דעה | ״הפיצוץ בנתאנז צפוי להעמיד את איראן באור של מי שמפרה את הסנקציות״

בימים אלו איראן משחקת על לוח השחמט, במשחק שמטרתו להציג את עוצמתה ואת אי-כוונתה לסגת מכוונותיה לפתח את תוכנית הגרעין שלה, כמו גם את נכונותה להגיע להדברות עם ארצות הברית והמעצמות

http://www.president.ir

ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סלאחי, הודיע ביום ראשון האחרון כי הכור הגרעיני בנתנז הושבת עקב פעולת טרור ישראלית. "הפעולה שנעשתה נגד נתנז מלמדת על כישלונן של מדינות האופוזיציה לאיראן, הפועלות נגד התפתחותה התעשייתית, הפוליטית והגרעינית. איראן תמשיך לפעול נגד הסנקציות האמריקאיות ולשיפור יכולותיה הגרעיניות", אמר ראש סוכנות הגרעין. 

יום למחרת, הפנה שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, אצבע מאשימה כלפי ישראל, והאשים אותה בתקיפת סייבר כנגד מערך הצנטפרוגות המיושן יחסית של נתנז. זריף הבטיח לנקום בישראל על פעולותיה ולשדרג את מערך הצטנרפוגות למתקדמות הרבה יותר. 

הניו יורק טיימס הזדרז לפרסם כי לפי מקורותיו מישראל ומארצות הברית, האירוע בנתנז הוא מורכב משמעותית מהדיווחים האיראניים, וכי למתקן נגרם נזק רב. לדברי העיתון, במתקן התרחש פיצוץ רב עוצמה במערכת החשמל שלו, כתוצאה מפעילות ישראלית מסווגת. מאמצי השיקום האיראניים למתקן ההעשרה ימשכו לפחות תשעה חודשים להערכת העיתון. 

התקלה במתקן ההעשרה קרתה יום לאחר שאיראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין שנחתם מול איראן, ואחרי התקדמות מסוימת בשיחות בין נציגי המעצמות ואיראן בווינה.

מפקד משמרות המהפכה האיראני הקודם, מוחסן רזאי, התבטא בערוץ הטוויטר שלו, וטען כי במתקן העשרה התחוללה שריפה, זו הפעם השנייה השנה. לדבריו, התקלות מצביעות כי השמירה על המתקן אינה טובה ושני האירועים מצביעים על הסתננות למתקן על ידי גורמים עויינים. התבטאותו של רזאי מגיעה לאחר שאחד העיתונים המרכזיים באיראן, "נורניוז" דיווח מ"מקורות מודיעיניים", כלשונו, כי ידוע מיהו האדם ששיבש את אספקת החשמל בנתנז, וכי מתנהל מצוד אחריו. 

מתקן ההעשרה בנתנז, אחד המתקנים המרכזיים בתוכנית הגרעין של איראן, הוא יעד מרכזי בתוכנית שיבוש תוכנית הגרעין של איראן. בין השנים 2010 ל- 2012 התגלה כי נוזקה, המוכרת בשם Stuxnet, הוחדרה לרשת המתקן וגרמה להשבתת המתקן. ה- Stuxnet הוחדר באמצעות תקליטור לרשת הסגורה של המתקן על ידי אחד העובדים, וגרם להרס מוחלט של הצטנפורוגות. תקיפה זו של המתקן יוחסה לישראל ולארצות הברית על ידי איראן ואמצעי המדיה הבינלאומיים. 

עד כה לא ברור מי עובד מאחורי התקיפה וכיצד היא בוצעה. שתי אופציות אפשריות (אם אכן בוצעה תקיפה ולא מדובר בתקלה טכנית במתקן). האופציה הראשונה היא שבוצעה חבלה פיזית על ידי עובד או על ידי צוות תקיפה שהצליח לחדור למתקן. האופציה השנייה היא שהחבלה בוצעה באמצעות החדרה של פוגען, בדומה ל- Stuxnet, על ידי עובד לו קיימת הרשאה לרשת המתקן, ואשר פעל לטובת גורם אחר. 

כך או כך, התקיפה על המתקן, מגיעה בתקופה מרתקת בהיבט הגרעין האיראני. מחד, מערכה כנגד איראן שעברה לממד הימי, שמטרתה המרכזית היא הצגתה של איראן כמי שמפרה את הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה ועוסקת בהעברות נפט פירטיות בים. 

המערכה בממד הימי, במסגרתה הותקפו מכליות נפט איראניות על ידי כוחות חיל הים הישראלי, כך על פי דיווחי מקורות זרים, נועדה גם לסכל את מהלכיה של איראן לייצר לעצמה כלכלה אלטרנטיבית, עוקפת סנקציות. מאידך, בתקופה זו החלו מגעים א-פורמליים בין איראן לארצות הברית, שמטרתם הסרת הסנקציות שהוטלו על איראן על ידי הנשיא טרמאפ ב- 2018 וחזרה לשולחן הדיונים על התוכנית האיראנית. 

בימים אלו איראן משחקת על לוח השחמט, במשחק שמטרתו להציג את עוצמתה ואת אי-כוונתה לסגת מכוונותיה לפתח את תוכנית הגרעין שלה, כמו גם את נכונותה להגיע להדברות עם ארצות הברית והמעצמות. הפיצוץ בנתנז צפוי לעכב במספר חודשים עד שנה את העשרת האורניום במתקן, ולהעמיד את איראן מול ארצות הברית, בתקופה רגישה זו מבחינתה, באור של מי שמפרה את הסנקציות ואינה מכבדת את ההסכמים. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית