פרשנות | שוב זה קורה: יו״ר ומנכ״ל תעשייה אווירית נלחמים ביניהם על ניהול החברה 

על פי פרסום ב-Ynet, עמיר פרץ, יו״ר תע״א, מנסה להתערב בהחלטות כוח אדם שביצע בועז לוי, המנכ״ל. בגלל דינמיקה דומה, התפטר המנכ״ל הקודם נמרוד שפר

Copyright: N.Forenza | bigstockphoto

פרסום של העיתונאי אודי עציון (Ynet), חושף טפח נוסף בקרב על הנהלת תעשייה אווירית, מאז חילופי גברי של הראל לוקר ונמרוד שפר. ובכן, השמות השתנו, אך הדינמיקה, המזכירה זירת מאבקים, נשארה על כינה. 

שפר עזב את החברה בגלל חילוקי דעות שהיו לו עם היו״ר לוקר לאחר שנתיים בתפקיד. כעת, היו״ר החדש, עמיר פרץ, ׳נכנס בגלגלים׳ של המנכ״ל בועז לוי שמונה לפני כשנה וחצי. על פי הפרסום של עציון, ״עמיר פרץ לוחץ על הנהלת התעשייה האווירית להחזיר לתפקיד בכיר את אלי אלפסי, שהיה סמנכ"ל השיווק של החברה.״ אלפסי פרש או הופרש (תלוי את מי שואלים) לאחר מינוי לוי. 

האיש של שר הביטחון? 

פרץ, שר הביטחון לשעבר, מונה על ידי שר הביטחון הנוכחי, בני גנץ ומנכ״ל משרדו, אמיר אשל, מפקד חיל האוויר לשעבר. על פי הערכות, לוי אינו מנוי על מעגל החברים של גנץ ואשל, שרצו בכלל להנחית על כסא מנכ״ל החברה את אלוף (מיל׳) חגי טופולסקי לאחר שעזב את אלביט (אשל הכחיש רשמית מעורבות בתהליכי כוח אדם בתעשייה אווירית).

טופולסקי הפסיד ללוי בוועדת האיתור שיזם לוקר וויתר על ניסיונות לאחר מכן להושיב אותו על כסא המנכ״ל. בתגובה, גנץ, עד היום כולל (כשנה וחצי מאז מינוי לוי למנכ״ל בפועל), לא מינה את לוי כמנכ״ל קבוע. טרם מינוי פרץ, יש שטענו כי מינויו יאפשר לגנץ ואשל לנהל את החברה בפועל, תוך סיכול החלטות של לוי. ובכן, נראה כי הפרסום האחרון, אם נכון, חושף כי הטענות התממשו.  

לוי מבחינתו נכנס לכסא והתחיל לגייס את ההנהלה שהוא רוצה. בין היתר, הוא החזיר את הודי להב, שהיה מנהל העסקים של חברת NSO, לתפקיד סמנכ״ל השיווק של תעשייה אווירית במקום אלפסי. אם הפרסום נכון, עולה השאלה באיזו קונסטלציה תצליח תעשייה אווירית להחזיק שני סמנכ״לי שיווק? אחד ישרת את המנכ״ל ואחד את היו״ר? 

תעשייה אווירית מעסיקה כ-15,000 עובדים עם מחזור שנתי של כ-4 מיליארדי דולרים בשנה. איך מנהלים חברה כזו עם שני מנכ״לים (אחד יו״ר פעיל) ושני סמנכ״לי שיווק? הרי בדיוק בגלל דינמיקה כזו המנכ״ל הקודם פרש. על זה צריך להוסיף את הנתק שיש בין לוי כמנכ״ל, לבעלים - משרד הביטחון. גם זה לא מוסיף נחת ללוי. 

מקיאוולי - הגרסה הישראלית 

בין לבין, ישנן גם שמועות על כך שלאחר שאופציית טופולסקי נפלה, גנץ ואשל רצו לקדם את מנכ״ל אלתא, יואב תורג'מן, לכסא המנכ״ל. תורג'מן מונה לתפקיד מנכ״ל אלתא ביוני 2018 והיו שטענו כי הוא נעדר את הניסיון, בשלב זה, לנהל את החברה.

נכון או לא, בספק אם גנץ יכול להחליף את לוי בשלב זה. ח״כ דודי אמסלם התערב לטובת לוי, במהלך שגרם גם ליועמ״ש הממשלה ללחוץ על גנץ לאשר רשמית את המינוי של לוי. זה כאמור טרם קרה, אבל התהליך חישק את גנץ.

שמועה נוספת שמגיעה מגורמים בחברה היא שפרץ אמר ללוי שתקופתו כמ״מ מנכ״ל, תחשב לו לצורך חישוב הקדנציה של המנכ״ל. כלומר, אם וכאשר גנץ יאשר רשמית את לוי (בהודעה לבורסה), חישוב הפז״מ יעשה מרגע המינוי בפועל, ולא מרגע האישור בפועל. 

אם קדנציה של מנכ״ל בתעשייה אווירית, על בסיס נתוני עבר, היא כשש שנים (ניסן ווייס. קרת היה חריג וכיהן כעשרים שנים ושפר כיהן כשנתיים), לוי כבר עבר 25 אחוזים ממנה וצפוי לסיים בסוף 2026. 

ארבע שנים מהיום, בשעון ישראל, הם נצח. אזכיר כי ממשלות בשנים האחרונות לא מחזיקות קדנציה שלמה, ותלוי איזה שר ביטחון ישב בכסא בשעה שתצא לדרך ועדת איתור ב-2026. לכן, כל החישובים בזירה יכולים להשתנות. גם אם תורג׳מן מתכנן להתחרות על תפקיד המנכ״ל בעתיד, מדובר בהרבה שנים, אם לא יקרה אירוע חריג. 

בראייה מציאותית יותר, פרץ ולוי יצטרכו ללמוד להסתדר בשנים הקרובות. לטובת החברה ותהליך ההנפקה, שנראה תקוע בינתיים. 

דו״ח מבקר המדינה - מישהו קורא אותו? 

ואם נדמה לכם שזירת המאבקים בתעשייה אווירית נולדה לאחרונה, יש לי הפתעה בשבילכם. היא לא. מבקר המדינה אפילו כתב על זה דו״ח בשנת 2021.

על פי דו״ח מבקר המדינה מ-2021 בהקשר מינויים בתעשייה אווירית, ״בתע"א נמצאו מקרים שבהם ממלאי מקום או מנהלים בפועל ניהלו יחידות ארגוניות משמעותיות במשך שנה וארבעה חודשים עד שלוש שנים וחצי. מצב זה עלול לפגוע בתפקודן של יחידות נוכח ארעיות כהונת ממלא המקום; וכן בעקרונות התחרות והשוויון.״ 

בהנחה והנהלת החברה קוראת את דו״חות המבקר, כדאי לשים לב לאחת ההמלצות הגלומות בו. ״על הנהלת התע"א לפעול למינוי המנהלים הבכירים בהתאם לנדרש בדין ובנוהליה, במסגרת הליכי איתור תקינים, שוויוניים ותחרותיים, כדי לאפשר בחירת בעלי תפקידים מיטביים. זאת בין היתר בכל הנוגע לתנאים לקיום הליכי איתור פנימיים ותנאים לביצוע ניוד רוחבי. כל זאת, תחת פיקוח ובקרה של דירקטוריון התע"א.״ 

אם הפרסום של עציון נכון, שיחה בארבע עיניים אינה נחשבת לתהליך שוויוני ותחרותי. ״בדוח ביקורת זה הועלו ליקויים הנוגעים בין היתר להליכי האיתור והמינוי של מנהלים בכירים מסוימים; למינוי ממלאי מקום ומנהלים בפועל בחברה; ולניוד רוחבי של מנהלים; כך שלא נשמרו עקרונות השוויון והתחרות בתחומים אלה באופן מלא. מן הראוי שההנהלה והדירקטוריון יפיקו את הלקחים הנדרשים ויפעלו למניעת ליקויים דומים בעתיד״, כותב המבקר בסיכום. 

התגובות בכתבת המקור 

מהתעשייה האווירית נמסר כי "עם כניסת היו"ר לתפקידו התברר כי אלי אלפסי, שנחשב לסמנכ"ל השיווק מהטובים ביותר בתע"א על דעת גורמים בכירים בחברה ובמשרד הביטחון, נמצא במעמד ביניים מאחר ולא הגיעו עימו להסכם על הדרך שבה ימשיך לשרת בחברה. אלפסי קיבל מצוות ההנהלה הקיים הצעות להישאר בחברה, והיו"ר ביקש כי תתקבל הכרעה בימים הקרובים בעניינו".

ממשרד עו"ד פעיל נמסר כי "העברתו מתפקידו נבעה משיקולים זרים אישיים ופסולים בלבד וכל טיעון אחר הוא ניסיון בזוי ופסול ונועד לנסות להכשיר שרץ. מפני שעזיבתו של אלפסי את תפקידו משמעותה אבדה מיותרת לתע״א, פנה פרץ לאחרונה לאלפסי וביקש שישקול לחזור ולתרום מניסיונו ומקצועיותו המוכחים לחברה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית