משבר אוקראינה: פוטין הורה לשלוח כוח צבא "לשמירת השלום" לשני חבלי הבדלנים באוקראינה

ארה״ב והאיחוד האירופאי מטילים סנקציות ראשוניות ומתכננים את הצעדים הפיננסיים הבאים. מנגד, פוטין מכניס כוחות לשני חבלי הבדלנים באוקראינה 

State Department photo by Freddie Everett/ Public Domain

בעוד בארה"ב ובאירופה מתכננים סדרות של סנקציות נגד רוסיה, הורה פוטין למשרד ההגנה לשגר כוחות צבא "לבצע פעולות של שמירת השלום" בשני חבלי הבדלנים במזרח אוקראינה.

הנשיא ביידן הודיע אמש בנאום לאומה על סדרת סנקציות נגד רוסיה, אך לא החמורות ביותר, כדי להשאיר דלת פתוחה להסדר. "פוטין יצר רציונל שמאפשר לו לקחת בכוח עוד טריטוריות", אמר ביידן, שהתחייב שארצו תגן על נאט"ו ועל המדינות החברות בארגון. 

הוא תיאר את המערך הצבאי הרוסי: 100 אלף חיילים, מטוסים וטילים ואניות מלחמה בים השחור וטילי שיוט וצוללות. "לא מביאים מנות דם אם לא מתכננים מלחמה", אמר הנשיא. הסנקציות כוללות ניתוק ממשלת רוסיה מהמערך הפיננסי המערבי וסנקציות נגד אנשי אליטות ברוסיה ומשפחותיהם.

גרמניה הקפיאה אתמול את צינור הגז מרוסיה לגרמניה, ואילו בריטניה הטילה סנקציות על בנקים ואנשי עסקים רוסיים. הפרלמנט הרוסי אישר את מסמכי ההכרה בדונייצק ובלוהאנסק. סכנת פגיעה בנתיבי האנרגיה באירופה וחשש ממלחמה זעזעו אתמול את השווקים הפיננסיים. מחירי הנפט האמירו בשיעור חסר תקדים מאז שנת 2014.

קנצלר גרמניה אולאף שולץ החליט להקפיא את פעולת צינור הגז נורד סטורים 2, אף שעדיין איננו פועל ממש, וזה נחשב לאחד הצעדים החמורים שננקטו באירופה אתמול בתגובה להחלטות פוטין.

בפריס התכנסו מוסדות האיחוד האירופי כדי להחליט על סנקציות, כמו הכנסת מאות מדינאים ואנשי ממשלת רוסיים לרשימות שחורות, איסור על סחר באיגרות חוב של ממשלת רוסיה ואיסור יצוא סחורות משני חבלי הבדלנים.

בריטניה הטילה סנקציות על שלושה מיליארדרים רוסיים ועל חמישה בנקים. ראש הממשלה ג'ונסון הביע התנגדות לקיום אליפות אירופה בכדורגל ברוסיה בחודש מאי הקרוב. 

בארה"ב, מדווחת סוכנות רויטרס, הגישה לנושא הסנקציות שונה: היו דיונים על הטלת סנקציות מוגבלות לאזורים שסופחו, ואת מלוא חבילת הסנקציות להשאיר לפגיעה ברוסיה עצמה אם יוחמר המצב. 

שר החוץ הרוסי לברוב לעג לנושא הסנקציות ואמר: ":עמיתינו האירופים, האמריקנים והבריטים לא יירגעו עד שימצו את כל האפשרויות להעניש את רוסיה". 

פוטין לא רק הכיר בעצמאות שני חבלי הבדלנים אלא גם אישר להחזיק בהם "כוח לשמירת השלום". אתמול לא היו סימנים לפלישה צבאית מלאה לתחומי אוקראינה.

נשיא אוקראינה זלנסקי אמר שארצו עשוייה לנתק את קשריה הדיפלומטיים עם רוסיה, וקרא למערב לא להמתין ולהטיל סנקציות מיד וללא דיחוי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית