ארה״ב: כשל ניסוי בטיל היפרסוני 

פרנק קנדל, מזכיר חיל האוויר, ציין כי תוכנית הנשק של חברת לוקהיד מרטין מתוצרת AGM-183A עלולה להיות בסכנה | לדבריו, אם הניסויים הבאים יכשלו, ייתכן וחיל האוויר ישאר רק עם פרויקט HACM - טיל שיוט היפרסוני

Matt Williams/U.S. Air Force

הניסוי של חיל האוויר האמריקני ב-13 במרץ של נשק היפרסוני כשל, כך אמר מזכיר חיל האוויר האמירקאי למחוקקים ביום שלישי האחרון.

פרנק קנדל ציין כי תוכנית הנשק של חברת לוקהיד מרטין מתוצרת AGM-183A עלולה להיות בסכנה. חיל האוויר, הוא אמר, "מחויב יותר ל-HACM [טיל שיוט התקפה היפרסוני, תוכנית הנשק ההיפרסוני העיקרית האחרת של השירות] בנקודת זמן זו מאשר ל-ARRW".

המאמץ של ARRW "התקשה מעט בתוכנית הבדיקות שלו", אמר קנדל לפאנל ועדת ההקצאות של הקונגרס במהלך שימוע על בקשת התקציב הפיסקלית לשנת 2024. לדבריו, החלטה סופית אם להמשיך בתוכנית יכולה להגיע כחלק מתהליך התקציב של FY25 בשנה הבאה בעקבות מחקר של ניסוי שנכשל במרץ.

כלי נשק היפרסוני נעים במהירויות העולה על מאך 5 וניתנים לתמרון, מה שמקשה על מעקב והפלה. סין ורוסיה השקיעו משאבים רבים בפיתוח הנשק הזה עבור הצבאות שלהן, וכמה מחוקקים אמריקאים הביעו דאגה שהמדינה לא עושה מספיק כדי להשיג את היכולות ההיפרסוניות שלה. 

קנדל לא פירט כיצד הניסוי ב-13 במרץ כשל. "לא קיבלנו את הנתונים שהיינו צריכים מהבדיקה הזו", אמר למחוקקים. "הם כרגע בוחנים את זה, מנסים להבין מה קרה". 

הניסוי לפניו, בדצמבר 22, הצליח. בנוסף, מתכנן חיל האוויר לבצע עם שני ניסויים בעתיד לפרויקט ARRW. לפני ההחלטה, כאמור, אם לבטל את הפרויקט ולהשאר רק עם HACM. 

חיל האוויר קיבל כמעט 115 מיליון דולר בכספי מחקר, פיתוח, בדיקות והערכה עבור ARRW ב-FY23, ירידה מ-308 מיליון דולר בשנה הקודמת. בנוסף, הוגשה בקשה בהיקף  150 מיליון דולר בכספי RDT&E עבור ARRW ב-FY24 - אך טרם ברור האם הוקצה כסף בפועל. כמו גם, מסמכי התקציב ״שותקים״ לגבי המימון של התוכנית למחקר ופיתוח בשנים שלאחר מכן.

עם זאת, תכנית HACM קיבלה 423 מיליון דולר ב-FY23, וחיל האוויר רוצה להוציא כמעט 382 מיליון דולר על RDT&E של התוכנית הזו ב-FY24. מסמכי התקציב של השירות מתווים תוכנית להוצאה של כמעט 1.5 מיליארד דולר נוספים על HACM בין FY25 ל-FY28. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית