בין כריות אוויר במכונית לחומרי נפץ: תכירו את פרשת Takata

Takata היא חברת חלקי רכב יפנית, שהשתמשה בחומרי נפץ אזיד ואמוניום חנקתי כדי ליצור פיצוץ קטן, הממלא את כריות האוויר במהירות במקרה של תאונה | בשבועות האחרונים יש ריקול לרכבים בשל כשל בכרית אוויר שיכול לפצוע את הנוסעים  

By Janipewter at the English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49076238

Recall או בעברית קריאה לתיקון חוזר, הוא הליך של החזרת מוצר פגום לצורך בדיקה, תיקון או החלפה. יצרניות כלי רכב מחויבות על פי חוק לזמן למוסכים המורשים שלהן בתהליך זה רוכשי רכבים, שהתגלה בהם פגם סידרתי שעלול לפגוע בבטיחות הנוסעים. בעלי הרכבים לא משלמים במקרה כזה על ההחלפה/התיקון אלא חברת הביטוח של יצרנית הרכב.

מאז שנת 2009 ועד היום מתרחש ה-Recall הגדול ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב: כ-100 מיליון כלי רכב ברחבי העולם מהם כ-67 מיליון בארה"ב נקראו למוסכים כדי לבדוק כריות אוויר קדמיות של Takata, שהותקנו בהם בצד הנהג או בצד הנוסע, או בשניהם.

בסך הכל מדובר בכלי רכב מתוצרת 19 יצרניות ביניהן: הונדה, אקורה, סטלאנטיס, דודג', קרייזלר, פורד, פיאט קרייזלר, ווולקסוואגן וממש לאחרונה בשבוע האחרון גם ב.מ.וו., שפירסמה אזהרה המתייחסת לכלי רכב מסדרה 3 מהשנים 2000-2006, מסדרה 5 מהשנים 2000-2003 ומסדרה X5 מהשנים 2000-2004.

Takata היא חברת חלקי רכב יפנית, שהשתמשה בחומרי נפץ אזיד ואמוניום חנקתי כדי ליצור פיצוץ קטן, הממלא את כריות האוויר במהירות במקרה של תאונה. התברר, שהתכונות הכימיות של חומרי הנפץ עלולות לדרדר את יציבותם עם הזמן במיוחד אם הם נחשפים לאקלים חם ולח, ולגרום לפיצוץ.

הפיצוץ עלול לקרוע לגזרים מיכל מתכת ולהעיף רסיסים שלו לתוך תא הנוסעים. רסיסים שכאלו עלו לאנשים באיבוד ראייתם, והותירו אותם עם פציעות מעוותות בפנים. אפילו תאונות קלות עלולות לגרום לכריות אוויר, שעלולות להרוג או לגרום לפציעות קשות ולשנות את החיים של הנפגעים. רכבים ישנים יותר משנת הדגם מעמידים את הנוסעים בהם בסיכון גבוה יותר, שכן גיל כרית האוויר הוא אחד הגורמים המגדילים את הסיכון.

חברת Takata הודתה, שחברת הבת המקסיקנית שלה טיפלה בצורה לא נכונה בייצור של חומרי הנעה נפיצים וכימיקלים, שאוחסנו בצורה לא נכונה ששימשו בכריות האוויר. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2017, ונרכשה על ידי חברה בשם Key Safety Systems.  

Takata הסכימה להודות באשמת הונאה, ולשלם סך של מיליארד דולר בעונשים פליליים, הנובעים ממה שמשרד המשפטים האמריקאי כינה התנהלות הונאה של החברה ביחס למכירת מנפחי כריות אוויר פגומים. שלושה בכירים בחברה הואשמו גם בהונאה ובקשירת קשר.

הגוף הפדרלי במשרד התחבורה של ארה"ב - המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) פירסם הודעות "אל תנהגו" (Do Not Drive) עבור כלי רכב עם מנפחי Takata, שיש להם סיכוי גבוה להתפוצץ ולהעיף רסס בתאונה.

בהודעת המינהל נאמר, שהסיכון לנהגים ולנוסעים הוא חמור מכיוון שלמנגנוני ניפוח כריות האוויר הללו יש סיכוי של 50% (!) להתפוצץ בתאונה. אם הם מתפוצצים, הם יכולים להעיף רסס לעבר פניו של הנהג שעלול להרוג או לגרום לפציעות חמורות.

לפחות 33 בני אדם ברחבי העולם, מהם 24 בארצות הברית (5 בשנת 2022), נהרגו מכריות האוויר המתפוצצות, ולמעלה מ-400 פצועים עד כה. רוב מקרי המוות והפציעות התרחשו בארה"ב, אבל גם באוסטרליה ובמלזיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית