דיווח: אירן מרחיבה בסיס טילים בטווח ירי לישראל 

איראן מרחיבה את בסיס הטילים אימאם עלי בקרבת חורראמבאד, כ-1400 ק״מ מירושלים - טווח שהטילים האיראנים יודעים לעבור. האם איראן מתכוננת להרתעה הדדית מול ישראל? 

איראן מרחיבה את בסיס הטילים אימאם עלי (33.0081819,46.5645444) השוכן בין בקרבת חורראמבאד (Khorramabad). כך לפי דיווח של Orion__int. על פי דיווח של nti.org, מדובר בבסיס המאחסן טילי שיאהב-3 בבונקרים תת קרקעיים. 

האתר ממוקם במרחק של 35 ק"מ מחורראמבאד על הכביש ל-Koohdasht. בסיס האימאם עלי שייך לחטיבת אל-חדיד, יחידה הכפופה לכוח הטילים של משמרות המהפכה. המרחק האווירי של הבסיס מירושלים הוא כ-1400 ק״מ. טווח שהטילים האיראנים לא יתקשו לגמוע בעת פקודה. 

ההרחבה של איראן יכולה להתפס כעבודות הרחבה שגרתיות, כפי שעושות מדינות אחרות בבואן להרחיב או לצמצם בסיסים צבאיים. והן יכולות להיתפס גם בהקשר רחב יותר של הכנות לקראת מצב של הרתעה הדדית מול ישראל. 

בחודשים האחרונים רמת המתח הביטחוני בין איראן לישראל גואה בשל שיחות הגרעין בוינה, כאשר שני הצדדים לא ממש בטוחים לאן יוביל כשלון בשיחות. חלק מהפרשנים טוענים כי במקרה כזה, פנינו למלחמה. 

חלק אחר טוענים שפנינו לסטטוס קוו. הרי מינואר 2018 ועד היום, כמעט ארבע שנים, אין פיקוח מעשי של האו״ם על תשתית הגרעין האיראנית. ייתכן ויהיו עוד כמה שנים כאלו, אם לא יהיה הסכם. 

בתפיסה ריאליסטית, איראן צריכה להתכונן למלחמה עם ישראל ולהרתעת ישראל. הרחבת בסיס טילים שיכול לאיים על ירושלים יכולה להתפס כפעולה בכיוון זה. כמו גם, סביר להניח כי המודיעין הישראלי מודע להרחבות בסיסים צבאיים באיראן, בטח כאלו שאפשר לקלוט את השינויים בלווינים וכאלו שמאיימים בטווח על ירושלים. 

אם כן יהיה הסכם בסופו של יום, הרחבת הבסיס תוכל להתפס כמהלך איראני לשימור ההרתעה מול ישראל, תחת ההסכם.