ארה״ב: אזרח רוסי נאשם בהפעלת סוכנים במשך שנים

אלכסנדר ויקטורוביץ' איבנוב, מואשם כי פעל בארה"ב מדצמבר 2014 ועד תפיסתו במרץ 2022, יחד עם שלושה קציני מודיעין רוסים | על פי ה- FBI איבנוב הפעיל לכאורה פוליטקאים ואזרחים אמריקאים כסוכנים לטובת יישום מטרות הקרמלין

Reuters

בבית המשפט של פלורידה מתקיים משפטו של אזרח רוסי, המואשם כי הוא פועל מטעם ארגון המודיעין הרוסי, ה- FSB, על אדמת ארצות הברית. האזרח מואשם בהפעלת רשת סוכנים ובהחדרה של תעמולה רוסית על מנת לחבל בתהליך הבחירות בארצות הברית.

הרוסי, אלכסנדר ויקטורוביץ' איבנוב, מואשם כי פעל בארה"ב מדצמבר 2014 ועד תפיסתו במרץ 2022, יחד עם שלושה קציני מודיעין רוסים. איבנוב הוא המייסד והנשיא של ארגון רוסי, הפועל נגד הגלובליזציה Anti-Globalization Movement of Russia, ובסיסו במוסקבה. הארגון על פי חשדות ה- FBI האמריקאי, מסייע לרוסיה לביצוע מבצעי השפעה. 

על פי ה- FBI איבנוב הפעיל לכאורה פוליטקאים ואזרחים אמריקאים כסוכנים לטובת יישום מטרות הקרמלין. הוא פעל למעשה תחת פיקוח ה- FSB ובמימון הממשל הרוסי, והפעיל למעשה שלוש רשתות של סוכנים. האחת בפלורידה, השניה בג'ורג'יה, והשלישית בקליפורניה. כל רשת פעלה בנפרד ומומנה באמצעות ארגונו של איבנוב. חלק מהסוכנים אף ביקרו ברוסיה במימון מלא של הממשל הרוסי. 

הסוכנים, עשרות אנשי ממשל ופוליטיקה ברובם, פעלו לכאורה ליישום הנחיותיו השונות של איבנוב, להשפעה בעיקר על תהליכי הבחירות בארצות הברית ולקביעת סדר יום ציבורי באמצעות למשל השפעה על חקיקת חוקים ותקנות, דוגמת העצומה על פשע ורצח עם כנגד האפרו-אמריקאיים בארה"ב.

עצומה זו הועלתה לכאורה בהנחייתו של איבנוב להצבעה באו"ם. כל פעולותיו בוצעו למעשה כדי לקעקע את הסדר הציבורי בארה"ב ולגרום לקרע ומחלוקות בעם. 

בפברואר 2018 למשל, יזם ומימן איבנוב לכאורה פעילות פוליטית בסקרמנטו, במסגרתה התקיימו הפגנות המוניות ואף אלימות, בהן ההמון הזועם ניסה לפרוץ פיזית למשרדי מושל קליפורניה. איבנוב דאג גם שיהיה סיקור תקשורתי הולם להפגנות אלו. 

בראשית מלחמת אוקראינה רוסיה פעלו סוכניו של איבנוב (כאמור בהם גורמי ממשל ופוליטיקה אמריקאיים) לכאורה בהנחייתו לקעקע את התמיכה האמריקאית באוקראינה באמצעות העברת מסרים לפיהם כל התומך באוקראינה תומך בנאציזם.

במסגרת זו איבנוב דאג לקיומן של הפגנות רחוב לתמיכה ברוסיה ודה-ליגיטמיזציה של אוקראינה והתמיכה האמריקאית באוקראינה. הפגנות אלו התקיימו ברחבי ארצות הברית. בהפגנות אלו השתתפו אף אנשי הממשל שהיו סוכניו. 

באם יורשע על ידי בית הדין האמריקאי צפוי איבנוב לעונש מאסר של עד חמש שנים. 

מעבר לסיפור הספציפי הזה בו מואשם אזרח רוסי שהינו נשיא של מכון, הרי שמדובר פה על מקרה בוחן נוסף של יישום האסטרטגיה הרוסית של לוחמה בשטח האפור. אסטרטגיה זו כוללת מאמצים לזריעת כאוס, דה-מורליזציה, חוסר משילות ופגיעה בביטחון הפנים של המדינות המהוות יעד ליישום אסטרטגיה זו.

מאמצים אלו אינם מאמצים צבאיים, אלא מאמצים כלכליים, חברתיים ותודעתיים, המבוצעים באמצעות גורמי פשיעה וארגונים שלכאורה אינם גורמי ממשל רוסיים אלא גורמים "עצמאיים". 

כך למשל ניתן למצוא אוליגרכים וגורמי פשיעה בארה"ב ובאירופה המשליטים פשיעה קשה ברחובות, אחראים על הברחת סמים, נשק וטבק, עוסקים בסחר באיברים, מפעילים רשתות של הברחת נשים וילדים לצורכי זנות ומפעילים בכיסוי מכוני מחקר או ארגונים הומניטריים המאפשרים יצירת השפעה תקשורתית. 

היתרון שבהפעלת האסטרטגיה של לוחמה בשטח האפור היא שלא ניתן להאשים את המדינה העומדת מאחורי העניין, מכיוון שלכאורה מדובר באדם פרטי או בחברה פרטית. 

אם ניקח זאת לארצנו, הרי שניתן לראות שאיראן וטורקיה העתיקו את המודל הרוסי, והן למשל מפעילות בישראל בדיוק אותם מאמצים על ידי ארגוני פשיעה "עצמאיים" ואלימים, דואגות להברחת סמים ונשק, מפעילים ארגונים הומניטריים (כגון ארגון ה- TIKA הטורקי), מארגנים ומממנים הפגנות ענק (ואף משטים) כנגד מדינת ישראל ועוד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית