דעה | ״מתקפת הזפת״ על ישראל - טרור אקולוגי 

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו איסור פרסום על חקירת זיהום הזפת בחופי ישראל. מטרת הצו אינה נחשפת, אך ייתכן והוא נועד למנוע שיח ציבורי בתזה שאולי מדובר במעשה טרור מכוון. דעה

bigstock

צו איסור פרסום ניתן אתמול (ב) לבקשת המשרד להגנת הסביבה סביב השאלה כיצד הגיע זיהום הנפט לחופי ישראל. כאמור, בארבעת הימים האחרונים זוהמו כ-160 ק״מ של רצועת חוף בישראל בזפת. הסיבה: הטלת נפט באופן לא חוקי בתחומי המים הטריטוריאלים של ישראל. מרחק של כמה מאות ק״מ מהחוף. 

בעקבות האירוע, נפתחה חקירה של המשרד להגנת הסביבה, יחד עם EMSA, סוכנות הגנת הים של האיחוד האירופאי. באמצעות תמונות לווין ונתוני AIS, הצליחו במשרד להחשיד כעשרה כלי שיט. כך לפי פרסומי המשרד. פרסום בטוויטר, של העיתונאי גיא לרר, חשף תזה אפשרית לזהותו של כלי השיט. נראה כי בעקבות הפרסום, הוציא המשרד את צו איסור הפרסום. 

הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, ובכלל זה שם כלי השיט, נמלי מוצא ויעד, מטען ונתיב שיט. לכן, אנחנו לא נדון בפרטים אלו, אלא רק בהיתכנות שהאירוע הינו טרור אקולוגי. זאת, לעומת, תקלה בשוגג. למען הסר ספק, אין לנו שום מידע מתוך החקירה, ומדובר בהערכה אישית בלבד של כותב שורות אלו. 

ובכן, הטענה מסתמכת על כך שכלי שיט, תיאורטית, היה יכול לצאת מנמל מסוים, ביודעו כי מזג האוויר עומד להיות סוער (את תחזית מזג האוויר העתידי ניתן לדעת בחיפוש פשוט במרשתת), להטיל נפט במרחק סביר מחופי ישראל, ולחזור לנמל המוצא. לישראל, כפי שכתבנו, אין מודיעין טוב בתחומי המים הכלכליים שלה. אחרת, זהות הכלי והבעלים כבר היו ידועים לשלטונות באותו יום של האירוע. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית