קופרווסר: ישראל תצטרך להשקיע יותר במודיעין כדי להתמודד עם איראן גרעינית

יוסי קופרווסר, מי שהיה מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים אמר כי "ישראל תצטרך לדעת איך איראן מתכוונת לעקוף ולהפר את ההסכם ואיך יהיה להם גרעין למרות ההסכם"

קרדיט צילום: שי נווה

"תמיכתה של איראן במשטר של אסד בסוריה מונעת את נפילתו, וגם אם הוא יחזיק מעמד, סוריה לא תהווה עוד איום על ישראל כפי שהיה בעבר. אשר לחיזבאללה, ארגון זה איבד מאות לוחמים בלחימה בסוריה, ולכן נחלש הארגון הזה מול ישראל", כך אמר גנרל מוחמד שמייסני, לשעבר סגן מפקד חיל האוויר הירדני, יועץ למלך חוסיין וכיום חוקר במרכז לחקר השלום ברבת עמון.

"איראן שואפת להיות השליטה באזור המפרץ ובאזור כולו", אמר הגנרל הירדני בהרצאתו בכנס המודיעין והיחידות המיוחדות המתקיים בגני התערוכה בארגון עמותת המל"מ בשיתוף ישראל דיפנס. "התכנית הגרעינית של איראן העניקה למדינה זו יתרונות. היא רכשה מומחיות וידע רבים בתחומי הגרעין, ואפילו אילצה את ארה"ב לפתוח עמה במו"מ על הסכם גרעיני. לאיראנים יש יתרונות מסויימים: הפחתת הסנקציות ונגישות של חברות רוסיות וסיניות לאיראן. מאידך, יש התנגדות אזורית לתכנית הגרעינית, והתוצאה היא שמדינות במפרץ הגבירו את סידורי הביטחון שלהן ואת שיתוף הפעולה עם ארה"ב".

תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, בעברו מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, הקדיש את הרצאתו בכנס לאתגרים החדשים של המודיעין הישראלי מול הסכם הגרעין העתידי בין איראן לארה"ב ושותפותיה במערב.  "27 שנים חלפו מאז תחילת פרוייקט הגרעין ולאיראן עדיין אין גרעין", אמר קופרווסר, "למרות שיכלה מזמן לפתח נשק גרעיני. זו בין היתר תרומת המודיעין הישראלי ויכולותיו, שזעק בעולם שיש תכנית גרעין איראנית, שיש פרויקט צבאי וצריך לעשות משהו. היו גם הפגנות כוח שהאטו את הפרויקט, וישראל הציבה את הנושא בראש סולם העדיפויות בעולם".

היום יש מציאות חדשה נוכח ההסכם המתגבש, כי ישראל תתייצב לבדה מול מה שייעשה באיראן. יתר המדינות והמעצמות לא ירצו לדעת מה קורה אם איראן תפר את ההסכם. "אנו משוכנעים שהאיראנים ירצו לייצר גרעין – ולמה לא תעשה כן בסוריה, בסודאן, בוונצואלה, בקוריאה הצפונית, במלזיה. ההסכם לא יכלול איסור תנועת מדעני גרעין לחו"ל. ישראל תצטרך לדעת איך איראן מתכוונת לעקוף ולהפר את ההסכם ואיך יהיה להם גרעין למרות ההסכם". 

קופרווסר גילה כי ישראל פירסמה באחרונה חומר על המתרחש בבסיס פרצ'ין – שהוא בסיס צבאי שאליו לא תהיה גישה לפקחים – שם נעשה ניסוי המשמש אך ורק ליצירת נשק גרעיני. "האמריקנים לא הגיבו על המידע של ישראל, ואיש לא הגיב כי כולם עסוקים בהשגת ההסכם. על ישראל יהיה לאסוף מודיעין על הבסיסים הצבאיים של איראן ועל מאמצי ההסתרה האדירים. זה ידרוש השקעות מאסיביות אדירות במודיעין הישראלי, השקעות נוספות, כי כבר היום יש השקעות גדולות בכך".  

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית