דעה | יום הזיכרון לרצח רבין בסימן שלום בית

הגם שחלפו 27 שנה לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין על ידי יהודי בן עוולה שפל, טוב תעשה הממשלה החדשה, אם תוביל לפיוס ואמון לתקומתו של העם. אחדות בקבלת הכרעות אמיצות וקשות

תמונה: דובר צה״ל 

ייחודי וסמלי הוא שיצחק רבין, בן הארץ ,יליד ירושלים לפני 100 שנה, נולד אל המדינה שבדרך. תחנות חייו הן אבני דרך של הישוב היהודי בארץ ישראל : הנער ג'ינג'י מכדורי, הלוחם בפלמ"ח בקרבות על ירושלים ושחרור הנגב. כזה היה כרמטכ"ל הניצחון  במלחמת "ששת הימים", שגריר בארה"ב וכראש הממשלה שפתח הקרב על השלום.

היום שנושא לבנון עולה על סדר היום הלאומי והבינלאומי, ראוי לציין שהיה זה רבין שכבר ב1941 השתתף בפעולתו הצבאית הראשונה בחדירה ללבנון שהביאה לניתוק קווי הטלפון של צבא צרפת הפרו-נאצי ששלט שם. 1947-48 הבסת הצבא המצרי בשחרור הנגב, רבין, חבר בצוות שיחות שביתת הנשק באי רודוס.

רבין  שגוייס לפלמ"ח עלה בסולם הפיקוד ממפקד מחלקה -  למפקד חטיבת "הראל" קרב פריצת הדרך לירושלים במחיר כבד שמסרו נפשם חייליו בהקמת המדינה הם "מגש הכסף" (נ.אלתרמן).

כרוה"מ, רבין הציב ממשלה נחושה עם סדר עדיפות לאומי, בדאגה לביטחון ולכלכלה ,בדחיפה לתהליכי שלום באזורנו ,הסכם הביניים עם מצריים (1975).הסכם המהווה התשתית להסכם השלום עם מצרים בקמפ דייויד, בהובלת האדריכלים רוה"מ בגין והנשיא סאדאת. 

בממשלת אחדות לאומית בראשות רוה"מ שמיר בהיותו שהב"ט, יצא רבין בספט' 89 ביוזמה לעיצוב ההנהגה הפלסטינית מתוך "השטחים" בשיתוף הנשיא המצרי מובארק ותיווך אמריקאי. לאחריו ועידת מדריד אוק' 91 ובהמשך חתימת הסכם "אוסלו" בספט'93 , שתביא להפרדות מהפלסטינים תוך שמירת הצביון והרוב היהודי .

ההסכם עם הרש"פ הפך לבסיס ההסכם עם ממלכת ירדן בהובלתו של ר' המשלחת הישראלית אלי רובינשטיין . רבין והמלך חוסיין בזכות מנהיגותם  חתמו על הסכם השלום בין ישראל וירדן ב 26 אוק' 94. בימים אלה ציינו 28  שנים להסכם השלום שהשכל הישר ורצון המנהיגים הביאם לפשרה ולהסדר נדיר. זו שכנות טובה לישראל עם ירדן המקנה שקט ביטחוני לאורך כל הגבול המזרחי. 

זרעי השלום ל"הסכמי אברהם" מזרח תיכון חדש, הונח מבעוד זמן בהשקט באמצעותם של ראשי המוסד לדורותיהם. בחזונו ראה רבין  מיד לאחר חתימת הסכם "אוסלו" את הרחבת מעגלי השלום באזורינו. זה בא לידי ביטוי בביקורו במרוקו עם המלך חסן השני, בעומאן עם הסולטאן קבוס, באמירויות עם האב השליט בן זייד ופתיחת נציגות בקטאר.

כל אלה הניחו המסד להבשלת חתימת ההסכם ב- 19 ספט' 2020 שנחתם בבית הלבן בחסות הנשיא טראמפ רוה"מ לשעבר נתניהו ושרי החוץ של האימרויות ובחריין. 

בפרשת "לך לך" הסמוך ליום השנה לרצח רבין נאמר בספר "בראשית" אברהם יוצא למסע שהמטרה הסופית שלו היא –"ונברכו בך כל משפחת האדמה". משמעותו להביא ברכה לכל משפחת האדמה לכלל האנושות.

ֿבני אברהם, יצחק וישמעאל, הם החיבור הדתי והתרבותי כחזונו החתימה מבטלת את העוינות, בתקווה לאחווה ולשלום. לאורם של אלה לא נשכח אותך יצחק, "חבר אתה חסר" בשנת ה100 להולדתך.

הרצח בכיכר רבין הפך לכיכר האומה, בה הציבור בישראל, עולה לרגל להזדהות עם דמותו של מנהיג, לכל מכאוב או שמחה בחברה בישראל. ה-4 בנוב' 95 הינו קו השבר של הדמוקרטיה הישראלית, אירוע נצח בזיכרון הלאומי.

על כולנו להרים קול חד וברור נגד הקולות ההזויים  הקוראים מעת לעת למתן חנינה לרוצח הבזוי. בטוחני כי כל נשיא מדינה בישראל לא יתן ידו שהרוצח יראה אור יום ממקום מאסרו לעד.

מיום הרצח איבדה האומה מנהיג סמכותי, מוסרי הנושא באחריות "אני אנווט". ואני חווה אובדן אישי כמי שליווה אותו שנים בשירותי תחתיו כשהב"ט ורוה"מ.

הגם שחלפו 27 שנה לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין על ידי יהודי בן עוולה שפל, כתם שלא ימחק לעולם. 100 שנים, מפת חייו של יצחק רבין היא מפת הדרכים של מדינת ישראל לפני הקמתה ועד היום.

אנו בימים שלאחר "הימים הנוראים", חגי תשרי, בואכה ליום רצח רבין. ישראל תשפ"ג בפתח 50 שנה למלחמת "יום הכיפור", נמצאת לאחר מערכת בחירות חמישית. ישראל משלמת את מחיר "השלום בית", פלגנות ושנאה בין חלקי הציבור בישראל, משבר שכמותו לא היה מזה שנים.

טוב תעשה הממשלה החדשה, לדעת מהי מנהיגות אחראית, שתוביל לפיוס ואמון לתקומתו של העם ,אחדות בקבלת הכרעות אמיצות וקשות. הלחימה מול הטרור באיו"ש , בחמא"ס בעזה, בחיזבאללה מצפון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית