תחנות חשמל חשופות למתקפות סייבר

בכנס שנערך אתמול בהרצליה הציגה חברת Nation-E מערכת עובדת המסוגלת לאגור ולספק אנרגיה על פי צורך שתשמש כגיבוי בעת השבתה או תקלה בתחנות החשמל
ג'סיקה סטורמבק, מנכ"לית ארגון SEDC מציגה בכנס של Nation-E

בכנס שערכה חברת Nation-E אתמול (ד') במלון דן אכדיה בהרצליה, הוצגה מערכת אגירת ואספקת האנרגיה החדשנית של החברה בפני עשרות בכירים בסקטור העסקי והביטחוני בארץ. במסגרת הכנס ששווק על ידי 'ישראל דיפנס', הסבירו מומחי אנרגיה מהארץ ומהעולם כי מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך המסוגלת לספק מענה במגוון תחומים כולל איומי סייבר על מערכות קריטיות במדינה, פתרונות של רציפות מבצעית בצבא, המשכיות עסקית בסביבת חוות שרתים והתמודדות עם עודפי הביקוש של חברת חשמל בחודשי הקיץ.

אחד המרצים הבולטים בכנס, ד"ר גל לופט המשמש כמומחה בניתוח מדיניות האנרגיה של מדינת ישראל ומנהל מכון IAGS בוושינגטון, חשף כי אחד האיומים העיקריים בפני ממשלות בכל העולם הוא התקפות סייבר על מתקני חיוניים לייצור, הפקה ואספקה של אנרגיה. התקפות אלו על פי דבריו, הן דבר שבשגרה וזה רק עניין של זמן עד שמתקנים חיוניים יפגעו ואספקת החשמל לאזרחים תשובש. "אני לא יכול להגיד לכם מתי זה יקרה או איפה זה יקרה – אבל זה יקרה", הזהיר ד"ר לופט.

מרצה נוספת בשם ג'סיקה סטורמבק (stromback jessica), מנכ"לית ארגון SEDC הפועל ללא מטרות רווח ומייעץ לממשלות בכל העולם כיצד להתמודד עם עודפי ביקוש של אנרגיה, הדגישה את החשיבות של פתרונות אגירת אנרגיה כמו זה של Nation-E. "מרבית תחנות הכוח שאנחנו מכירים מייצרות כמות אנרגיה שלא משתמשים בכולה", מסבירה סטורמבק. לדבריה, הבעיה טמונה ברצון של חברות החשמל לספק את כמות החשמל הנדרשת לשעות של 'פיקים' בביקוש, כאשר בשאר שעות היום אין שימוש לאנרגיה זו. "באמצעות פתרונות אחסון אנרגיה ואוטומציה של הזזת אנרגיה אפשר לחסוך את הפיקים של האנרגיה ובחלק מהמקרים להגיע לחסכון של עד 31% בייצור החשמל. אתם יודעים כמה שווה אחוז אחד של ייצור חשמל?" , אומרת סטורמבק.

יחד עם זאת, היא מסבירה כי פתרונות טכנולוגיים לבדם של אחסון או הזזה אוטומטית לא יספיקו ויש לשלב גם תוכנית לשינוי התנהגות של צרכנים בכל הקשור לאנרגיה. "במקום להפעיל את תחנות הכוח, אתה (הממשלה) מרשה לצרכנים להרוויח את מה שהולך לתחנות הכוח הללו. במקום לשלם לחברת חשמל, שלמו לצרכנים". אין ספק כי סטורמבק מציגה תפיסה חדשנית ופורצת דרך בכל הקשור לניהול האנרגיה של המדינה תחת הכותרת 'תגובת ביקוש' (Demand Response). מבחינתה ומבחינת הארגון SEDC אותו היא מנהלת, הפתרון למשבר האנרגיה העולמי לא טמון ביכולת של הממשלה לספק את הביקושים (כלומר, לבנות עוד תחנות כוח), אלא דווקא בחינוך הצרכנים לשימוש נבון באנרגיה באמצעות מענקים כספיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית