"אסור למודיעין לבחון את המערכת היריבה בכלים רציונאליים. זו תהיה טעות"

ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר , האלוף (מיל') יעקב עמידרור, פתח את יומו השני של כנס המודיעין והיחידות המיוחדות המתקיים בתל אביב. לטענתו "היום קשה להגיע אל האויב כי הוא מוסתר, ולכן עלינו לשלוח פצצות מדויקות"

צילום: ישראל דיפנס

"נוכח המצב הבלתי יציב, המשתנה משעה לשעה והעכור, אסור היום למודיעין לבחון את המערכת היריבה בכלים רציונאליים. זו תהיה טעות גדולה. צריך לפתח כלים מודיעניים, לבנות תרחישים ולקבוע הערכות של סבירות לגבי המתרחש ולפעול על פי הכלל הוותיק של דפ"א, דרכי פעולה אפשריות" – אומר אלוף (מיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, בהרצאת הפתיחה של היום השני של כנס המודיעין והיחידות המיוחדות הנערך על ידי עמותת המל"מ בשיתוף ישראל דיפנס. הכנס מתקיים בביתן 13 בגני התערוכה.

אשר לאפשרות של אפשרות הפעלת כוח, אמר עמידרור כי "בסופו של דבר לא תהיה ברירה והמדינה תצטרך להפעיל כוח. לשם כך צריך לדעת הכל על האויב, כאשר הקושי הוא בימינו להבחין בין אזרחים לבין טרוריסטים שאותם אתה רוצה לחסל. בבוקר הוא חף מפשע, בצהריים הוא טרוריסט. הוא אוכל אצל משפחתו ולא אצל טבח צבאי, והמג"ד שלו נותן לו פקודות מתוך ביתו". לדעת עמידור ביחסי הריגת חפים מפשע וטרוריסטים, במיוחד על רקע פרסום דו"ח הוועדה לזכויות האדם של האו"ם על מבצע "צוק איתן", "אנו, ישראל, ביחס הכי טוב בעולם, וכך זה היה ברצועת עזה".

עמידרור הרחיב את הדיבור על נושא המטרות שהיום הוא בראש עיסוקי המודיעין. "היום קשה להגיע אל האויב כי הוא מוסתר, ולכן עלינו לשלוח פצצות מדויקות. זה מחייב שינוי של המודיעין ועיסוק באספקת נתונים רבים ומדוייקים על האויב כדי שניתן יהיה להגיע אליו. כיצד מפרידים בין החפים מפשע לבין המטרות לפגיעה? זה היום לחם חוקו של איש מודיעין בהיבטים של האיסוף והמחקר". עמידרור מזהיר כי חרף העיסוק הרב במטרות, אסור להזניח את המודיעין הקלאסי הוותיק – "היכן האויב? מה כוונותיו? מה תכניותיו? מה יכולותיו? אסור להזניח ויש להעמיק באיסוף ומחקר הידע הזה".

"דבר אחד שהמודיעין לא יידע לעולם", אומר עמידרור, ."הוא איך יתנהג ההמון כאשר אין לו הנהגה מוכרת  אחת. דבר שני שלא נדע לעולם – כיצד יתנהג מספר 2 או מספר 3 כאשר הם יהיו מספרי 1. ההוכחות הטובות ביותר: אנוואר סאדאת שזלזלו בו כשהיה סגן ואחרי כן עשה מלחמה ועשה שלום. ודוגמה שניה – רופא העיניים מלונדון, בשאר אסאד, שבמקרה עלה לשלטון וזלזלו בו, והנה הוא מחזיק מעמד כבר ארבע שנים". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית