פרשנות | יחסי הכוחות בין הממשלה לצבא עברו שינויים לאורך השנים - חוק יסוד הצבא הוא המפתח

לאורך השנים היחסים בין בכירי מערכת הביטחון לבכירי הממשלה ידעו שינויים | מאישור מלחמות ועד אישור מבצעים מהירים ונועזים | ״שר הביטחון אסור לו שיסתמך רק על חוות דעתו היחידה של הרמטכ"ל״, הזהיר בן גוריון בעבר

סטילס: אבי אוחיון / לע"מ

חוק יסוד צה"ל  אושר  ב-31 מרץ 1976 ע"י הכנסת ה-8 רוה"מ רבין ז"ל. מדינת ישראל משנה פניה, אך לא בכל מחיר. העומדים בראש מערכת הביטחון ,שר הביטחון אלוף מיל' יואב גלנט ,מנכ"ל משהב"ט אלוף מיל' אייל זמיר, רמטכ"ל הרצי הלוי. זו "חגורת ביטחון" מאוזנת עם נסיון מקצועי ומבצעי היכולה לשאת באחריות ובסמכות לביטחון ישראל .

שינויים בחופזה

השינויים בחופזה של הממשלה בהפרדת מבצעית של מג"ב איו"ש מצה"ל לשר לביטחון לאומי? או המנהל האזרחי בידי שר האוצר הכיצד? בשטח נפיץ, רווי מתח יום יומי  מנוהל באחריות ובאיחוד הפיקוד של מפקד פיקוד המרכז, מתוך טובת העניין. מערכת המחסומים שבנתה מדינת ישראל לכוחו היחודי של הצבא, החוק המסדיר את מעמדו החוקי של צה"ל ואופן הפעלתו –בשגרה ובחרום.

ראוי לרענן בפני הכל - כפיפות הדרג הצבאי לדרג המדיני אינה כפיפות פורמלית בלבד. אלא כפיפות מהותית ומטריאלית. בצה"ל יש הכרה עמוקה ובלתי מעוררת בדבר עיקרון היסוד הדמוקרטי של כפיפות הדרג הצבאי לדרג המדיני הנבחר. הדרג הצבאי ממלא את הפקודות וההוראות שהוא מקבל מהממשלה הנבחרת. הוא יוצא למבצעים שמטילה עליו הממשלה. הדרג הצבאי מאפשר לדרג המדיני להוציא לפועל את מדיניותו. תהליך קבלת ההחלטות הוא מידת השפעת הצבא על עיצוב מדיניות הביטחון הלאומי.

הרמטכ"ל, כמפקד הצבא ומפעיל הכוח צריך להיות שותף מלא לשיח האסטרטגי. עליו להכיר בעוצמה המובנית של תפקידו במישור המדיני ולא להתחמק מן האחריות הנגזרת ממנה. הרמטכ"ל הוא שחקן מדיני מעצם תפקידו. הנחיותיו כמפעיל הכוח מעצב את המערכה. יותר מהפורמליות של הדרג המדיני. 

"המוח הצבאי רואה בהכרח כל העינינים מבחינת הצבא ולא תמיד יודע להעריך שאר צורכי המדינה. שר הביטחון אסור לו שיסתמך רק על חוות דעתו היחידה של הרמטכ"ל״, הזהיר בן גוריון בעבר.  

רבין הוסיף: "בגלל המציאות הביטחונית המיוחדת שלנו ישראל הכרח שהדרג הבכיר המטכ"ל יבין את מכלול הבעיות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות שלנו. הצגת עמדה קיצונית עלולה  – כי המפקד הבכיר יביא לפגיעה בנושאים חיוניים למדינת ישראל.״

הנהלת הצבא

המטכ"ל אינו רק הנהלת הצבא. אלא, המקום בו מעוצבות בדיון של ממש ההחלטות העיקריות לבניין הכוח והפעלתו בצבא. הרמטכ״ל בדימוס, אייזנקוט, ניסח במילים ברורות את תפקידם של הרמטכ"ל והמטכ"ל. 

המפקדה הכללית היא המפקדה העליונה בצה״ל. היא הדרג היחיד בצה"ל העומד באורח קבע בקשר עם הדרג המדיני. היא המוסמכת לתרגם את הנחיותיו לפעולות צבאיות. המפקדה הכללית היא המפקדה האסטרטגית הרב זרועית של צה״ל ונועדה לפקד ולשלוט על הפעלת הכוחות בכל זירות המלחמה. גם על בניין הכוח בצה"ל. הרמטכ"ל הוא מפקד המערכה היחידי בצה"ל.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון פעלו לפני 4 שנים לתקן החוק להעביר הסמכות להכרזת מלחמה ממליאת הממשלה כפי שקבע החוק ,להחלטת הקבינט. ברצוני להצביע לאורך השנים מקום -המדינה,על  מערכת יחסי הגומלין בין הדרג המדיני לדרג הצבאי  במלחמות ישראל.

הממשלה אחראית בפני הכנסת אחריות משותפת: שר אחראי הממונה מטעם הממשלה על הצבא –שר הביטחון. שר הביטחון הוא רק יועץ  ולא מחליט על הכרזת מלחמה. על פי החוק, (סעיף 40), המדינה לא תפתח במלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה. אין בסעיף זה למנוע פעולות צבאיות הנדרשות למטרת הגנה על מדינה וביטחון הציבור.

הודעה על החלטת הממשלה לפתוח במלחמה לפי סעיף קטן (א) תימסר לוועדת חוץ והביטחון של הכנסת בהקדם האפשרי. ראש הממשלה ימסור את ההודעה בהקדם האפשרי גם במליאת הכנסת , ההודעה על פעולות צבאיות כאמור בסעיף קטן (ב) תימסר לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בהקדם האפשרי.

הכרזת מלחמה

בארצות הברית של אמריקה – החוקה קובעת שיש צורך באישור הקונגרס להכרזת מלחמה. מלחמת העולם השניה, מלחמת המפרץ, כדוגמא. מלחמות ישראל הסתיימו או בהצלחה או בוועדות חקירה. מלחמת "השחרור" נכפתה על ישראל ונוהלה על ידי בן גוריון רוה"מ ושהב"ט וחלקי על ידי מנחם בגין. 

מלחמת "קדש" נוהלה בלעדית על ידי בן גוריון רוה"מ ושהב"ט לאחר התייעצות עם  הרמטכ"ל משה דיין ומנכ"ל משהב"ט שמעון פרס. ההודעה לממשלה נמסרה רק ביום פתיחת המלחמה. 

מלחמת ששת הימים, אשכול רוה"מ הביא לאישור הממשלה לאחר תמיכת ארה"ב. מהלכי המלחמה היו על פי רצונו של שר הביטחון דיין. כדברי וייצמן, ר' אג"מ במטכ"ל: ״ההחלטה ליציאה למלחמה הייתה יותר קשה מהמלחמה.״

מלחמת "יום הכיפורים". רוה"מ גולדה מאיר לא טרחה לזמן את הממשלה ולשתפה בנעשה, אך כן זימנה אליה את "המטבחון". השרים דיין ,יגאל אלון ,ישראל גלילי. המשכה ידוע ואשר לאחריה קמה ועדת השופט אגרנט ותוצאותיה ידועות.

מלחמת לבנון הראשונה – של"ג. רוה"מ מנחם בגין הביא לאישור הממשלה, אך הטענה ששר הביטחון שרון לא הציג את כל התמונה. לאחריה קמה ועדת השופט קהאן ותוצאותיה ידועות.

מלחמת לבנון השנייה – החל ממבצע חטיפת החיילים התגלגל ללחימה ולאישור הממשלה בראשות אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ. הסתיימה בלחימה של 52 ימי לחימה. לאחריה ועדת ויינוגרד.

תקיפה באירן: המבצע שטרם בוצע 

תקיפת אתרי הגרעין באירן. מבצע מסוכן ביותר, שדורש מיומנות עצומה ואומץ לב נדיר. שלוש פעמים בין השנים 2009  -2012 הייתה ישראל על סף תקיפה אווירית נגד אתרי הגרעין האירני. שלוש פעמים כמעט ניתנה פקודת התקיפה שבעקבותיה 100 מטוסי "סופה" היו ממריאים משדות התעופה לעבר אירן". (מקור: סופה בדרך לאירן, אילן כפיר). 

רוה"מ נתניהו ושר הביטחון ברק דנו בקבינט בנושא. אך התקיפה לא יצאה לפועל בשל עמדות הרמטכ"לים אשכנזי וגנץ, ר' המוסד – דגן ותמיר פרדו, ר' השב"כ דיסקין. אלו הביעו התנגדותם ובקשתם כי נושא כבד עם השלכות בינלאומיות על העולם המוסלמי, אירופה וארה"ב - ראוי שיגיע למליאת הממשלה. ברור לאור האמור לעי"ל כי ראש ממשלה ושר הביטחון לא ירצו לקחת על עצמם אחריות בלעדית ליציאה למלחמה .

במסגרת יום עיון לזכרו של מאיר דגן ז"ל שערכתי, חידדתי את הסוגיה בפאנל בו השתתפו כמה מהנוגעים בנושא. יובל דיסקין ר' שב"כ לשעבר ,השר לשעבר דן מרידור כמי שהיו חלק מפורום המחליטים השישייה, ב"גבעה". היה ברור כי הפורום אינו בר סמכא לקבלת החלטה לתקיפה שכזאת.

נאום רא״ל (מיל׳) אביב כוכבי לפני למעלה משנתיים, על הסכם הגרעין האירני, לא היה מתואם עם הדרג המדיני .לא מתפקידו להעביר מסרים בדרך נאום לאמריקאים. 

מעגלים קצרים

במעגלים קצרים בין הדרג המדיני - רוה"מ ושר הביטחון מעלים מבנק המטרות מבצעים שניתן להם אישור בקבינט. ביצועם המיידי נתון בידי רוה"מ ,שהב"ט, או בהיותו רוה"מ ושהב"ט (ב"ג, בגין, רבין, ברק, נתניהו). בעיתוי ובזמן הבשל לביצוע.

חיסול מזכ"ל חיזבאללה עבאס מוסאווי. 16 פברואר 1992, טרוריסט ידוע לשמצה שהיה אחראי לסדרת פעולות רצחניות. כולל מכוניות התופת נגד ש״ג ארה"ב וכוח המארינס בבירות שהביאה להרג מאות. חטיפת קול' הייגנס. חטיפת החיילים פינק ואלשייך. והנה צצה הזדמנות ליישב את החשבון עם האיש. 

ארנס שר הביטחון העריך עם הרמטכ"ל ברק ור' אמ"ן אורי שגיא, שהוא עומד להגיע לטקס יום הזיכרון בג'יבשיית. הכול צריך שיעשה תוך שעות ספורות. אסור שנטעה. היה על ארנס להחליט ללא שהות. הזדמנות פז העלולה לא לחזור. מאסווי זוהה בודאות מלאה, הוא ושומרי ראשו נעים בשיירת מכוניות היוצאת מג'בשיית. 

ארנס בתאום עם רוה"מ שמיר נתן אור ירוק לחיל האוויר להתקפה. מאסווי ועשרה משומרי ראשו נהרגו. מזכיר המדינה האמריקאי בייקר שראה בזאת גם סגירת מעגל, העביר מסר "איש לא יתאבל על מותו של זה". אלא שחיזבאללה לא נשאר חייב וביצע פיגוע תופת בשגרירות ישראל בבואנוס -איירס, ארגנטינה.

״מחוץ לקופסא". תקיפת הכור הסורי ב-5 ספט' 2007 דוגמא נוספת ומוצלחת בחשאיות ממודרת וסגירת מעגל רוה"מ אולמרט, שהב"ט ברק, רמטכ"ל, ר' מוסד. גם בידיעת הנשיא האמריקאי בוש. 

חיסול עימאד מורניה רב מרצחים עם נתיב הדמים ורשימת פיגועים הוא בין רשימת המבוקשים של ארה"ב. 12 פבר' 2008 באחד הרובעים היותר מפוארים של דמשק. מעגל  של המוסד אך עם השלכות על צה"ל והאזור כולו בעיקר מלבנון ובחו"ל. דובר מחלקת המדינה האמריקאי" העולם הוא מקום טוב יותר בלעדיו".

חיסול מפקד הזרוע הצבאי של החמאס אחמד ג'עברי. 14 נוב' 2012 –מקבל ר' השב"כ יורם כהן מידע על מקום המצאו  ברחוב אל –מוכתר. במעגל קצר לשהב"ט,  רוה"מ,  רמטכ"ל – מתן אישור מיידי חלון הזדמנויות שאינו מותיר זמן רב לחישובים. מח"א יושב דרוך ומוכן, וכך תוך  דקות חוסל. 

כך החל מבצע "עמוד ענן" באישור פורום התשיעיה. חיל האוויר עט על עזה. הגל הראשון שתקף את מערכי השיגור ארוך הטווח ומטרות התעצמות, כדוגמת מחסני ייצור ואחסון של אמל״ח. כעבור שעה גל שני. תקיפת מחסנים ובורות השיגור שהכילו טילי פאג'ר 5 לטווח ארוך של 75 ק"מ. הלחימה נמשכה עד -ה21 בנובמבר 2012. הפסקת אש בתיווך מצרים.

המלחמה בין המלחמות

התקיפות בסוריה נגד יעדים אירניים ותגובות לאירועים בעזה בהם לוקחים ההחלטה רוה"מ ושר הביטחון בלבד. תקיפת יעדים אירניים בסוריה – צה"ל של היום בטכנולוגיות ובעולמות המודיעין והמטרות נמצא בעליונות וחופש פעולה כמעט מלא. 

ח"א פועל באינטינסיביות כנגד יעדי התבססות, תשתית והתחמשות אירניים בסוריה. עם מטוסים בעלי כושר תקיפה רבתי ברדיוס פעילות במדינות אויב רחוקות. לפי פרסומים זרים והצהרת הרמטכ"ל, הגביר ח"א את קצב התקיפות שלו בסוריה. המערכה שבין המלחמות מכין למלחמה הוא רווח מבצעי שמדינת ישראל מפיקה ממנו בסיכול יכולות אויב ומכין אותנו למלחמה במעגל השלישי. אם תפרוץ. 

יחסי כוחות 

יחסי הדרג האזרחי והצבאי, עברו בעשורים האחרונים שינויים. בצמוד לחוק היסוד הצבא. בהקשרים עדכניים מובן מאליו שצה"ל כפוף לדרג המדיני ואין מערר על מרות זו. רוה"מ ושהב"ט בדימוס, אהוד ברק, טען כי לא ניתן להפריד באופן חד וברור בין הדרגים, שכן קיים תחום רחב ומשותף ביניהם. 

מאז קום המדינה, היחסים האלו התמסדו ותוצאותיו של התהליך חיוביות. אין מקום לשינויים חפוזים. לצד זה, חשוב להטמיע את הנורמה באמצעות מנגנוני פיקוח אזרחיים. התקשורת, מעורבות הציבור, ועדת חו"ב והמל"ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית