דליפת מסמכי הפנטגון: Bellingcat טוענים כי ייתכן והמסמכים הודלפו לראשונה בינואר השנה

חקירה של ארגון Bellingcat מעלה כי ייתכן והמסמכים הודלפו לראשונה עוד בינואר השנה | למרות מאמצי החקירה, Bellingcat לא הצליחו לאמת את אמיתות המסמכים,  מקור ההדלפה או תאריך ההדלפה המקורי

Image content pixelated by Bellingcat
 

בימים האחרונים הרשת גועשת סביב דליפה, לכאורה, של מסמכים מהפנטגון הכוללים הערכות מודיעיניות, בסיווג ״סודי ביותר״, לגבי מספר מדינות בעולם. 

חלק מהמסמכים, שזכו לסיקור נרחב בתקשורת החדשותית, התמקדו בפלישה של רוסיה לאוקראינה, בעוד שאחרים פירטו ניתוח מפורט של מדיניות בריטניה בים סין הדרומי ופעילות החות׳ים בתימן.

קיומם של המסמכים דווח לראשונה על ידי ה"ניו יורק טיימס" ב-5 באפריל, לאחר שמספר ערוצי טלגרם רוסיים שיתפו חמישה קבצים מצולמים הקשורים לפלישה לאוקראינה. לפחות אחד מהם נמצא ערוך על ידי Bellingcat, המתחמה בניתוח מידע מודיעיני גלוי. בעיקר כזה הקשור לרוסיה.  

חלק מהמסמכים מתוארכים לתחילת מרץ, בערך בזמן שבו פורסמו לראשונה בפלטפורמת הצ׳אטים Discord, הפופולרית בקרב גיימרים. עם זאת, Bellingcat ראה ראיות לכך שכמה מסמכים המתוארכים לינואר היו יכולים להתפרסם באינטרנט אפילו מוקדם יותר. 

באופן מוזר, ערוצי הדיסקורד שבהם פורסמו המסמכים ממרץ התמקדו במשחק המחשב Minecraft ובערוץ של ידוען יוטיוב פיליפיני. לאחר מכן הם התפשטו לאתרים אחרים כמו 4Chan לפני שהופיעו בטלגרם, טוויטר ולאחר מכן במפרסמי מדיה גדולים ברחבי העולם בימים האחרונים. 

״התוכן של המסמכים המשותפים מגוון, כאשר חלק מהנושאים כוללים מפות של נקודות חמות באוקראינה, לוח זמנים לאספקת אמצעי לחימה מערביים לאוקראינה וכן מפות וקטלוגים של נכסי ההגנה האווירית האוקראינית.

"עדכון מודיעין של מרכז המבצעים של ה-CIA" המסומן "סודי ביותר" מתוארך ל-2 במרץ כלול גם בהדלפה, אם כי חלק ניכר מהמידע במסמכים הללו היה זמין לציבור באמצעות דיווחים בתקשורת.״, נכתב בפרסום. 

ב-5 באפריל, המסמכים החלו להתפשט דרך ערוצי טלגרם פרו-רוסים, כאשר הגרסה הראשונה שמצאו Bellingcat הייתה בערוץ הטלגרם "Donbass Devushka". 

יותר מחודש לפני הפוסטים של Telegram ו-4chan, ב-4 במרץ , פורסמו 10 מסמכים בשרת Discord בשם "Minecraft Earth Map". 

מאוחר יותר נמצא המסמכים פורסמו קודם לכן על ידי משתמש אחר בשרת דיסקורד, בשם WowMao, שם זהה לערוץ יוטיובר פופולרי באותו השם. ב-1 במרץ וב-2 במרץ, משתמש WowMao פרסם למעלה מ-30 מסמכים, שרבים מהם מסומנים "סודי ביותר", בשרת, ולכן קדם לפרסום בשרת Minecraft.

עם זאת, ייתכן ששרת WowMao עדיין אינו המקור של מסמכים אלה. Bellingcat דיברו עם חברי קהילת דיסקורד נפרדת שטענו שתמונות אחרות פורסמו קודם לכן בשרת אחר, מאז שנמחק, שנקרא לעתים קרובות "Thug Shaker Central", אך היו לו גם כמה שמות אחרים בזמנים שונים. 

קובצי תמונה שהוצגו ל-Bellingcat פירטו מסמך נוסף באותו סגנון ובאותו עיצוב של אלה שפורסמו בשרת WowMao שתוארכו ל-13 בינואר. השרת Thug Shaker Central נקרא במקור על שם המייסד המקורי שלו, כך אמר ל-Bellingcat חבר אחד בשרת עם שם המשתמש "Vakhi". 

לטענת חברי השרת המדובר, פורסמו בו מסמכים רבים. כמות גדולה יותר מאשר פורסמה בשרת WowMao. ״לא נותרו עקבות משרת זה מחוץ לעדות של משתמשים אלה. לפיכך, Bellingcat אינו מסוגל לאמת באופן עצמאי את כל המידע שחולק על ידי משתמשים אלה, כולל המסמך מינואר.״, נכתב בפרסום. 

Bellingcat יצרו קשר עם Discord כדי לשאול על קיומם של שרתי Thug Shaker Central, WowMao ו-Minecraft Earth Map, וכן האם לדיסקורד יש ידיעה שככל הנראה חולקים שם מסמכים "סודיים ביותר". דיסקורד אמרו שהם לא יכולים לספק תגובה בשלב זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית