זיקוקין די-נור לא חוקיים הפכו ל׳מכת מדינה׳ לא רק בישראל, אלא בכל העולם

רשימת המקרים בהם זיקוקין די-נור גרמו לאובדן חיים או פציעות קשות ארוכה - ריכזנו עבורכם רשימה קצרה מהתקופה האחרונה 

צילום: משטרת ישראל

בקליבלנד, שבמדינת אוהיו בארה"ב, נהרגו במהלך 8 חודשים 4 בני אדם בשני פיצוצים, שזיקוקין די-נור חשודים כגורמים בהם: שלושה בני אדם בני 64, 57 ו-37 נהרגו בפיצוץ בבית פרטי ביוני 2022.

בחקירת הזירה נמצאו זיקוקין די-נור לא חוקיים, והחוקרים הניחו שמדובר בחומרי נפץ שיוצרו בבית. בחור בן 18 נהרג בפיצוץ במוסך של בית פרטי בפברואר השנה, ומאוחר יותר נמצאו בזירה פריטי תחמושת צבאית ישנה וחומר המשמש בזיקוקין די-נור.

סוכני ה-ATF (הגוף הפדרלי לאלכוהול, טבק, כלי נשק וחומרי נפץ) מודאגים מאנשים שמנסים לייצר זיקוקין די-נור תוצרת בית בעצמם: כדי ליצור זיקוקין די-נור עם אפקטים בהירים וחזקים יותר, אותם אנשים טוענים אותם בכמויות חומר נפץ גדולות יותר. מובן שכשיש כמות גדולה יותר של חומר נפץ, גדל הסיכון לפיצוץ ואיתו גדלה גם חומרת הפגיעה.

לפי נתוני ה-ATF, בשנת 2021 היו בארה"ב כולה 87 פיצוצים, שנגרמו על ידי פריטים פירוטכניים או זיקוקין די-נור. בשנת 2020 היו 428 פיצוצים, הקשורים לזיקוקין די-נור, ובשנת 2019 - 251.

מקסיקו סיטי, מקסיקו
בסוף החודש שעבר (מרץ 2023) אירע פיצוץ חזק בבית במדינת מורלוס דרומית לבירה מקסיקו סיטי, ששימש ככל הנראה לייצור זיקוקין די-נור לא חוקיים. הפיצוץ העוצמתי גרם למותם של שבעה בני אדם ולפציעתם של 15. אחד הפצועים הוגדר במצב קשה ביותר. מתמונות, שהופצו על ידי משרד ההגנה האזרחית של המדינה, ניתן ללמוד על עוצמת הפיצוץ הגבוהה, שגרם לניפוץ הבטון וכל הבית.

זיקוקין די-נור משמשים במקסיקו בדרך כלל בחגיגות דתיות וקהילתיות. לעתים קרובות הם מיוצרים בבתי מלאכה משפחתיים בקנה מידה קטן. פיצוצים בבתי מלאכה כאלה הם נפוצים, ובשנים האחרונות גבו את חייהם של עשרות (!) בני אדם. לעומת זאת מתקני ייצור חוקיים של זיקוקין די-נור חייבים לעמוד בסטנדרטים ולקבל אישור ממשרד ההגנה של המדינה.

בשנת 2018 אירע פיצוץ של זיקוקין די-נור בעיירה צפונית למקסיקו סיטי, שגבה את חייהם של 24 בני אדם.

בהקשר למקרים, שתוארו למעלה באוהיו ובמקסיקו סיטי, אציין שבישראל חוק חמרי נפץ, תשי"ד-1954,

אוסר ייצור חמרי נפץ מאושרים אלא במפעל חומרי נפץ ולפי היתר מאת שר, ואוסר אחסנת חומרי נפץ אלא במחסן חמרי נפץ שקיבל היתר מאת מפקח עבודה ובמקום שלגביו ניתן ההיתר.

פטרבורו, בריטניה
ב-2 באוקטובר 2018 אירע פיצוץ ב-Le Maitre Ltd, מפעל ליצור זיקוקין די-נור, שבעיר פטרבורו.

עובד המפעל בן 24 הכין תערובת פירוטכנית, כאשר אחד החומרים בהם השתמש התלקח וגרם לפיצוץ. העובד נפצע קשה, סבל מכוויות חמורות ומת מפצעיו למחרת.

חקירה של ה-HSE, הגוף הבריטי לבטיחות ובריאות תעסוקתית, העלתה שהעבודה בטיפול בחומרי נפץ לא היתה בטוחה, שכלי העבודה שסופקו לעובד לא התאימו לטיפול בחומרי נפץ, שהמתקן בו עבד לא היה לא ברמה המתאימה, שהמעסיק לא סיפק לו הכשרה מתאימה, ושהעובד לא היה תחת פיקוח מתאים. 

נגד המפעל הוגשה תביעה לבית המשפט, ו-Le Maitre נמצא אשם בהפרת תקנות בריאות ובטיחות. המפעל, ששינה מאז את שמו והידוע כיום בשם LM140121 Limited, נקנס ב-500,000 ליש"ט וחויב בתשלום הוצאות בסך 20,788.65 ליש"ט.
בתקריות קודמות ב-Le Maitre ב-1990 וב-1988 גם כן קיפחו את חייהם עובדי המפעל.

תחום חומרי הנפץ בבריטניה קטן יחסית ותקריות הן נדירות יחסית, אבל כשהן מתרחשות הן גורמות לרוב לפציעה משמעותית או למוות.

בהקשר למקרה שתואר מעלה בפטרבורו אציין, כי בישראל לפי חוק חמרי נפץ, תשי"ד-1954, על מפעל ליצור חומרי נפץ, שקיבל היתר מאת שר, לפעול בהתאם לתנאי ההיתר לעניין יצור והחסנת חומרי נפץ.

מי שעשה ללא היתר לפי החוק דבר שעשייתו טעונה היתר כזה, או שהפר תנאי או סייג שבהיתר, או עבר על הוראות הסעיף העוסק בהחזקת חומר מאושר והחסנתו, ומי שגרם בזדון או מתוך רשלנות, להתפוצצות המסכנת חיי אדם או רכוש, צפוי לעונשי מאסר ו/או קנס.

נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות כאמור בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו, ואם הפר זאת דינו קנס.

בנוסף על מעסיק, שהוא מפעל ליצור חומרי נפץ חלות חובות נוספות שבחקיקה, וביניהן (רשימה לא ממצה): מסירת מידע בדבר סיכונים, הדרכת עובדים, ניהול פנקס הדרכה, מסירת תמצית מידע בכתב, סימון ושילוט חומרים, ציוד ותהליכי עבודה מסוכנים, אספקת ציוד מגן אישי ופיקוח על השימוש, עריכת "סקר מקדים" לצורך זיהוי, הערכה ותיעוד של גורמים מזיקים, ושממצאיו משמשים בסיס לקביעת היקף הניטור הסביבתי-תעסוקתי, ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית