אזהרה מסיני

הפיגוע באזור כרם שלום בחודש שעבר צריך להדליק נורת אזהרה בישראל. אהוד עילם מאמין כי השתלטות על רכב משוריין וחדירה לשטח ישראל היא איום ממשי שעל צה"ל להיערך אליו בכל הגבולותאזהרה מסיני

צילום: AP

בעקבות מה שמסתמן כסיום המבצע המצרי בסיני יש לחזור לגורם שהוביל לו, חטיפת רכב קרבי משוריין מצרי וחדירה עימו לישראל, באזור כרם שלום, בתחילת אוגוסט. פיגוע כזה עשוי לחזור על עצמו, ולא רק בגבול המצרי.

ראשית כל מהי המדיניות של השלטון הערבי בכל גבול? במצרים נראה כי הנשיא החדש, מורסי, אוחז ברסן ושואף להימנע מחיכוך מיותר עם ישראל. בסוריה משטר אסד מחזיק מעמד למרות הלחימה העזה. יש לו אינטרס למנוע חדירות לישראל כל עוד מדיניותו תהיה להימנע מעימות עימה. החיזבאללה בלבנון שואף לפגוע בישראל אבל לא בהכרח בגבול לבנון, כדי להימנע מתגמול. הרשות הפלשתינית, על כוחות הבטחון שלה, ממשיכה כרגע בשיתוף פעולה בטחוני עם ישראל.

גם אם שלטונות ערביים ישאפו למנוע פיגוע עם רכב קרבי משוריין הם עשויים להתקשות לאכוף את רצונם. מצרים תתקשה, לאור הבעיות האדירות שלה, להתמקד בהשלטת חוק וסדר בסיני, מה שמחייב טיפולי ממושך ויסודי בכמה המישורים. משטר אסד נחלש בהדרגה ועשוי לקרוס ועימו גם המדינה כולה. באנרכיה שתשרור רכב קרבי משוריין כולל טנקים ברמת הגולן יהיו זמינים לארגוני גרילה וטרור. בלבנון, החיזבאללה, גם אם ירצה, לא בהכרח יצליח לגדוע בעוד מועד מארגונים אחרים לבצע תקיפה כמו בכרם שלום, למשל תוך חטיפת רכבים מצבא לבנון או מיוניפי"ל.

ביהודה ושומרון ישראל שואפת לעזור לכוחות הבטחון הפלשתיניים למלא את תפקידם. עדיין ישראל עשויה לשקול שוב העברה לרשות של 50 רכבים שרוסיה העניקה והמצויים מ- 2010 בירדן. ביהודה ושומרון, כאמור, ישנה לפלשתינים, ומכאן לרכבים שיהיו להם, נגישות רבה יותר ליישובים ישראליים. על צה"ל גם להיות דרוך לאפשרות של השתלטות עוינת על רכביו שלו, לאחר הסתננות דרך הגבול או תוך ניצול קירבה ליחידות ישראליות, ביהודה ושומרון.

היכולת של רכב קרבי משוריין לחדור דרך גבול תלויה בגורמים נוספים בכל גבול ובראשם רמת הניידות של הרכב, האם ועד כמה יש מכשול טבעי, מחסום מלאכותי וכוחות דרוכים בצד הישראלי. בגבול בלבנון יש תוואי שטח המפריעים ואף מונעים חדירה בנקודות רבות. יש בנוסף את מוצבי צה"ל שצריכים גם כך לשמור על עירנות, בעקבות המתיחות הנמשכת עם החיזבאללה. בגבול הסורי צה"ל השקיע במשך עשרות שנים בהיערכות לבלימת מתקפה מאסיבית של מאות טנקים ונגמ"שים. מוכנות זו אמורה להקל על התמודדות עם רכב קרבי משוריין בודד. ביהודה ושומרון יש פערים בגדר ההפרדה וגם אז, כאשר זו אינה חומת בטון אלא רק גדר, רכב קרבי משוריין יכול לפלס לעצמו דרך, בוודאי אם תוואי השטח מאפשרים זאת. זה רלוונטי גם לגבי יישובים בתוך יהודה ושומרון המוקפים בגדר בלבד.

הגדר בגבול המצרי עוד לא הושלמה וגם אז ספק אם יהיה די בה כדי לבלום רכב קרבי משוריין, בעיקר באזורים המתאימים לתנועה. על ישראל להיערך אפוא לסוג חדש זה של פיגוע. במישור המדיני על ישראל להבהיר לשכנותיה כי עליהן לשלוט במערכות הנשק שלהן. כבר כעת יש חשש שהחיזבאללה ישיג נשק כימי סורי. בעתיד ארגון גרילה וטרור עשוי לנסות להשתלט לא רק על רכבים למיניהם אלא על טק"ק, ולשגרו לעבר ישראל.

במישור הצבאי על ישראל לשקול מספר צעדים לשיפור היערכות ליד הגבול. הטמנת מוקשים ולו בנקודות מפתח והצבת טילי נ"ט, כולל קלים לתפעול ולנשיאה כמו לאו שיהיו נגישים בעמדות ורכבי סיור. גם אם הרכב הקרבי המשוריין שיחדור לא יושמד די בבלימתו כדי לחייב את יושביו לנוע רגלית, מה שיאיט את התקדמותם, יגביל את החדירה ויסייע לנטרל אותה. בנוסף, יש לקצר את מעגל האש של ירי טנקים ומהאוויר, שיאפשר תגובה מהירה ויעילה, בעיקר בעקבות החדירה עצמה. ולבסוף, על כוחות צה"ל הפרוסים בסמוך לגבול להכיר היטב את סוגי ותכונות הרכב הקרבי המשוריין המצוי מהצד השני של הגבול, במיוחד רכבים הפרוסים קרוב אליהם. בגבול עם מצרים יש לדרוש ממנה לא לפרוס בסמוך לו רכבי 113- M, המצויים גם בצה"ל. עם כל ההבדלים בין רכב זה של שני הצבאות חדירה שלו עשויה לבלבל ומכאן לעכב ולשבש את התגובה הישראלית.

מהלכים אלו יהיו נחוצים כדי למנוע מרכב קרבי משוריין עמוס חמושים לחדור ליישוב, על כל הסיכון שישקף מכך לגבי תושביו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית