ידע ללא גבול - כל האמת על גבולות המדינה

חיים סרברו, אמת ויציב - כשלים בהתוויית גבולות ישראל ותיקונם, הוצאת  צבעונים, 2022

ספרו השביעי החדש של אל"מ במיל' ד"ר חיים סרברו עוסק  באחד מנושאי היסוד אשר עדיין לא הוסדר במדינת ישראל העצמאית זה כמעט 75 שנה – סוגיית גבולות המדינה. הוא דן בנושא מנקודת מבט שטרם נבחנה עד היום: אי־הוודאות המובנית בהגדרת גבולות המדינה – גבולות הקבע הבינלאומיים, הגבולות הזמניים והחד־צדדיים וגבולות חלות החוק הישראלי. הספר מציג את הליקויים בהגדרת הגבולות ואינו חוסך ביקורת על הכשלים בתהליכים שהובילו למצב הלקוי. המילה המתבקשת מהתיאור בספר היא כי דברים נעשו ברשלנות.

המטרה של הספר אינה לבכות על העבר אלא להציע תיקון אפשרי לעתיד. הוא לא יהיה רטרואקטיבי, אך יספק למערכות השלטון והמשפט בישראל בסיס להתנהלות נכונה. התיקון המוצע והמהלכים המומלצים להשגתו הם לב הספר.

הספר דן גם בהשפעת איכות עבודת מודיעין השדה והמיפוי על אי הוודאות בהגדרת גבולות  המדינה הקבועים והזמניים ועל הבעייתיות של אי הוודאות בהגדרת התחולה של החוק הישראלי בארץ ישראל ובמדינת ישראל עד היום.

הגיאוגרפים המובילים בישראל מעידים על הספר שהוא מתעלה על המחקרים והפרסומים על גבולות ישראל בעבר ובהווה. לקח חשוב מהספר כי החלטות חייבות להתקבל על סמך מידע אמין וידע מבוסס.

הספר נועד לתרום לידיעת האמת על גבולות המדינה, לחיזוק יציבותם ולשיפור המשילות, המִנהל והמשפט במדינה ובכך חשיבותו המרובה.

המחבר, אל"מ במיל' ד"ר חיים סרברו, בעבר מפקד המיפוי הצבאי ומנכ"ל המרכז למיפוי ישראל, חתום על התוויית הגבולות הבין-לאומיים ביבשה ובים בין ישראל למצרים, ירדן וקפריסין, והיה מעורב באופן פעיל בהתווייה ו/או סימון בשטח של הגבולות הזמניים עם סוריה, לבנון והפלסטינים. סרברו משמש יו"ר הוועדה לגבולות בין-לאומיים בפדרציה העולמית של הגאודטים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית