ללא פשרות – תפיסת חיים של לוחם ועובד ציבור

יצחק בריק, בריק – לוחם ללא פשרות, ספרי ניב, 2022

באדיבות ספרי ניב

שמות ספרים הם בדרך כלל כותרות שנועדו למשוך תשומת לב הקורא, בלי להתייחס לכל מילה בכותרת. הספר לפנינו  שונה – כאן כל מילה בכותרת "לוחם ללא פשרות" מבטאת את אישיותו וניסיונו של הכותב. אלוף יצחק בריק הוא שריונר, שלחם בכל דרגי הלחימה : במלחמת ששת הימים, במבצע כראמה, במלחמת לבנון הראשונה ובשיא חוויותיו הקרביות – במלחמת יום הכיפורים ("תום עידן התמימות" כלשונו). 

תפקידו האזרחי החשוב כנציב קבילות החיילים חשף אותו לכל הזרועות והפינות (חלקן פינות אפילות) של הצבא. בתפקיד זה הוא עקב משך שנים על ההתנהלות של מפקדים בכל הרמות, ובעיקר הצליח לזקק תובנות רבות על תהליכים ותופעות, אשר לקו בעיניו והוא התריע לתקנם.

מכאן הביטוי "ללא פשרות" בכותרת הספר, אשר אפיין כל כך את בריק בעיני רבים בצה"ל ובציבור הרחב. בעשור, 2018-2008, בו כיהן כנציב קבילות החיילים, הוא היה מזוהה 'נביא זעם'. לפי בריק, המשימה הלאומית העליונה היא ”לשוב ולהעמיד כאבן הראשה של ערכי צה"ל את קידוש ערך הניצחון ותחיית אתוס ההקרבה העצמית“. הוא חש מניסיונו בעשורים האחרונים כי "אבדה רוח הלחימה".

הספר של בריק הוא תמצית קורות חייו משורשים ונעורים דרך כל שלבי השירות הצבאי. הערך המוסף החשוב בספר הוא תרומתו להיכרות קרובה עם מלחמת יום הכיפורים. היתה לבריק הזדמנות רחבה לשתף בחוויות ובלקחים ממלחמה זו בהיותו מפקד המכללה לביטחון לאומי (1998-1994) ובמפגשים הרבים מאד שערך עם חיילים בעת היותו נציב הקבילות.

פרק מיוחד מוקדש בספר להבנת המשמעות של עדיפות לאומית לנגב ולגליל, על יסוד תפקידו של בריק כיו"ר העמותה של פורום ראשי הרשויות של הגליל והנגב. 

זה ספר חשוב של מי שמספר מתוך הטנק, מתוך הלב ומתוך המוח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית