פרשנות | תרגיל יחצ"ני? השיח סביב מכירת NSO לחברה ביטחונית אמריקאית מעלה תהיות

בשבועות האחרונים התפרסמו ידיעות על מגעים בין חברת הענק, L3 האמריקאית ל-NSO. תא״ל (מיל׳) חנן גפן, מעלה שאלה האם ייתכן ומישהו מפזר כותרות בניסיון להוציא את NSO מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי 

bigstock

בשבועות האחרונים התפרסמו ידיעות על מגעים בין חברת הענק, L3 האמריקאית ל-NSO, לרכישת החברה הישראלית.. הניו יורק טיימס אף פרסם לאחרונה כי נציגי החברה האמריקאית אמרו במהלך המגעים, כי הם נעשים בידיעת גורמי מודיעין אמריקאיים.

הכללתן של חברת NSO וכמה מדומותיה ברשימה השחורה האמריקאית פגעו מאד ביכולתן לשווק מוצרי סייבר פולשני. מה מניע, אם כן, חברת ענק אמריקאית כמו L-3 , הקשורה בטבורה למערכת הצבאית האמריקאית, להביע עניין ברכישת NSO?

אפשרות אחת היא כי הממשל האמריקאי מנסה בדרך זו לשלוט על הפצת מוצרי NSO ולבלום התפתחות בעייתית, מסוכנת בראייתו, של מכירת אמצעי מודיעיני פולשני ברמה של מעצמה לכל דורש. בעבר הרחוק, בשנות ה70- רכשה סוכנות הCIA את חברת קריפטו השוויצרית , עסקה במוצרי צופן מתקדמים, כדי לשלוט במוצר ובמכירתו. 

המכירה, אם אכן נועדה למנוע המשך הפצת מוצרי NSO, היא כרטיס צהוב למערכת הבטחון הישראלית, על אובדן שליטה בתחום קריטי. אפשרות אחרת, האפשרות המסחרית , מונעת מכוונה של L-3 להשלים יכולות מודיעיניות חסרות.

חברת NSO הצליחה לפתח מוצרים מתקדמים ומתוחכמים בעזרת מאגר גדול של אנשי פיתוח יוצאי קהילת המודיעין הישראלית. אלו סייעו לה לתפוס מקום בחזית הטכנולוגיה, "לרדוף" אחרי דורות מתחלפים של מכשירים סלולריים, לאתר ולנצל חולשותיהם. 

הפיקוח החסר של מערכת הבטחון הישראלית נתן לNSO עדיפות ויתרון על פני חברות אמריקאיות ואחרות. בארה"ב הפיקוח על יוצאי מערכת המודיעין הוא מחמיר. בספטמבר 2021 העמיד משרד המשפטים לדין מספר יוצאי NSA,המקבילה של 8200, בעוון יצוא יידע דומה לאמירויות .

על הפער הזה מנסה כנראה L-3 לגשר. אולם אליה וקוץ בה. רכישת זכויות על מוצרים ללא אנשי הפיתוח הרבים הנדרשים - תנוון את המוצרים. האם אחת השאלות המרכזיות במו"מ בין NSO ל–L-3 היא האפשרות לשילוב אנשי NSO בחברה ביטחונית אמריקאית? 

גם תביעות של חברות הענק האמריקאיות כמו אפל כנגד NSO עלתה בוודאי בדיון. לחברה אמריקאית יהיה קשה יותר להתגונן בפני תביעות כאלה בבתי משפט אמריקאיים. 

לכן השאלה מדוע נכנסה החברה האמריקאית למו"מ , אם אכן הפרסומים נכונים? איך מרבעים את המעגל הזה? נראה כי המשך "גלגול" הידיעות הן תרגיל של בעלי עניין להניע את העגלה התקועה שלNSO ולהרוויח זמן? נצטרך להמתין לתשובה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית