היורופול עצר מעורבים במתקפות כופרה ב-71 מדינות

מדובר בסיום מוצלח למבצע בינלאומי מורכב שהתחיל לפני למעלה משנתיים, בשיתוף רשויות החוק והאכיפה של מספר מדינות – כולל ה-FBI והשירות החשאי האמריקני

BIGSTOCK/Copyright: AndreyPopov

לאחר מבצע בינלאומי ארוך ומורכב, הודיע היורופול על מעצרם של 12 אנשים בחשד למעורבות במתקפות כופרה נגד כ-1,800 קורבנות ב-71 מדינות. המעצרים התרחשו בשבוע שעבר בשווייץ ובאוקראינה במקביל, ורשויות האכיפה תפסו גם רכבי יוקרה, מכשירים אלקטרוניים, ו-52 אלף דולר במזומן – הנבחנים כעת במטרה להוביל לראיות נוספות.

על פי הודעת היורופול, העצורים חשודים בכך שהם מכוונים לתאגידים גדולים, ומרביתם ייחקרו בחשד למעורבות במספר מקרים בעלי פרופיל גבוה בתחומי שיפוט שונים. ״כל החשודים מילאו תפקידים שונים בארגוני הפשע המקצועיים והמאורגנים ביותר הללו״, נכתב בפרסום הרשמי, שמציין גם שחלק מהעצורים עסקו בניסיונות חדירה למערכות באמצעים שונים דוגמת דיוג, גניבת הרשאות ועוד, בעוד שאחרים התמקדו בתנועה לרוחב המערכת לאחר החדירה ובפריסת תוכנות כופרה, לעתים במשך שבועות או חודשים. נעצרו גם חשודים בצעד האחרון של המתקפה: קבלת התשלום, במטבע מבוזר, והלבנתו.

עוד בספטמבר 2019 הוקם צוות חקירה משותף של צרפת, בריטניה, נורבגיה ואוקראינה על מנת לבסס את הקשרים בין הפצחנים, שפעלו מנקודות גיאוגרפיות שונות, ואת היקף פעילותם ומורכבותה. במקביל, פעלו בנושא צוותים עצמאיים בארה״ב ובהולנד. את התמיכה המשפטית, הלוגיסטית והטכנולוגית למבצע המורכב סיפק המרכז האירופי לפשעי סייבר של היורופול (EC3).

הרשויות שנטלו חלק במבצע כללו, מלבד היורופול, את ה-FBI והשירות החשאי האמריקני וכן את שירות החקירות הפלילי של נורבגיה; משרדי התובע הכללי והמשטרה הלאומית בצרפת, הולנד ואוקראינה; משטרת סקוטלנד; הסוכנות הלאומית לפשיעה בגרמניה; המשטרה הפדרלית של שווייץ; וכן סוכנות Eurojust של האיחוד האירופי, העוסקת בשיתוף פעולה משפטי-רוחבי בנוגע למקרים פליליים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית