ניסיון ב-106 מדינות ברחבי העולם (כך הוא מעיד עצמו).

"זה קורה כל הזמן ואינו יוצא דופן. כ-25,000 קרונות רכבת עם 100 טון של LD-AN נעים מדי שנה בארה"ב. לאחר הפעלת מסילה במזרח קנטקי, ששימשה בממוצע לשינוע 25-30 קרונות בשבוע, זה לא היה מחזה נדיר שקרונות רכבת הגיעו עם אחד משלושה פתחי שפיכה תחתונים פתוח ועם 20+ טון של LD-AN חסרים.

״ברור, שבדרך מסילות הברזל עברו דישון. ייתכן שאותם פתכי שפיכה תחתונים נפתחו על ידי ונדלים בדרך או שנפתחו כתוצאה מהרטט. בואו לא נעשה מזה אירוע סנסציוני".

Nicolas Têtu הוא חוקר בתחום אבטחה בינלאומית, איומי טרור, סיכוני גרעין, מגיפות, נשק להשמדה המונית והגנה על תשתיות קריטיות: "בדרך כלל זה לא נעלם מעצמו..."

Dr Manoj Kumar Patel הוא מעצב חומרי נפץ: " וואו, זו סיבה לדאגה אמיתית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית