מכ"מ אישי לכוחות הסדירים?

ה-100 XAVER, מתוצרת חברת קאמרו, נכנס לשימוש בקרב היחידות המיוחדות במהלך מבצע "צוק איתן". כעת שוקלים את הרחבת השימוש בו גם ביחידות הסדירות של צה"ל

"המכ"מ האישי, ה-XAVER 100, נבחן בימים אלו בצה"ל לשימוש נרחב יותר בצבא מעבר ליחידות מיוחדות, עבור לוחמה בשטח בנוי של יחידות סדירות וזאת לאחר שנטל חלק משמעותי בלחימה במבצע 'צוק איתן' בקיץ 2014", כך מספר אמיר בארי, מייסד ומנכ"ל חברת קאמרו, בראיון למגזין ישראל דיפנס.
 
חברת 'קאמרו' נוסדה בשנת 2004 ועוסקת בטכנולוגיה הקרויה UWB-Ultra WideBand, ויישומה הוא מכ"מים זעירים לשימוש מבצעי בהיעדר קו ראייה, כלומר ראייה דרך קירות. לפני כ-3.5 שנים החברה נמכרה וכיום היא חלק מקבוצת SK. החברה מתנהלת כגוף עצמאי, אך משתפת פעולה עם הקבוצה בקאמרו, בכל הנוגע לצד השיווקי.
 
"לחברה ליין של מוצרים כשכל מוצר מותאם ואופטימלי לכל סוג לחימה", מספר בארי. "ה-XAVER 100 הינו מכ"מ אישי השוקל 600 גרם ומאפשר ללוחמים לדעת תוך כדי פעילות מבצעית בסביבה אורבנית, בזמן אמת, כמה אנשים נמצאים מעבר לקיר, מה מרחקם מהקיר ובאיזה מצב הם במרחב והאם הם מתקרבים או מתרחקים.
 
"המערכת משדרת למרחק של 20 מטרים וניתן לעבוד עם מספר כלים כאלו ברשת ולשלוט עליהם ממרכז שו"ב אחד. ה-XAVER 100 אף ניתן לשימוש ללא יד אדם באופן לא מאויש. כלי זה נטל חלק בלחימה ב'צוק איתן' וכאמור נבחן כיום לשימוש רחב יותר בצה"ל".
 
"ה-XAVER 400 היא מערכת טקטית נישאת קצת יותר גדולה המספקת מידע גם לגבי מספר האנשים והעצמים מאחורי הקיר ומיקומם במרחב, כאשר מערכת זו מאפשרת אף את סריקת פנים הבית ומוצאת גם מקומות מסתור.
 
"החברה גם מייצרת את ה-XAVER 800  שהיא מערכת נישאת גדולה יותר, אך עדיין ניידת. זוהי מערכת בעלת יכולת הדמיה תלת-ממדית של חלל החדר והאנשים הנמצאים בו ומשמשת בעיקר למצבים מורכבים של חילוץ בני ערובה ואיסוף מודיעין, כאשר אחת ממעלותיה היא יצירת אפשרויות רבות לניתוח לאחר מבצע".
 
מהי רזולוציית הזיהוי של מערכות אלו? אילו גדלים של עצמים הם מזהים?
 
"המערכות ממפות קירות, גדלי חדרים ופתחים וכן אנשים כמובן, כולל סטטיים עפ"י נשימות. המערכות מיועדות לזיהוי חפצים גדולים בחדר. זיהוי האיומים הוא של אנשים ומקומות מסתור ולאו דווקא  של חפצים דוממים".
 
איך מתמודדים עם משבשי תדרים?
 
למערכות יכולת התמודדות טובה עם הפרעות Anti-Jamming. המערכות מבוססות על כך שיהיו שידורים והפרעות בתדרים בהן הן עובדות והן חסינות אינרנטית להפרעות".
 
מהו הערך המוסף ללחימה, התוספת ליעילות המבצעית שמערכות אלו מביאות עמן?
 
"המערכות האלו מספקות יכולות המשנות תו"ל ותכנון מבצע. יש אפשרות להיות מודעים לסכנות עוד לפני שנתקלים בהם, לפני שפותחים את הדלת. רמת ההפתעה יורדת למינימום ומאפשרת קבלת החלטות טובה ואיכותית. מצד שני, גם רמת ההפתעה של האויב גדלה. המערכות אף מאפשרות התמקדות ביעדים הרלוונטיים ללא רעשי רקע. פעולה אפקטיבית יותר מצריכה שימוש בפחות אנשים וחוסכת בחיי אדם. מדובר חד-משמעית בטכנולוגיה מצילת חיים! כך למשל, במקרה של 'פריצה חמה' ניתן לאבחן ולוודא שהצד השני של הקיר ריק מאנשים וכך לחסך בהרג אנשים".
 
לאחרונה מדברים רבות על נושא ה-IOT Internet Of Things. כיצד מערכות אילו מתקשרות ומקושרות למערכות אחרות?
 
"לכל המערכות שלנו יכולת אלחוטית להתממשק למערכות אחרות וכך ניתן לבסס שו"ב מנקודה מרכזית ולאפשר אף שימוש ללא יד אדם בסנסורים השונים. באחד הניסויים שלנו הרכבנו את ה-XAVER 100 על גבי רחפן. הרחפן נחת על הגג ואז יכולנו לראות דרך התקרה האם יש אנשים בבית, תוך שליטה מרחוק הן על הרחפן והן על הסנסור".
 
מה עם שימושיים שאינם צבאיים למערכות אלו?
 
"למערכות שימושים לא רק צבאיים, אלא גם למטרות אכיפת חוק, הצלה ומודיעין. קח למשל את ה-Easy Check. לקחנו את הטכנולוגיה הקיימת אצלנו ובנינו מערכת לבדיקת אדם שאין עליו חפצים מוכמנים. קיימות היום מערכות לבדיקת אנשים (Body Screening), אך זו שלנו ייחודה בכך שהיא בודקת את גוף האדם ללא כל צורך בעצירה שלו, אלא תוך כדי תנועתו. כך נמנע סרבול רב וניתן לייצר ידע רב יותר תוך כדי מעבר האנשים. המערכת מייצרת פריימים רבים יותר של האובייקט ונותנת תוצאות טובות יותר. במקור המערכת מיועדת לשדות תעופה, אך משמשת גם לאבטחה במקומות נוספים. זוהי מערכת הזולה בהרבה מהמערכות הקיימות ואנחנו מאמינים שזהו הדור הבא של בידוק אנשים".
 
מהם השווקים העיקריים שלכם?
 
"יותר מ-90 אחוזים מהמכירות שלנו הם בחו"ל. היינו שמחים להגדיל את הנתח של הארץ במכירות שלנו. אנו פעילים בכל יבשות העולם ומכרנו כבר ליותר מ-30 מדינות. בחו"ל אנחנו עובדים בדרך כלל עם שותפים מקומיים, אך יש מדינות בהם אנחנו עובדים באמצעות ודרך הסניפים של קבוצת SK".
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית