לא מתקפלת: איראן תגביל גישת פקחי האו״ם

חרף מאמציו שכללו ביקור מיוחד בטהרן, לא הצליח ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לגרום לאיראנים לסגת מהפעלת החוק החדש. עם זאת, הסכימו הצדדים על צעדי פשרה מסוימים לתקופה הקרובה

ראש סבא״א רפאל גרוסי, בפגישה עם שר החוץ האיראני זריף ובכירים נוספים, אתמול בטהרן. צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

הסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית לא הצליחה לגרום לאיראן לסגת מהפעלתו של החוק החדש שלה, הקובע כי החל מה-23 בפברואר תוגבל גישת פקחי הגרעין לאתרים מוכרזים בלבד והם לא יוכלו יותר לבצע בדיקות פתע באתרים אחרים בעלי עניין – זאת לאחר שאתמול פקע המועד להסרת הסנקציות האמריקניות, התנאי האיראני לחזרה לשיתוף פעולה מלא לפי תנאי הסכם הגרעין מ-2015.

ראש סבא״א, רפאל גרוסי, ביקר בסוף השבוע בטהרן ונפגש עם בכירים בניסיון להגיע להבנות, אך עם נחיתתו שוב בווינה אמש אישר כי איראן תתקדם עם יישום החוק, הקרוי ״תכנית הפעולה האסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני״, מה שיוביל להשעיית הפרוטוקול הנוסף – שנחתם מול הסוכנות במסגרת ההסכם עם המעצמות, ומאפשר לה לבצע בדיקות פתע באתרים שלא הוכרזו כאתרי גרעין, אך מהווים עניין עבורה.

עם זאת, הסכימו הצדדים על מספר צעדי פשרה, הכוללים בעיקר ״הסכם זמני טכני בילטרלי, בהתאם לחקיקה האיראנית, לפיו תמשיך סבא״א בפעילויות האימות והמעקב הנחוצות לתקופה של עד שלושה חודשים״. עוד סוכם, כי איראן תמשיך ביישום ״הסכם ההגנה המקיף״, הכולל למעשה את ליבת חובותיה כלפי הסוכנות, ושמאפשר לפקחים לבקר באתרי הגרעין המוכרזים כדי לוודא שהפעילויות בהם הנן למטרות שלום בלבד.

״מה שסיכמנו עליו הוא דבר בר-קיימא, על מנת לגשר על הפער שאנו חווים כעת, והוא מציל את המצב עכשיו״, אמר גרוסי. ״אבל כמובן שכדי להגיע למצב יציב ובר-קיימא, יצטרך להתנהל משא ומתן פוליטי, שאינו תלוי בי״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית