ריח הכסף: למרות איום הסנקציות - מכליות ממשיכות לסחור בנפט איראני 

בכירים בענף הנפט העולמי טוענים שהסנקציות לא יעילות ורק מעלות את מחיר הנפט הגולמי לצרכנים במערב. צי הרפאים מוערך במעל 100 ספינות ומוביל בשנה כ-400 מליוני חביות נפט אסורות מאיראן וונצואלה

bigstock

בימים האחרונים הטיל הבית הלבן סנקציות על מגוון יישויות רוסיות, ביניהן גם שתי מכליות שנחשדו בעבר בסחר בנפט איראני. Linda מספר רישום IMO: 9256858 ו-Pegas מספר רישום IMO: 9256860. שתיהן בבעלות תאגיד פיננסי רוסי בשם Promsvyazbank, או PSB, שמיני בגודלו ברוסיה. 

במקרה נוסף, מיכלית בבעלות חברת נכסים אמריקאית בשם Oaktree Capital Management, סחרה גם היא בנפט איראני. צילומי לווין של Planet Labs PBC הראו את את המיכלית סואץ רג'אן עם דגל של איי מרשל, מעבירה או מקבלת נפט ממיכלית אחרת בשם Virgo. כך לפי הפרסום. 

בהצהרה ל-AP, חברת הבת Oaktree Fleetscape - המחזיקה במכלית הנפט Suez Rajan - אמרה כי היא "מחויבת להשתמש בפרקטיקות הטובות ביותר בפעילותה ולציית לחוקי הסנקציות בארה"ב. אנו מתייחסים ברצינות רבה לכל טענה על אי ציות ומשתפים פעולה באופן מלא עם הרשויות בארה"ב כדי לערוך חקירה יסודית בעניין זה.״

החברה לא פירטה את המגעים עם הרשויות האמריקאיות בנושא. מחלקת המדינה האמריקנית לא הגיבה לבקשת תגובה. משרד האוצר האמריקני, שחוקר ואוכף סנקציות, סירב להגיב. 

עד כמה נפוץ המסחר בנפט איראני אסור? ובכן, כתבה ב-FT, חושפת כי מדובר בתופעה נפוצה מאד. ״מספר הספינות הנושאות נפט איראני או מוונצואלה, גדל פי שלושה מאז 2019, כך לפי שלוש מחברות המכליות הגדולות בעולם שהזהירו כי ״ארמדת הרפאים״ מערערת את עסקיהן״, כותבים בפרסום. 

לפי הפרסום, מנכ"לים של Euronav בלגיה, DHT Holdings ו-Frontline מברמודה אמרו שכ-70 סופרטנקרים מתוך צי עולמי של 850 ספינות מסוג זה מאפשרות את הסחר של כ-400 מיליון חביות נפט בשנה. מדובר בעלייה מ-20 ל-25 כלי שיט ב-2019, אמרו, וזה מגיע למרות הסנקציות האמריקאיות על הסחר. סחר הנפט העולמי הימי הוא כ-45 מיליון חביות נפט ביום, לפי Euronav.

"זו תעלומה עבורנו שהתעשייה הזו יכולה לפרוח", אמר לארס ברסטד, מנכ"ל פרונטליין, בשליטת איל הספנות הנורווגי ג'ון פרדריקסן ל-FT. "זה לא נראה בעבר. זו בעיה שגדלה וגדלה בהדרגה עד לנקודה שבה ניכר שיש לנו כאן אתגר".

בכתבה טוענים כי קשה להעריך את גודל הצי האפל ואת נפח יצוא הנפט תחת סנקציות. זאת, מכיוון שהנפט הגולמי האיראני והונצואלי מועבר למספר ספינות ומתערבב לפני שהוא מגיע ליעד. 

ספינות משתמשות בטקטיקות שונות כולל כיבוי או "זיוף" מערכות ה-AIS, זיוף מסמכים, שינוי קבוע של רישום ושימוש בחברות קש. סמיר מדני, מייסד שותף של TankerTrackers, מעריך שצי הרפאים העולמי של סופרטנקרים גבוה יותר - בסך הכל 107 ספינות, לא כולל ספינות עם דגל איראן.

פרדריק קני, מנהל לענייני משפט וחוץ ב-IMO, אמר שלגוף האו"ם אין זרוע מבצעית או מנדט לאכוף סנקציות אמריקאיות, אך הוא ניסה לחשוף רישומי הונאה. בכירי התעשייה אמרו שהסנקציות של ארה"ב על איראן אינן יעילות, ולמעשה הן מעודדות אינפלציה עבור צרכנים מערביים מכיוון שהוספת נפט איראני ללא סנקציות לשוק העולמי תסייע בהקלה על מחירי הנפט הגולמי. "ארה"ב לא מכירה בכך שהסנקציות הללו הן בומרנג נגדה", אמר הוגו דה סטופ, מנכ"ל Euronav.

תגובת חברת Fleetscape

״ה-Suez Rajan מופעלת ומנוהלת על ידי Empire Navigation. חברת Fleetscape היא ספקית של מימון חכירה ל- Empire Navigation, ואין לה תפקיד בתפעול הצי.  

״Fleetscape מחויבת להשתמש בשיטות העבודה המומלצות בפעילותה ולציית לחוקי הסנקציות בארה"ב. אנו מתייחסים ברצינות רבה לכל טענה על אי ציות ומשתפים פעולה באופן מלא עם הרשויות בארה"ב בחקירה יסודית בעניין זה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית