באישון לילה: מליאת הכנסת ביטלה את חוק ההתנתקות

המשמעות היא אישור לשהיית ישראלים בצפון השומרון לראשונה מזה 18 שנה, והסדרת מעמדם של תלמידי ישיבת חומש. המהלך, המפר את הסטטוס קוו, צפוי להיתקל בהתנגדות בינ״ל עזה

פינוי חומש, 2005. צילום: מארק ניימן, לע״מ

ברוב של 31 למול 18 ח״כים, בשעה שתיים בלילה, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול תוכנית ההתנתקות בצפון השומרון. המשמעות: אישור שהיית ישראלים באזור, לראשונה מאז ההתנתקות ב-2005; והסדרת מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, ששהו עד כה במאחז בלתי חוקי.

החוק, שיזמו לימור סון הר מלך ויולי אדלשטיין, מאושר בימים נפיצים במיוחד, רגע לפני תחילת חודש הרמדאן, וכאשר האלימות ברחבי השטחים גואה. הוא התקבל בצהלות ובקריאות ״שהחיינו״ בכנסת על ידי תומכיו, חברי האגף האמוני, אך צפוי ליצור למדינת ישראל תסבוכת מדינית וביטחונית: לא רק שאישור החוק צפוי להגביר את החיכוך עם הפלסטינים, הרי שמדובר בהפרה של הסטטוס קוו, וקשה לראות איך ארה״ב, מדינות אירופה וגם מדינות ערב המתונות יעברו על כך לסדר היום.

ישראל כבר מצויה בסערה דיפלומטית עולמית בשל אמירותיו של בצלאל סמוטריץ׳ בפריז כי ״אין דבר כזה פלסטינים״, במסגרת נאום בו הוצגה מפת ארץ ישראל השלמה (כולל ירדן) מאחוריו. לאחר אישור החוק מסר סמוטריץ׳ שמדובר ב״תיקון היסטורי, מתחילים למחוק את חרפת הגירוש מספר החוקים״. מאידך, אמר גנץ ש״אני לא חושב שזה נכון לחזור לשם. אנחנו חייבים לזכור שלצד העובדה שאנחנו בעד ההתיישבות, אנחנו לא יכולים להתעלם מהצורך שלנו למצוא דרך לחיות לצידם של הפלסטינים שנמצאים בשטח״.

הרב גלעד קריב היה תקיף יותר, וצייץ בטוויטר כי מדובר ב״חוק שמקדם אותנו צעד נוסף למדינה דו-לאומית. חוק טרום סיפוח. חוק שיגביר את החיכוך האלים והמדמם. חוק אנטי ציוני״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית