דיווח: מל״ט מסחרי סיני חמוש, בהפעלה רוסית, הופל במזרח אוקראינה

מדובר במל״ט Mugin-5 תוצרת Mugin Limited שנמכר באתרים סינים | גם האוקראינים עשו בו שימוש בעבר | במל״ט נמצאו מכלולים תוצרת קנדה וטייוואן

״בנסיעה עמוק לתוך היער, בין עצי האורן המתנשאים והשמים הכחולים הצלולים של מזרח אוקראינה, חיילים אוקראינים הדריכו אותנו ברגל דרך היער, הביאו אותנו בסופו של דבר לקרחת יער, שם הראו לנו שרידי מל"ט חמוש, לדבריהם הפילו אותו עם הנשק האוטומטי שלהם AK-47 בסוף השבוע האחרון״, כותבים באתר CNN

המל"ט היה Mugin-5, כלי טיס בלתי מאויש מסחרי (מל"ט) מתוצרת יצרן סיני שבסיסו בעיר הנמל שיאמן, בחוף המזרחי של סין. 

על פי הפרסום, מדובר ב'מל"טים של עליבאבא' מכיוון שהם זמינים למכירה בסכום של 15,000 דולרים באתרים סינים כולל עליבאבא וטאובאו. Mugin Limited אישרה ל-CNN שזה היה כלי שלה וכינתה את התקרית "מצערת מאוד". 

זוהי הדוגמה העדכנית ביותר של מל"ט סיני אזרחי שעבר התאמות לנשיאת חימוש מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה, סימן לדפוסי הלחימה המשתנים במהירות.

״בין הלילה של יום שישי לשבת, שירות הביטחון של אוקראינה (SBU) אמר ל-CNN שסוכניהם הממוקמים בשטח בשליטת רוסיה, התריעו על שיגור מל"ט לכיוון מטרה אוקראינית. לאחר מכן, ה-SBU הפעיל אזעקה מול יחידות צבאיות שבסיסן במזרח אוקראינה, ליד העיר סלובינסק״, לפי הפרסום. 

״בסביבות השעה 02:00, בשבת בבוקר, שמעו לוחמי חטיבה 111 של כוחות ההגנה הטריטוריאלית של אוקראינה את המל"ט ממעל, ואף ראו אור מהבהב על המטוס. המל"ט טס בגובה נמוך מאוד - קרוב מספיק כדי להפיל אותו עם נשק קל.״ 

למל"ט המסחרי לא הייתה מצלמה, מה שאומר שלא ניתן היה להשתמש בו למעקב, ובעצם הופך אותו לדומה ל"פצצה מטומטמת", לדברי כריס לינקולן-ג'ונס, קצין בדימוס בצבא הבריטי. 

"המל"ט הספציפי הזה שבדקנו היה הרבה יותר יעיל אם הייתה בו מצלמה", אמר לינקולן-ג'ונס. הוא הוסיף כי המל״ט מוסיף ראיות לתיאוריה שרוסיה אינה מעצמת העל הצבאית שהעולם יכול היה לצפות לה. 

"נראה שזו דרך מאוד גסה, לא מתוחכמת, לא מאוד מתקדמת מבחינה טכנולוגית לביצוע פעולות", אמר, והוסיף כי מחיר המכונות זול מאוד במונחים צבאיים. בינואר, גורמים רשמיים באזור לוהנסק שבמזרח אוקראינה בשליטת רוסיה, טענו בהודעה בטלגרם כי הפילו מל״ט  Mugin-5 ששוגר על ידי כוחות אוקראינים. 

גורמים רשמיים אוקראינים לא הגיבו על האירוע המסוים הזה, אך מומחים אמרו כי ישנן ראיות לכך ששני הצדדים של הסכסוך השתמשו בטכנולוגיה זו. 

על פי הדיווח, התאמת החימוש למל״ט המסחרי הייתה חובבנית. ג'נזן-ג'ונס הוסיף כי נראה כי מנגנון השחרור של הפצצה עשוי מרכיבים מודפסים בתלת מימד אשר "מרמזים שהמל"ט עבר תיקון מהיר". 

"אנחנו לא שוללים את השימוש. אנחנו מנסים כמיטב יכולתנו לעצור את זה", אמר דובר מטעם יצרנית המל״ט, Mugin Limited ל-CNN. בהצהרה קודמת שפורסמה באתר האינטרנט של היצרן ב-2 במרץ, Mugin Limited אמרו שהם "מגנים" את השימוש במוצרים שלהם במהלך לוחמה, ואמרו שהם הפסיקו למכור מוצרים לרוסיה או אוקראינה בתחילת המלחמה. 

CNN גם פנתה לחצי תריסר חברות אחרות שהחלקים האלקטרוניים שלהן גלויים במל"ט שהופל. כולל את MKS servos, יצרנית טייוואנית של מכשירים אלקטרוניים. חיישן על המעגל המותאם במל"ט נעשה על ידי Novatel, חלק מקבוצת Hexagon שבסיסה בקנדה. 

"עבור כל המוצרים מפוקחי יצוא יש לנו תהליכי בקרה מקיפים כדי להבטיח שהם מסופקים בהתאם לחוקי הייצוא", אמר דובר של Hexagon ל-CNN בדוא"ל. "באפריל 2022, גם קיבלנו את ההחלטה להקפיא את כל הפעילויות העסקיות ברוסיה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית