רעיון המשמר הלאומי חוזר לממשלה

ההכרזה הראשונה בנושא הייתה של בנט כראש ממשלה ביוני 22, כלקח משומר החומות | יש גם הצעת חוק מ-2022 | כעת זה בן גביר שמקדם את הנושא

אילוסטרציה | צילום: משטרת ישראל

הממשלה החליטה על הקמת יוקם משמר לאומי, סמכויותיו ייקבעו בידי ועדה של כל גופי הביטחון בישראל. הוועדה תגיש את המלצותיה תוך 90 יום לממשלה. 

המשמר הלאומי יטפל במצבי חירום לאומיים, לדוגמת הפרעות במהלך מבצע "שומר החומות". הוועדה תציע אם המשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל או לגוף אחר, והיא תשמע את המפכ"ל ואת כל גורמי המקצוע.

קדם להצעה דיון ארוך שבו נערך שיח עם נציגי היועמ"שית, אולם לאחר מספר פעמים שנציגי הממשלה הסכימו לשנות את הנוסח המוצע אך היועמשית סירבה עלתה ההצעה להחלטה. 

יוזם הבקשה לממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "המשמר הלאומי אותו אישרה הממשלה הוא צורך חיוני בסיסי למדינת ישראל, שיש קונצנזוס רחב עליו המשמר יפעל כדי להחזיר את הביטחון האישי והמשילות בכל חלקי ישראל.״

הדיונים סביב הקמת משמר לאומי אינם חדשים. הצעת חוק להקמת משמר לאומי עלתה כבר ב-2022. ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, הכריז גם הוא על הקמת משמר לאומי כפוף למג״ב. 

״לאחרונה הוכרזה השקת "המשמר הישראלי", שעיקרו, לפחות בשלב זה, חיזוק ניכר ונחוץ של מג"ב בכוחות סדירים ובמילואים לשם טיוב המענה המבצעי לניהול הפרות סדר ניכרות, על פי הלקחים שהופקו בעקבות מהומות מאי 21', בעיקר בין אזרחים ערבים ליהודים״, נכתב במאמר בנושא במכון המחקר INSS ביולי 2022. 

לפי המאמר, המתווה הארגוני של המשמר הישראלי במג"ב אמור להתבסס במהלך שיימשך שנתיים על מפקדה משימתית חזקה, שתרכז את הפעולות הנדרשות לבניין הכוח ולהפעלתו בתחומי ביטחון הפנים. הכפלה בחטיבה נוספת של הכוח הסדיר של החטיבה הטקטית הקיימת של מג"ב, המתאפיינת בזמינות גבוהה של פלוגות מיומנות להתמודדות עם הפרות סדר למיניהן.

הכפלת כוח המילואים של מג"ב בחטיבה נוספת לחירום.הגדלת כוח המתנדבים הקיים של מג"ב ("מתמיד") המונה עתה כ-8,000 איש, על בסיס התנדבות אישית (ולא של ארגונים אזרחיים). המתנדבים פועלים בשגרה במסגרת המרחבים הטריטוריאליים של מג"ב. חלק מהמתנדבים הנוספים, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל, יכללו ב"פלוגות חוד", שיוקמו ככוח מצויד ומיומן לתגובה מהירה. 

לפי המאמר, גם בצה"ל מוקמות, כלקח מאירועי מאי 21', 12 פלוגות מילואים למשימות ביטחון פנים, שיופעלו במסגרת פיקוד העורף, ועוד ארבע פלוגות מילואים בפיקוד הצפון והדרו. עיקר ייעודן הוא שמירת הביטחון בצירי תנועה עיקריים, על מנת לאפשר לצה"ל הנעת כוחות בחירום ללא הפרעה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית