המדריך למנמ"ר המתאושש: כך תשמרו על גמישות בעידן הפוסט-קורונה

בעוד העולם מנסה לחזור לשגרה, לקוחות הקצה - שהתרגלו לשירותים יעילים ופשוטים און ליין ולעבודה מרחוק, מצפים להמשכיות של מגמה זאת

BIGSTOCK/Copyright: REDPIXEL.PL

משבר הקורונה הביא לזינוק מטאורי בהיקף השירותים המקוונים. המודרניזציה הדיגיטלית בארגונים עלתה בצורה חדה ושירותים ומוצרים חדשים הופיעו, כדי לתמוך בעבודה ואספקת שירותים ללקוחות מרחוק. כיום, בעוד העולם מנסה לחזור לשגרה, לקוחות הקצה, שהתרגלו לשירותים יעילים ופשוטים און ליין ולעבודה מרחוק, מצפים להמשכיות של מגמה זאת.

עולם העבודה הטכנולוגי ככל הנראה כבר לא יחזור לקדמותו. הקדמה הטכנולוגית שהתרחשה במהלך השנה האחרונה קבעה נורמות חיים, עבודה וצריכה חדשות. לצד זאת, ארגונים ניצבים כיום בפני אתגרים חדשים, שכן הבליץ הטכנולוגי שביצעו על מנת לעמוד בשיאי הביקושים בתקופת הקורונה, הסתמך בין היתר על שירותי ענן ציבורי יקרים, שבעלותם הם לא יוכלו לעמוד לאורך זמן, בעיקר עם הגידול הטבעי של הארגונים ונפח המידע.

החזרה לשגרה מאלצת ארגונים לבצע חשיבה מחודשת על ניהול מערכות המידע, התקציב והמשאבים שעומדים לרשותם. מצד אחד, הם מעוניינים להמשיך ולספק גמישות עם השירותים המצויינים מרחוק, על מנת לשמר לקוחות ועובדים, ומצד שני, ההוצאות התקציביות שהיו נכונים להן בשיא המשבר, אינן רלוונטיות בימי שגרה.

כיצד מתאוששים ממשבר הקורונה וממשיכים לספק גמישות? הנה האתגרים המשמעותיים שארגונים צריכים להתמודד איתם כיום:

1. מיפוי וקונסולידציה של שירותים המסופקים על ידי מערכות המידע: שירותים רבים הוקמו אד-הוק בתקופת הקורונה בלי שנעשתה עבודה מסודרת לבחינתם כפי שמתבצע בימים שבשיגרה. הסיבה מובנת, היה צורך "לכבות שריפות" במהירות רבה, אולם עכשיו הגיע הזמן לעשות סדר ולהחליט אילו מערכות חיוניות ועל אילו אפשר לוותר, היכן ניתן לחסוך ואילו מערכות ניתן לאחד.

2. בחינה מחודשת של שימוש בענן: המענה המהיר ביותר שארגונים מצאו לדרישה המיידית בשירותים מקוונים הייה כמובן שירותי הענן, אלא אם כן היה ברשותם פתרון אחסון חדשני שמאפשר גידול גמיש ומידי בלחיצת כפתור. כעת הם נדרשים לבצע מיפוי מחודש של שירותי הענן הנצרכים, לבחון את העלות שלהם בחישוב TCO רב שנתי ולמצא את הפתרון שנותן את המענה היעיל ביותר שיאפשר יכולת גידול ומענה לצרכים עתידיים או נוספים שיעלו תוך כדי זמן המיפוי.

3. תכנון תקציבי רב שנתי חדש: התקציב של מערכות המידע ללא ספק נפגע כתוצאה ממשבר הקורונה. בעוד שבתחומים רבים בארגון היתה ירידה בהוצאות, דוגמת אירועים, טיסות עסקיות, ושירותי הסעדה, דווקא בתחום הטכנולוגיה ההוצאות עלו. כעת, בעוד אנחנו מתחילים לצאת מהמשבר אך מנגד קיים עדיין חוסר וודאות במשק, מצפים מהמנמ"ר לבצע קיצוצים בתקציב ובמקביל להשקיע בטכנולוגיות שייצרו ערך משמעותי לארגון, יחסכו משאבים וישמרו את הגמישות הניתנת ללקוחות ועובדים.

4. שימור חווית לקוח חיובית: במהלך משבר הקורונה למדו ארגונים רבים כי לא די להעמיד שירותים מקוונים, אלא יש לדאוג לכך שחווית הלקוח תהיה חיובית ומאובטחת לאורך זמן. בעידן הפוסט קורונה, לקוח שמשתמש בשירותי און ליין ואינו זוכה לזמן תגובה של שלוש שניות (על פי פורסטר), פשוט מתייאש ועובר לאתר או לאפליקציה של המתחרים - זמן תגובה איטי משמעותו אובדן לקוחות. שלוש השניות הללו הפכו לזירת תחרות חדשה לחלוטין.

5. התמודדות עם כופרות:  כופרות גובות מארגונים ברחבי העולם עשרות מיליארדי דולרים בשנה. הן חודרת לתשתית הארגונית בחשאי ומתגלות פעמים רבות רק לאחר שכבר נגרם נזק. במהלך השנה האחרונה שטח ההתקפה גדל וקו ההגנה המסורתי כבר אינו מספק, שכן פושעי הסייבר תוקפים כעת גם את קבצי הגיבוי. מנמ"רים נדרשים להציג כיום אסטרטגית אבטחה מקיפה וחסונה יותר שמאפשרת התאוששות מהירה יותר מאי פעם.

הצומת שבה נפגשים האתגרים נמצאת בדאטה סנטר הארגוני ובפתרונות אחסון הנתונים והגיבוי. ההתפקחות של עידן הפוסט קורונה מחזירה את המנמ"רים "הביתה" לענן הפרטי, שמאפשר שליטה הדוקה יותר בתקציב וצמצום עלויות משמעותי לעומת הענן הציבורי. לצד זאת, עולה הדרישה לפתרונות אחסון שמספקים את היתרונות של הענן הציבורי – בענן הפרטי.

פתרונות אלו מאפשרים פישוט של תפעול מערכות המידע וביצועים גבוהים עם זמינות של 100%, כאשר מודלים חדשניים של תמחור מבוסס צריכה מספקים שליטה הדוקה בתקציב בהתאם לדרישות של הארגון – זהו מודל של "אחסון מבוסס שרות" בענן הפרטי.

גיא קריב. צילום: יח״צ, באדיבות Infinidat

לצד זאת, פתרונות הגיבוי הנדרשים כיום, ואכן קיימים בשוק, מאפשרים לארגון להתמודד עם מתקפות כופר, באמצעות חזרה מידית לנקודת הזמן הקודמת להתקפה, עם עותקי מידע בלתי ניתנים לשינוי. בכך, הם למעשה שומטים את הקרקע מתחת לרגליו של התוקף, שכן הוא אינו יכול להחזיק במידע כבן ערובה.

העולם לא יחזור לאותה נקודה שהיה בה לפני משבר הקורונה. השגרה השתנתה ואנחנו נמשיך לחוות עליה בשירותים און ליין, עם יותר לקוחות שהתרגלו לשירות מהיר ויותר עובדים שימשיכו לעבוד במודל ההיברידי – לכל אלו יש להמשיך לתת מענה. לפיכך, גם מחלקות מערכות המידע לא יוכלו לחזור לאותם דפוסי עבודה ולאותה חלוקה תקציבית. במוקד השינוי נמצאים פתרונות האחסון שיכולים לשמר גמישות, יכולת גידול ושליטה תקציבית, לצד התמודדות עם התקפות כופרה שממשיכות להשתולל.

מאת: גיא קריב, סמנכ"ל טכנולוגיות לאזורי  EMEAו-  APJבחברת Infinidat

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית