איירבוס מאשימה את גרמניה בעיכוב היצוא של מטוסי יורופייטר

עמדתה המגבילה של ברלין על יצוא נשק מחוץ לאוקראינה שיחקה תפקיד בעיכובים. יצוא ביטחוני בשווי מיליארדים נעצר, אמר מנכ"ל ההגנה והחלל של איירבוס

התוכניות להגביר את הייצור של מטוסי יורופייטר נעצרו על ידי גרירת רגל גרמנית בהוצאות הביטחון, אמר בכיר באיירבוס. החברה לא הצליחה להגדיל את הייצור של המטוסים למרות דחיפה של נאט"ו להגביר את הקצב כשהמלחמה הרוסית באוקראינה מתקרבת ליום השנה הראשון שלה.

מנכ"ל ההגנה והחלל של איירבוס, מייקל שולהורן, אמר כי עמדתה המגבילה של ברלין על יצוא נשק מחוץ לאוקראינה שיחקה תפקיד בעיכובים. יצוא ביטחוני בשווי מיליארדים נעצר, אמר.

חברות נאט"ו הבטיחו מיליארדי פאונד בהוצאות ביטחוניות נוספות מאז פרוץ המלחמה באירופה, כאשר גרמניה לבדה מבטיחה 100 מיליארד יורו. עם זאת, הזמנות לחומרה היקרה ביותר, כמו ספינות ומטוסי קרב, כמעט ולא התממשו עד כה.

גרמניה זכתה לביקורת גם על גישתה המעצבנת לייצוא נשק, שחסמה יצוא לא רק מקומי אלא ממדינות אחרות שבבעלותן ציוד גרמני. ברלין הסכימה בסופו של דבר בחודש שעבר לשלוח טנקי Leopard לאוקראינה, אך רק לאחר חודשים של לחץ מצד בעלות בריתה.

שולהורן אמר לרויטרס כי הזמנות למספר מוצרים, כולל מטוס התובלה הצבאי A400M, נתקעו אצל הממשלה בברלין. הוא סירב למסור פרטים אך אמר שהעסקאות "שוות כמה מיליארדי יורו".

הוא אמר בוועידת האבטחה של מינכן: "כרגע אין לנו את הפקודות להגביר עוד יותר, אנחנו מחכים לפקודות שיאשרו מחדש שאנחנו יכולים להמשיך את הקווים. כמה מדינות מעוניינות ב-A400M. למרבה הצער אנו מתקשים לקבל את רישיונות הייצוא הגרמניים בזמן".

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הבטיח בשנה שעברה זינוונדה, שינוי, בגישתה של המדינה להוצאות צבאיות, והתחייב להגביר את ההשקעה ביכולות התקפיות. עם זאת, שולהורן אמר: "הבעיה שלנו היא שעדיין לא קיבלנו חוזים מכל ההבטחות האלו ויצוא חשוב לא מאושר. זה מעמיד אותנו במצב מאוד לא מספק".

במקום זאת, איירבוס מתמקדת בייצור תחמושת וטנקים עבור אוקראינה כאשר הזמנות מטוסים מתעכבות. 

במקביל, משקיע מוביל באיירבוס האשים את החברה ב"חילוץ ממניעים פוליטיים" של חברה צרפתית. מנהל קרן הגידור של עיריית לונדון, כריס הון, דרש מאיירבוס להוריד את נתח רכישת Evidian לקצת פחות מ-30%, כך דיווח הפייננשל טיימס.

לקבוצת התוכנה הצרפתית Atos יש חובות כבדים ונמצאת בתהליך מכירת Evidian, עסק ניהול הזהויות המקוון שלה. 

Evidian, המשרתת גם את הצבא הצרפתי, היא הסחת דעת, לפי קרן הגידור של הון, ואיירבוס צריכה להתמקד בייצור מטוסים. איירבוס אמרה שהמהלך עזר למאמצי אבטחת הסייבר שלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית