פרשנות | חטא ההיבריס הגיע ליחסי ישראל - ארה״ב 

דברי רהב בסגנון "אמריקה צריכה אותנו יותר משאנו צריכים אותה" הזויים | אנחנו תלויים צבאית ומדינית בארה״ב, רצוי לשמור על פרופורציה בתגובות מול האמריקאים 

ראש הממשלה נתניהו למשלחת חברי קונגרס בי-פרטיזנית | סטילס: חיים צח / לע"מ 

יש עקרונות יסוד והנחות עבודה שעבר זמנן, שהולכות ועוברות מן העולם. כמו למשל שלא ראוי שמדינה אחת תתערב בעניינה הפנימיים של מדינה אחרת. ישראל אינה מתערבת בענייני הפנים של ארה"ב, וזו אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל.

ובכן, לא עוד. שתי המדינות, מעצמת העל ושותפתה הקטנה במזרח התיכון, מתערבות האחת בענייניה הפנימיים של השנייה, ובדרגים הגבוהים ביותר. עקרון אי ההתערבות הזה איננו עוד. 

בנימין נתניהו נאם בקונגרס האמריקני בשנת 2015 מעל ראשו של הנשיא אובמה, למגינת ליבם של הדמוקרטים. השבוע הזמין יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי (רפובליקאי) את נתניהו לנאום בקונגרס אם הנשיא ביידן לא יזמין את נתניהו. אמירה שלא ממש מצאה חן בעיני הדמוקרטים. סוכנויות הידיעות האמריקניות כתבו כי דברי יו"ר בית הנבחרים היו סטירת לחי לביידן ולדמוקרטים. 

שיעור בדמוקרטיה
נתניהו מתראיין ברשת CNN והמראיין עושה שיעורי בית, מתכונן לראיון ומכין לראש הממשלה שאלה ארוכה, המכילה הרצאונת קטנה למרואיין על מהות דמוקרטיה. הוא מסביר לנציג ה"רפורמה המשפטית" שלישראל אין חוקה, אין שני בתים בפרלמנט שלה, אין מבנה פדרלי של כמה בתי נבחרים ואין בישראל שלוש רשויות של ממש. שיעור קטן בדמוקרטיה.

אי ההזמנה לנתניהו לבית הלבן היא התערבות בעניין ישראלי פנימי. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קרבי הבהיר שנתניהו "יבקר בוושינגטון בשלב זה או אחר, אך אין משהו בלוח הזמנים". "בשלב זה או אחר" הוא ניסוח שעל גבול חוסר נימוס. אבל ג'ון קרבי מסביר שהנשיא ביידן מאמין בערכים דמוקרטיים לשתי המדינות, ולכן הוא רוצה לראות שישראל מתקדמת עם הרפורמה בצורה שמשמרת איזונים ובלמים והסכמה רחבה. 

"אנו מקיימים אתם דיונים בנושא זה". מקיימים אתם דיונים - האין זו התערבות בעניין פנימי של ישראל. גם כשיגיע נתניהו לבית הלבן, וזה יקרה כי כך נוהגים האמריקנים, הוא יגיע לביידן כנזוף. הידיעה כאילו ראש הממשלה אסר על שר הביטחון לנסוע לארה"ב לשיחות בענייני משרדו, אם היא נכונה, מחמירה את המצב.

אי אפשר להגזים בתיאור החשיבות העליונה של יחסי ישראל-ארצות הברית של אמריקה. זו אבן יסוד של כל ממשלות ישראל מראשיתן. לא בכדי נושא היחסים עם ארה"ב הופקד תמיד בידי ראשי הממשלה שטיפלו אישית בקשרים עם וושינגטון. לפעמים תוך עקיפת משרד החוץ. נראה כי מאז באה לעולם ה"רפורמה המשפטית"' חל פיחות בערוץ הייחודי הזה שבין ראש ממשלת ישראל לנשיא ארה"ב.

מחמירים את המצב התבטאויות של ח"כים ועסקנים כאילו הממשל משתף פעולה עם המחאה הציבורית בישראל. הגיב ל-FAKE NEWS הללו בכיר במחלקת המדינה כי האשמות אלו של שר המשפטים לוין הן שקריות בצורה מוחלטת וברורה.

לרוע המזל נושאי ה"רפורמה" משיקים בדיוק לאלו שעליהן מושתתים ה"יחסים המיוחדים" בין ישראל לארה"ב. מחקר של INSS מאפריל השנה כותב כי היחסים בין שתי המדינות אפשרו להן לשמרה גם כאשר התגלו חילוקי דעות בין הממשלות. בראש ובראשונה סייעה לכך ההבנה בארה"ב כי שתי המדינות חולקות ערכים משותפים של חופש, דמוקרטיה, שמירה על זכויות האזרח". 

הערכים המשותפים של דמוקרטיה הם קדושים באמריקה. לא תמיד הדמוקרטיה מושלמת במדינה הענקית הזאת, אבל הערך מקודש, כמו חופש וכמו שמירה על זכויות האזרח.

אמנם ה"רפורמה המשפטית" בישראל עדיין בחיתוליה, ואולי תשנה פניה ואולי תתמסמס. אך החודשים האחרונים בציר ירושלים-וושינגטון הוכיחו שעצם החשש מפני פגיעה בדמוקרטיה עורר דובים משנתם באמריקה, היו תגובות קשות, ולראש הממשלה עדיין אין כרטיס כניסה לבית הלבן של ביידן.

חטא ההיבריס
דברי רהב בסגנון "אמריקה צריכה אותנו יותר משאנו צריכים אותה" הזויים. שיתוף הפעולה בין שתי המדינות הוא רחב ידיים בתחומים רבים, שהבולט ביניהם הוא בביטחון, צבא והגנה. באג'נדה הצבאית הנוכחית, ורק בתווך האווירי, נגלה רשימה ארוכה של פריטים שאנו מקבלים מארה"ב ולא נקבלם משום מקור אחר בעולם. 

באחרונה הוציא הצבא האמריקני ציוד צבאי (שלו) ממחסנים בישראל לטובת המלחמה באוקראינה. גם זה שת"פ אסטרטגי. אנו ממתינים עתה לקבל מארה"ב מטוסי תדלוק אווירי כי שלנו מתיישנים, מטוסי קרב F-15 IA מתקדמים כי חלק משלנו מתיישנים, מסוקי תקיפה אפאצ'י ('פתן' ו'שרף') כי שלנו הולכים ומתיישנים. 

חימוש ופצצות JDAM חודרות בונקרים. ארה"ב שותפה ב'כיפת ברזל' והמיירט שלה 'טמיר'. ארה"ב שותפה בפרויקט נשק לייזר ההולך ומתפתח. אלומת לייזר רב-עוצמה שתשמיד טילי אויב ביבשה, באוויר ובים. 'מגן אור' ו-NAVAL IRON BEAM. 

ארה"ב שותפה פירושו שארה"ב גם משלמת, בצורה זו או אחרת. הזכרנו רק מערכות לחימה אוויריות, ויש סיוע אמריקני למערכות יבשה וים. מנועי טנקים מרכבה 4. בלי הסיוע הצבאי האמריקני לישראל, ישיר או עקיף, אין תקיפה באיראן, אין תקיפת חיזבאללה בלבנון, חמאס וג'יהאד בעזה והאיראנים בסוריה. יש שת"פ מודיעיני רחב בין ירושלים לוושינגטון ושני הצדדים תורמים לו רבות.

מתחנכים על ערכי החוקה האמריקנית
שימור הקשרים המיוחדים עם ארה"ב כולל את קשרי ישראל עם יהודי אמריקה. היחסים עם קהילות רבות באמריקה, בעיקר הרפורמים שהם רוב, מצויים על שרטון בגלל האורתודוקסיה בישראל. 

שיעורי ההתבוללות גדולים ומדאיגים. ההסברה הערבית-איסלמית-פלשתינית באוניברסיטאות באמריקה חזקה ויותר עשירה מההסברה הישראלית-יהודית. צעירים יהודים באים לארץ במסגרת תגלית, אך כמה מהם ישובו הביתה. הם לומדים בבית ספר יהודי ביום ראשון, בשאר הימים, בבית הספר האמריקני הם מתחנכים על ערכי החוקה האמריקנית. 

טיפוח ושימור קשרים הדוקים עם ארה"ב חייבים להיות בעלי עדיפות עליונה בפוליטיקה הישראלית, ומן הראוי שממשלה ישראלית תשמור ותטפח קשרים עם שתי המפלגות. היתה זו שגיאה של ממשלת נתניהו להשליך את כל יהבה על המשטר הרפובליקני של טראמפ בעוד שבמשך כל השנים נהגה ישראל לשמור על עקרון  שתי המפלגות. 

מחלקת צפון אמריקה במשרד החוץ חייבת להיות החזקה ביותר במשרד. במקום ליילל על "התערבות בענייננו הפנימיים" מוטב לנהוג אחרת: בתחומים משיקים לשתי המדינות מותר לקחת בחשבון, לפני קבלת החלטה שנוגעת לשתי המדינות, איך העניין ייראה, יישמע ויתפרש באמריקה.

אין בכך התרפסות או ויתור על "גאווה לאומית" או על "זקיפות קומה". כי בתחומים חיוניים ארה"ב היא נותנת לחמנו, ואין בושה להודות בכך ולהודות לה. מדובר בחברה הטובה ביותר שלנו מעבר לים, ידידת אמת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית