איראן: תקלה חשמלית בנתנז, לאחר חשיפת צנטריפוגות מתקדמות

במסגרת ״היום הלאומי לטכנולוגיה גרעינית״, חשף הנשיא רוחאני 133 חידושים ופיתוחים בתחום, וטען שוב כי כל הפעילות האיראנית בתחום היא למטרות שלום. שיחות המו״מ העקיפות עם ארה״ב צפויות להתחדש השבוע

צילום: מתוך אתר ה״טהרן טיימס״

איראן חשפה אתמול (שבת) כי החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום. במסגרת טקס לציון היום הלאומי לטכנולוגיה גרעינית, הצנטריפוגות המתקדמות היו אחת מ-133 חידושים ופיתוחים בתחום הגרעיני אותם חשף הנשיא, חסן רוחאני, בטקס מיוחד. הבוקר דיווחה הטלוויזיה האיראנית על בעיות חשמל שהובילו ל״אירוע״ במתקן הגרעיני התת-קרקעי בנתנז, אך כי לא היו נפגעים וכי הנסיבות לתקלה נבדקות.

במהלך הטקס, שהועבר טלוויזיונית ממספר מוקדים, הורה הנשיא להזריק גז אורניום ל-164 צנטריפוגות IR-6, ל-30 צנטריפוגות IR-5, וכן לבצע בדיקות מכניות של צנטריפוגות IR-9 במתקן בנתנז. מדובר כמובן בהפרה של הסכם הגרעין, אך איראן ממשיכה להכחיש כי הפיתוחים נועדו להשגת פצצה.

״אני שוב מדגיש שכל הפעילות הגרעינית שלנו היא למטרות שלום, לא למטרות צבאיות״, אמר רוחאני, והוסיף כי ״אנו ממשיכים להיות מחויבים לאמנת למניעת הפצת נשק גרעיני״. ראש ה-AEOI, עלי אכבר סאלחי, טען כי איראן מקפידה על התקנות הבינלאומיות וכי הצנטריפוגות המתקדמות נחוצות לפיתוחים רפואיים בתחום השתלת איברים, ייצור תרופות רדיואקטיביות, ושדרוג בנק הדם, בין השאר.

רשת ״אל ג׳זירה״ מדווחת, כי ה-IR-6 נחשבת לצנטריפוגה היעילה ובת הקיימא ביותר בה משתמשת היום איראן, והיא מיועדת לייצור המוני ברמה התעשייתית. נטען עליה כי היא מסוגלת לייצר פי 10 יותר אורניום הקסופלואריד (UF6) מאשר צנטריפוגות הדור הראשון, IR-1.  

בהתייחסו להסכם הגרעין, אמר רוחאני כי ״אחת מתוצאותיו המכובדות הייתה ההכשרה החוקית של התעשייה הגרעינית באיראן״, וכי ״דאגות לא מוצדקות״ גרמו לבעיות עבורה ב-16 השנים האחרונות. הוא קרא למדיניות הגרעין האיראנית ״שקופה״ ואמר כי לטכנולוגיה יש יישומים רבים בתחום החקלאות, רפואה, ייצור החשמל ועוד.

רוחאני האשים את הגורמים הבינלאומיים בכך שהכזיבו את איראן ולא סייעו לה בפיתוח התעשייה הגרעינית, למרות שזו הייתה הסיבה בגינה הצטרפה טהרן להסכם מניעת ההפצה. ״אתם חייבים לנו, אתם לא הנושים שלנו״ אמר, כך על פי דיווח ב״טהרן טיימס״.

ההכרזה האיראנית מגיעה עם נעילת השבוע הראשון של שיחות המו״מ העקיפות בין וושינגטון לטהרן, שהתקיימו בווינה בתיווך שאר המדינות החתומות על ההסכם. ביום שישי החלו הצדדים לדון בסנקציות הספציפיות שארה״ב תסכים להסיר בתמורה להפסקת ההפרות מצד איראן, אך לא הגיעו לכלל הסכמה.

הצד האיראני מתבצר בעמדתו להסרת כל הסנקציות כולן, בעוד שהאמריקנים דוחים את הדרישה הזו ומסכימים לדון בהסרת אלו ״שאינן עולות בקנה אחד עם הסכם הגרעין״, לשון הודעה רשמית. השיחות צפויות להתחדש ביום רביעי השבוע.

בזמן קיום השיחות ביום ו׳, דווח בסוכנות רויטרס כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) פרסמה דוח חדש בנוגע להפרות חדשות מצד איראן, ונטען כי היא הגדילה את מאגר האורניום המועשר שלה מעבר למותר בהסכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית