חיל הים האיראני יצטייד בצוללות חדשות

הצוללות, מדגם פתאח 920, ייבנו בתעשיות הימיות של איראן על סמך ידע איראני, שנרכש בעבר מסין ומצפון קוריאה. במקביל, נמצאת איראן בתהליך פיתוח של צוללת גדולה

צוללת פתאח 920. צילום: מתוך אתר סוכנות הידיעות האיראנית Mehr

חיל הים הסדיר האיראני של איראן קיבל בשבוע שעבר החלטה לייצור צוללות חדשות, שייכנסו לשירות בשנים הקרובות.

הצוללות, מדגם פתאח 920, ייבנו בתעשיות הימיות של איראן על סמך ידע איראני, שנרכש בעבר מסין ומצפון קוריאה. התעשייה הימית האיראנית ייצרה עד היום עבור חיל הים הסדיר וחיל הים של משמרות המהפכה עשרות צוללות בגדלים שונים, והיא נחשבת כחברה במועדון היוקרתי של כעשר מדינות בלבד, המייצרות צוללות.

הצוללת החדשה תהיה בדחי של כ- 600 טון, בעלת טווח פעולה מרבי של 5000 ק"מ, ובעלת יכולת שהייה בעומק פעולה מרבי של 250 מטר. הצוללת מונעת באמצעות דיזל ומהירותה המרבית על פני השטח היא 11 קשרים, ובצלילה 14 קשרים. היא בעלת שהייה מרבית של עד 35 ימים בים.

בנוסף, תצויד הצוללת בארבעה צמ"טים (צינור מוליך טורפדו) וב-12 גופי טורפדו "כבד" מדגמים שונים, ותהיה בעלת יכולת שיגור של עד 24 מוקשים ימיים וטילים נגד כלי שיט, אשר ישוגרו מהצמ"טים.

במקביל לפיתוח צוללת הפתאח, חיל הים האיראני נמצא בתהליך פיתוח של צוללת גדולה, שתקרא בתאת (Bethat), ותהיה בדחי של 1000 טון.

בשנים האחרונות החל תהליך של בניין הכוח לחיל הים הסדיר האיראני, אשר בניין כוחו הוזנח בעשורים האחרונים לטובת פיתוח הכוח הימי של משמרות המהפכה. מאז המהפכה האיסלאמית ובעיקר מאז מלחמת איראן-עיראק, זכה חיל הים של משמרות המהפכה לעדנה, ועיקר משאבי הפיתוח הופנו לפיתוח כוחו,  בדגש על פיתוחם של כלי שיט מהירים, טילים, טורפדו, צוללות ננס ועוד.

חיל הים של משמרות המהפכה נחשב בעיני גורמי השלטון באיראן כגורם המרכזי אשר יידרש להתמודד מול הכוח הימי האמריקאי, והוא זה הפועל מולו גם בימי השגרה, לרבות ביצוע מבצעים מיוחדים באזור עומאן ומצרי באב-אל מנדב, בכניסה אל הים האדום.

בשנים האחרונות השתנתה במעט תפיסת השלטון האיראני, אשר הגיע להבנה כי יש לפתח גם את כוחו של חיל הים הסדיר האיראני ככוח ימי אסטרטגי, הפועל במרחב הים הערבי בואכה הים האדום, במשימות שונות, לרבות מבצעי איסוף מודיעין, שמירת נתיבי השיט ואבטחת הספנות הימית האיראנית, ועוד.

ההחלטה על בניית הצוללות החדשות עבור חיל הים הסדיר האיראני היא החלטה משמעותית, אשר תאפשר לחיל הים הסדיר יכולות מבצעיות נוספות והחלפתן של הצוללות הרוסיות העתיקות והלא כשירות הנמצאות בשירותו.

צוללות הפתאח תהיינה מבצעיות רק בעוד כחמש שנים, לכל הפחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית