הפחד והבושה במפגש של החייל בקרב

אלון מדנס, הקרב במוצב הדיסקוטק - למות מבושה או להתגבר על הפחד, הוצאת סוכנות לסופרים, 2022

באדיבות הוצאת סוכנות לסופרים

הדיסקוטק היה כינויו של מוצב פלוגתי של הצנחנים בשכם, אשר במקורו אכן היה דיסקוטק. בליל חורף קר בפברואר 2003 הותקף המוצב במפתיע על ידי חוליית מחבלים, שפתחה באש רצחנית מטווח קצר בנסותה לחדור לתוכו.

המחבר, אל"מ מיל' אלון מדנס, היה אז קצין זוטר, הגיע למקום בעיצומו של הקרב, החליט לצאת אל התופת ולחתור למגע עם המחבלים עד לחיסולם או עד שיפול בקרב.

במקביל לסיפורו של הקרב במוצב הדיסקוטק, חושף הספר סיפורי קרבות המתחוללים בראשם של לוחמים ומפקדים שנתונים בסכנת חיים ממשית, ונקרעים בין פחד מפני המוות לבין בושה מאי חתירה למגע.

לעיתים, אותה בושה מניעה אותם לקום ולהסתער קדימה בגבורה. משפטים אלה יכול לכתוב מי שבמהלך שירותו הצבאי הוביל את חייליו בעשרות מבצעים והיתקלויות, נפצע שלוש פעמים ואף זכה בצל"ש על לחימתו במבצע "חומת מגן".

הספר בכללותו עוסק בתקופה של שלהי האינתיפאדה השנייה ובחודשים שלאחר מבצע "חומת מגן" - ימים בהם צה"ל שקע כמעט כולו בלחימה בטרור הפלסטיני.

הספר מתואר מנקודת מבטו של מפקד זוטר בצנחנים, והוא מקנה לקורא חוויה כמעט רב-חושית בפרטי פרטים של המראות,  הקולות, התחושות והריחות שמריחים לוחמים תחת אש - ובעיקר את ריחו של המוות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית