מפרשיות מודיעין ועד "עופרת יצוקה": "מנהרת הזמן" - חודש דצמבר

בחודש דצמבר בהיסטוריה הישראלית התרחשו כמה מהפרשיות המודיעיניות המורכבות של מדינת ישראל. מהדחת ראש המודיעין הצבאי ועד פרוץ האינתיפאדה הראשונה. בשיתוף "רואים מל"מ"

 

שר הביטחון יצחק רבין עם מפקד פיקוד דרום יצחק מרדכי בתדרוך עיתונאים באינתיפאדה הראשונה. צילום:. צילום: סיון פרג' - דובר צה"ל

ליל 1-2 בדצמבר 1965

מבצע "כחל". מבצע משולב בעומק מצרים של סיירת מטכ"ל וחיל האוויר שנועד לאפשר קבלת מידע התרעתי לקראת המלחמה הבאה. היה זה מבצע אחד מתוך סדרת מבצעים של סיירת מטכ"ל במצרים. חלק ממשתתפיו קיבלו את צל"ש הרמטכ"ל.

5 בדצמבר 1992

לאחר עשרות שנים וניסיונות רבים הצליח "המוסד" להעביר עצמות 43 חללי ספינת "אגוז" לקבורה בישראל . בינואר 1961 "אגוז" טבעה בדרכה ממרוקו במסגרת המבצעים החשאיים של "המוסד" להעלאת יהודי צפון אפריקה. היתה זו הפלגתה ה-13 של הספינה ובין הטובעים היה גם איש קשר של "המוסד".

8 בדצמבר 1954

65 שנים לפרשת "המתקן" ואורי אילן. ב-8 בדצמבר 1954 נלכד ברמת הגולן ע"י הסורים כוח של חמישה לוחמי צה"ל שיצא למבצע להחלפת סוללות במכשיר האזנה.  

סגן מאיר מוזס היה מפקד הכוח, שכלל את: סמל מאיר יעקבי, טוראי יעקב לינד וטוראי גד קסטלנץ – מצנחנים, ואורי אילן מחטיבת גולני. החמישה עברו עינויים קשים. אורי אילן, שחשש שיישבר בחקירה, התאבד על מנת למנוע הסגרת סודות. קודם לכן חורר תשעה פתקים והטמינם בבגדיו. באחד מהם כתב "לא בגדתי. התאבדתי". ארבעת חבריו שוחררו מהכלא בחילופי שבויים. חלקם אף הואשם בבגידה והורדו בדרגה. רק לאחר מאבק ארוך טוהר שמם.

8 בדצמבר 1972

השב"כ עצר חברי רשת ריגול ערבית-יהודית (כולל אודי אדיב) שהופעלה ע"י המודיעין הסורי ממחצית 1969. במסגרת החקירה נעצרו כ-39 איש, רובם ערבים ישראלים. חלק מחברי הרשת עברו אימונים בסוריה ותכננו לבצע גם פעולות חבלה.

8 בדצמבר 1987

פרוץ האינתיפאדה הראשונה. כל גופי המודיעין והביטחון בארץ (למעט גורמים במתפ"ש) לא חזו את ההתרחשות והופתעו מעצמת והיקף ההתפרצות. משמעות והשלכות עומק המצוקה והתסיסה ברחוב הפלסטיני לא הובנו ולא הוערכו נכון גם ע"י צמרת צה"ל והדרג המדיני.

17 בדצמבר 1992

גירוש 429 מראשי ופעילי חמאס וג'יהאד האסלאמי באיו"ש וברצועה ללבנון. זאת, לאחר גל מעשי טרור ובעיקר חטיפתם ורציחתם של איש מג"ב חיים טולדנו ושני החיילים, אילן סעדון ורפי סספורטס. לשב"כ ולאמ"ן היה תפקיד מרכזי במבצע זה.

19 בדצמבר 1963

פרשת יעקוביאן. השב"כ עצר את יצחק  קוצ'וק, מרגל שנשלח לישראל ע"י המודיעין המצרי כשהוא מצוייד בזהות שאולה של עולה חדש מברזיל. שמו המקורי היה קבורק יעקוביאן, עבריין שתוך כדי מאסר על עבירות מוסר גויס ע"י המודיעין המצרי, ובמסגרת הכשרתו למשימה בישראל אף עבר ברית מילה. הוא הספיק לשרת בצה"ל, בפיקוח השב"כ, ונעצר לפני שהתחתן עם ישראלית, שלא ידעה על עברו.

21 בדצמבר 1954

65 שנה להתאבדות מכס מאיר בינט. בינט היה לוחם סתר שנשלח ע"י יחידה 131 של אמ"ן למשימות איסוף מידע במצרים והצליח לבסס מעמד וקשרים בצמרת המצרית. הוא התאבד בכלא ערב עדותו בבית הדין המצרי במשפטם של עצורי רשת "מבצע סוזנה" (שנקראה לימים "עסק הביש"). בינט נעצר במסגרת מעצר חברי הרשת עקב רשלנות בהפעלה, שכן למרות המידור המתחייב הונחה ע"י מפקדיו לשמש כאיש קשר לחברי הרשת.

28 בדצמבר 1953

66 שנים להקמת אגף המודיעין בצה"ל. בישיבת המטכ"ל הראשונה בראשותו, הינחה הרמטכ"ל דאז, משה דיין, על הפיכת מחלקת המודיעין (ממ"ן), שנכללה עד אז באג"מ, לאגף עצמאי (אמ"ן).

לציון אירוע זה בתולדות אמ"ן, שמנה אז כ-800 איש, פירסם סא"ל יהושפט הרכבי, ששימש אז כממלא מקומו של ראש ממ"ן, גיבלי, פקודת יום בה בישר על השינוי, אך הדגיש שההחלטה אינה רק רגע לשמחה וגאווה אלא מחייבת ל"משנה אחריות ועמידה בציפיות".

 28בדצמבר 1972

השתלטות מחבלים על שגרירות ישראל בבנגקוק ותפיסת בני ערובה ישראלים שם. בסיירת מטכ"ל החלו הכנות לקראת יציאה לפעולת שחרור אך המחבלים שחררו את בני הערובה. תהליך הפקת הלקחים לאירוע הביא להקמת מערך אבטחת נציגויות ישראל בעולם באחריות השב"כ..

ליל 26-27 בדצמבר 1969

50 שנה למבצע "תרנגול 53". מהמבצעים הנועזים במלחמת ההתשה, לחטיפת מכ"ם רוסי חדיש מעומק מצרים והטסתו לישראל. משקלו של המודיעין במבצע היה חשוב ומרכזי: הוא לא רק סייע להכנות למבצע ובמהלכו. אנשי הפיענוח של מודיעין חיל האוויר הם שיזמו את המבצע. לאחר פיענוח תצ"א ואיתור המכ"מ, עלתה הצעה לא לתקוף ולהשמיד אותו אלא "לחטוף" אותו ולהביאו לארץ. המבצע אושר ע"י הרמטכ"ל בר-לב ולווה בתיק מודיעין מפורט שהוכן על ידי אנשי מודיעין השדה, לטובת פשיטת כוח הצנחנים מחטיבה 35.

29 בדצמבר 1968

מבצע "תשורה". בעקבות גל פיגועי טרור בחו"ל נגד מטוסי "אל על" ויעדים ישראליים, פשטה סיירת מטכ"ל, בראשות אל"מ עוזי יאירי, על שדה התעופה בביירות. 15 מטוסי נוסעים בשווי עשרות מיליוני דולרים הושמדו. כל כוחותינו חזרו בשלום.

דצמבר 1948

איסר בארי, ראש שירות המודיעין הצבאי (ש"מ) הראשון, הודח מתפקידו בעיצומה של מלחמת העצמאות, בהנחיית רה"מ ושר הביטחון דוד בן גוריון. זאת, רק כחצי שנה לאחר שמונה לתפקידו. הוא הודח לאחר גילוי גופה של סייען ערבי בשם עלי קאסם, שהתברר שבארי הינחה לחסלו. ברקע הייתה גם פרשת הוצאתו להורג של מאיר טוביאנסקי. בהמשך, בראשית 1949, הועמד בארי למשפט והודח מצה"ל ללא הורדה בדרגה. לקראת סוף 1949 הועמד לדין גם על פרשת טוביאנסקי.

דצמבר 1980

השב"כ חשף התארגנות של התנועה האסלאמית, במסגרתה נעצרו כ-100 והועמדו לדין 60, ביניהם השיח' ראא'ד סאלח.

דצמבר 2008

מבצע "עופרת יצוקה". במבצע בלט מאוד יישום לקחי אמ"ן ממלחמת לבנון השנייה כחלק מתהליך ממושך של לימוד והפקת לקחים, בדגש על נושא המטרות, העזרים והחבירה לכוחות בשטח.

הכותב סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק שימש רע"ן ההיסטוריה והמורשת באמ"ן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית