IVC: סטארטאפים ישראלים גייסו בשנת 2022 ממקורות אירופאיים 1.66 מיליארד דולר

היקף ההשקעה הממוצעת מאירופה עלה ב- 55% מאז 2018 | במהלך 2022 נרכשו על ידי גופים אירופאים 9 חברות סטארטאפ ישראליות בסכום של שני מיליארד ו- 336 מיליון דולר

bigstock

הנתונים מתפרסמים לקראת כנס Europe Days 2023, שיתקיים ב-21 במרץ בתל אביב, שיפגיש סטארטאפים ישראלים עם משקיעים בולטים בזירה האירופית. בכנס, יוכלו הסטארטאפים להיפגש, בנוסף למשקיעים, עם נציגי חברות אירופאיות מובילות.

על פי חברת המחקר IVC, ההשקעות האירופאיות בשנת 2022 בישראל (כולל השקעות מבריטניה ומשווייץ) עמדו על סך של מיליארד ו-660 מיליון דולר. מספר העסקאות בהן היה מעורב כסף אירופאי עמד על 239. סך הכסף שגייסו סטארטאפים ישראלים ב- 2022 ממקורות אירופאיים עמד על כ-10% מסך ההשקעות שגויסו בישראל.

נתוני IVC מגלים כי שנת השיא בגיוסים מאירופה הייתה 2021 - בה סך ההשקעות עמד על 2 מיליארד ו-141 מיליון דולר. בהתאם למגמה העולמית, סך ההשקעות מאירופה ירד אף הוא ב-2022, אולם המגמה ארוכת הטווח של ההשקעה הממוצעת על ידי ׳ישות׳ אירופאית עלתה מ- 3 מיליון דולר לעסקה ב-2018, ל 4.65 מיליון דולר בשנת 2022 – עליה של 55%.

הנתונים מתפרסמים לקראת כנס Europe Days 2023, שיתקיים ב-21 במרץ בתל אביב ויפגיש סטארטאפים ישראלים עם משקיעים בולטים בזירה האירופית. הכנס שזו השנה ה-9 לקיומו, יציע פגישות עסקים לחברות הישראליות עם משקיעים וחברות אירופאיות מובילות מגרמניה, שוויץ ואוסטריה.

על פי IVC, בין הגופים שמובילים במספר ההשקעות בין השנים 2018-2022 בולטים מועדון אנג׳לים מלוכסנבורג, La Maison Compagnie d’investissement, שביצע 50 השקעות בהייטק הישראלי וקרנות ההון סיכון Target Global מגרמניה שהשקיעה ב- 45 חברות ו-LocalGlobe האנגלית שהשקיעה ב- 37 חברות ישראליות.   

עוד עולה מהנתונים כי במהלך 2022 נרכשו על ידי גופים אירופאים 9 חברות סטארטאפ ישראליות בסכום של שני מיליארד ו- 336 מיליון דולר - לעומת 29 עסקאות שבוצעו בשנת 2021 - בהיקף של שני מיליארד ו-131 מיליון דולר.

העסקה הגדולה בעשור הנוכחי הייתה ב- 2021 - בה נרכשה XM Cyber של תמיר פרודו ונעם ארז ב- 700 מיליון יורו על ידי קבוצת שוורץ הגרמנית - קבוצת קמעונות גרמנית גדולה עם מחזור של למעלה מ- 133 מיליארד יורו בשנה.

בישראל פועלים כיום 66 גופי השקעות אירופאיים, מתוכן 36 ממדינות האיחוד, 10 משווייץ ו-20 מבריטניה, הכוללים קרנות הון סיכון, בנקי השקעות, קרנות פרטיות וסוכנויות השקעה ממשלתיות.

בין הקרנות הבולטות עם משרדים בארץ הן ניתן למצוא את Target Global, שהוקמה מברלין על ידי זוג הישראלים ירון וולר ושמואל חפץ, כיום לקרן משרדים גם בלונדון וישראל והיא מנהלת כ- 1.5 מיליארד אירו, את DTCP. 

קרן ההשקעות של דויטשה טלקום שמנהלת כמיליארד אירו וכבר השקיעה בלמעלה מ- 10 סטארטאפים ישראלים ואת Direct Round הישראלית שבאמצעות שותפיה האירופאים השקיעה ב- 13 סטארטאפים עד כה.

לדברי גילי צגלה, מנכ״ל Novawind ויזם Europe Days, מגמת ההשקעות והעניין בשוק הישראלי מצד גופי השקעה אירופאיים, כמו גם חברות ענק, רק ילך ויגבר בשנה הקרובה. “החברות והמשקיעים מאירופה נמצאים כיום בנקודה בה הם חייבים להסתכל החוצה למקומות כמו ישראל, שתספק להם מה את שעסקים בכל העולם מחפשים: חדשנות, מוצרים חדשים ומודלים עסקיים מנצחים ואלה לא הולכים להיעלם מכאן”, אומר צגלה.

״כדוגמאות לעמדתו מביא צגלה את Swisscom Ventures - שאחד השותפים הבכירים שלה, אלכסנדר שלאפר (Alexande Schlaepfer) ישתתף בכנס. הקרן מושקעת כבר ב- CatoNetworks של שלמה קרמר, כמו גם ב- Fireblocks וב- Securithings וחברת Swisscom עצמה גם עובדת עם מוצרים ממספר גדול של חברות ישראליות.

״גם ענק הקמעונאות הגרמני Rewe  שהקים בשיתוף עם הסטרטאפ הישראלי Trigo Vision את הסופרמרקט האוטומטי הראשון בגרמניה, שולח לישראל את נציג החברה, קארים חביבי (Karim Habibi) לחפש אחר פתרונות דיגיטליים ליישום בחנויות הרשת בגרמניה. החברה פועלת גם כמשקיע במסגרת שיתופי הפעולה שלה עם סטרטאפים ישראלים.

״דוגמאות מוצלחות אחרות לא חסרות, מדגיש צגלה: ״דוברים ונציגים נוספים שיגיעו לכנס כוללים את מנכ״ל SpeedInvest האוסטרית אוליבר הולה (Oliver Holla), אחת מקרנות ה- Early Stage  הגדולות באירופה (שהשלימה לאחרונה גיוס של 500 מיליון יורו) שמחפש עוד השקעות בישראל, כשהקרן כבר מושקעת במספר סטרטאפים ישראלים.

״רנה אוברמן (Rene Obermann) מנכ״ל Warburg Pincus אירופה, קרן ה- Private Equity שהשקיעה מאז הקמתה כ- 100 מיליארד דולר - כולל בישראל (היא בעלי מקס בישראל ומושקעת גם במספר סטארטאפים כגון MDclone, ו- Trax, אולף קוך (Olaf Koch), מנכל ומייסד קרן ההשקעות Zintinus המתמחה בפודטק וקמעונות ועד לפני שנה וחצי מנכ״ל רשת הקמעונות הגרמנית Metro.

״גדי תורן, מנהל את קרן ההשקעות של רוברט בוש בישראל (גודל הקרן כמה מאות מיליוני יורו) שהשקיעה כבר בכ- 20 סטרטאפים ישראלים עד היום.״

לדברי גיא הולצמן, מנכ"ל IVC: "הפעילות של גופי השקעה אירופאיים בישראל מתקדמת בהדרגה. היקף ההשקעות שמגיע מגופים אירופאיים עולה במשך השנים. אומנם, הכספים מאירופה עדיין נמוכים משמעותית לעומת ארה"ב, אך הסכומים כבר יציבים מעבר לרף המיליארד דולר.

״אנו רואים משקיעים אירופאיים לוקחים חלק גדול יותר בחברות שמבצעות גיוסים משמעותיים וגם גיוסים בעלי משמעות אסטרטגית. ההתקדמות ניכרת גם בסוג המשקיעים וכוללת כספים מגופים פיננסיים שנחשבים לגדולים בעולם בתחום ההון סיכון וניהול ההשקעות". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית